
De Porsche Cayenne E-Hybrid is een rebel. Waarom? Omdat er een volwaardige 3,0-liter V6 onder de motorkap ligt. Hebben al zijn concurrenten niet. De Volvo XC90 T8, de BMW X5 40e en de Range Rover Sport Hybrid doen het allemaal met een geblazen tweeliter viercilinder. Het grootste verkoopargument voor de Cayenne moet snelheid zijn, daarom koos Porsche voor een V6.
En snelheid doet ie goed. In 5,0 seconden sprint de Porsche Cayenne E-Hybrid met 462 pk naar de 100 km/u. De topsnelheid ligt op 253 km/u. En qua uitstoot zit het allemaal wel snor: het is daardoor ook nog eens de goedkoopste Cayenne die je in Nederland kunt kopen.
Geen V6 voor China
In China liggen de belastingregels anders. Motorinhoud kan een auto nekken. Een Bugatti Chiron met zijn 8,0 liter motorinhoud, kost daar een paar miljoen meer dan hier. Een drieliter is daar dus niet gunstig.
Daarom ontwikkelt Porsche speciaal voor China, een enorm belangrijke markt, een Porsche Cayenne E-Hybrid met een 2,0-liter viercilinder. Dat bevestigt Friedmann Heller, Porsches Manager van SUV-aandrijflijnen, aan TopGear.
‘De Chinese klant is, hoe zal ik het zeggen, minder gefocust op prestaties dan de Europese of Amerikaanse klant. De 2,0-liter motor kwalificeert voor minder belastingen dan de 3,0-liter. Dus voor die markt, waar comfort en afwerking belangrijker zijn dan prestaties, hebben we een 2,0-liter viercilinderversie van de Cayenne E-Hybrid’, zegt Friedmann.
Komt de Porsche Cayenne met 2.0-viercilinder ook naar Nederland als instapper? ‘Nee’, zegt Friedmann resoluut. Porsche hanteert hier ook de filosofie: hybridetechniek gebruik je om iets sneller te maken. Dit zou niet helemaal rijmen. Gelukkig.
Meer van TopGear


De Techart Magnum is sneller (en lichter) dan de nieuwe BMW M5 Touring

Deze 7 zuinige SUV’s zien er veel duurder uit dan dat ze zijn (goedkoper dan een Golf)

Deze toppers worden youngtimer in 2025 en kun je dan goedkoop zakelijk rijden

Mark Zuckerberg laat zijn droom-Porsche bouwen, en het is geen standaard Cayenne

Is de elektrische Lotus Eletre R beter dan de Porsche Cayenne Turbo E-Hybrid met een V8?

Krijg de nieuwe TopGear Porsche Special als allereerste in handen!

Voor een paar duizend euro maak je de goedkoopste Porsche 911 net zo snel als de duurste

Porsche overweegt een auto te bouwen die heel dom klinkt, maar eigenlijk geniaal is

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

Porsche lanceert relevante modellen voor Nederland, met een nogal tegenstrijdige naam

De 911 Club Coupé is niet eens de duurste 911, maar toch kun je hem niet kopen

Op deze simpele wijze gaat Maserati eindelijk meer auto’s verkopen

Is de goedkoopste versie van de Polestar 3 al goed genoeg, of moet je toch even doorsparen?

We hebben goed nieuws voor liefhebbers van de Volvo XC90 met benzinemotor

Als je nu een Volvo van 83.500 euro koopt, krijg je een auto die helemaal niet af is

Porsche lanceert relevante modellen voor Nederland, met een nogal tegenstrijdige naam

Moet je een Mercedes laten staan voor deze nieuwe Chinese Omoda 9? (review)

Kan een lelijke auto mooier worden als je deze lelijker maakt?

Elektrische BMW’s gaan binnenkort geweldig klinken (zodat jij er ook een wilt kopen)

De Brabus 1000 is sneller dan menig Ferrari, maar heeft nog één groot voordeel

De BMW M5 (E39) had bijna niet die heerlijke V8 gehad – dit is het verhaal

Als je goedkoop boodschappen wil doen in Duitsland, heb je aan je rijbewijs niet voldoende

Speciale feest-Volkswagen met 326 pk komt nu ook naar Nederland

Kan een lelijke auto mooier worden als je deze lelijker maakt?

Op deze simpele wijze gaat Maserati eindelijk meer auto’s verkopen

Elektrische BMW’s gaan binnenkort geweldig klinken (zodat jij er ook een wilt kopen)

Boze Duitser rijdt expres mobiele flitser omver (en dat wordt nog veel duurder dan een boete)

Zustermerk van Volvo komt met spotgoedkope camper (die een beetje lijkt op de Multipla)
