
De Porsche Cayenne E-Hybrid is een rebel. Waarom? Omdat er een volwaardige 3,0-liter V6 onder de motorkap ligt. Hebben al zijn concurrenten niet. De Volvo XC90 T8, de BMW X5 40e en de Range Rover Sport Hybrid doen het allemaal met een geblazen tweeliter viercilinder. Het grootste verkoopargument voor de Cayenne moet snelheid zijn, daarom koos Porsche voor een V6.
En snelheid doet ie goed. In 5,0 seconden sprint de Porsche Cayenne E-Hybrid met 462 pk naar de 100 km/u. De topsnelheid ligt op 253 km/u. En qua uitstoot zit het allemaal wel snor: het is daardoor ook nog eens de goedkoopste Cayenne die je in Nederland kunt kopen.
Geen V6 voor China
In China liggen de belastingregels anders. Motorinhoud kan een auto nekken. Een Bugatti Chiron met zijn 8,0 liter motorinhoud, kost daar een paar miljoen meer dan hier. Een drieliter is daar dus niet gunstig.
Daarom ontwikkelt Porsche speciaal voor China, een enorm belangrijke markt, een Porsche Cayenne E-Hybrid met een 2,0-liter viercilinder. Dat bevestigt Friedmann Heller, Porsches Manager van SUV-aandrijflijnen, aan TopGear.
‘De Chinese klant is, hoe zal ik het zeggen, minder gefocust op prestaties dan de Europese of Amerikaanse klant. De 2,0-liter motor kwalificeert voor minder belastingen dan de 3,0-liter. Dus voor die markt, waar comfort en afwerking belangrijker zijn dan prestaties, hebben we een 2,0-liter viercilinderversie van de Cayenne E-Hybrid’, zegt Friedmann.
Komt de Porsche Cayenne met 2.0-viercilinder ook naar Nederland als instapper? ‘Nee’, zegt Friedmann resoluut. Porsche hanteert hier ook de filosofie: hybridetechniek gebruik je om iets sneller te maken. Dit zou niet helemaal rijmen. Gelukkig.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Deze toppers worden youngtimer in 2025 en kun je dan goedkoop zakelijk rijden

Mark Zuckerberg laat zijn droom-Porsche bouwen, en het is geen standaard Cayenne

Is de elektrische Lotus Eletre R beter dan de Porsche Cayenne Turbo E-Hybrid met een V8?

Ultieme Bijlmer Bajes Bolide nu nog sneller

Ook de Porsche Cayenne wordt volledig elektrisch (maar maak je geen zorgen om de V8)

Rezvani RR1 is een moderne Porsche 911 die er klassiek uitziet

Waarom deze Porsche 911 komisch smalle achterbanden heeft (het zijn geen thuiskomers)

Wereldrecord driften Porsche Taycan niet beperkt door accu

Deze 7 zuinige SUV’s zien er veel duurder uit dan dat ze zijn (goedkoper dan een Golf)

Dat mensen geen elektrische Porsche willen, daar komen ze in Brabant nu op pijnlijke wijze achter

Porsche overweegt toch een Macan met benzinemotor, omdat jullie te weinig EV’s kopen

Mercedes G 580 EQ Edition One: meer vermogen dan de G63, meer koppel dan de diesel

Volvo XC90 T8 AWD Plug-in Hybrid: kan ie nog meekomen met de concurrentie (review)

De vernieuwde BMW iX is beter en te bestellen met een tegenstrijdig pakket

Waarom je echt geen stoeprandschade wilt rijden met de velgen van de Ferrari Purosangue

Deze elektrische auto rijdt (verrassend genoeg) het het verst als het ijskoud is

BMW XM Label Red: hoe rijdt de minst subtiele auto van dit moment? (review)

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Elektrische BMW M3 toont aan wat er misgaat bij veel elektrische auto’s

Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Dit zijn 6 snelle Volkswagen Polo’s die je al vergeten was

Volkswagen ID.1 wordt jouw eerste auto, voor heel erg weinig geld

Deze twee broers bouwen de gekste V8-creaties: ‘Batterijen horen in een zaklamp’

Mag je eigenlijk blijven rijden als het oranje motorlampje brandt? En wat betekent het?

Is zo’n brute Nissan 370Z na 16 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Waarom er vanaf volgende week mysterieuze camera’s verschijnen langs de snelwegen (die geen flitsers zijn)

Porsche-rijder komt er op pijnlijke wijze achter dat Flitsmeister niet helpt tegen deze politiecamera
