De Porsche Cayenne E-Hybrid is een rebel. Waarom? Omdat er een volwaardige 3,0-liter V6 onder de motorkap ligt. Hebben al zijn concurrenten niet. De Volvo XC90 T8, de BMW X5 40e en de Range Rover Sport Hybrid doen het allemaal met een geblazen tweeliter viercilinder. Het grootste verkoopargument voor de Cayenne moet snelheid zijn, daarom koos Porsche voor een V6.
En snelheid doet ie goed. In 5,0 seconden sprint de Porsche Cayenne E-Hybrid met 462 pk naar de 100 km/u. De topsnelheid ligt op 253 km/u. En qua uitstoot zit het allemaal wel snor: het is daardoor ook nog eens de goedkoopste Cayenne die je in Nederland kunt kopen.
Geen V6 voor China
In China liggen de belastingregels anders. Motorinhoud kan een auto nekken. Een Bugatti Chiron met zijn 8,0 liter motorinhoud, kost daar een paar miljoen meer dan hier. Een drieliter is daar dus niet gunstig.
Daarom ontwikkelt Porsche speciaal voor China, een enorm belangrijke markt, een Porsche Cayenne E-Hybrid met een 2,0-liter viercilinder. Dat bevestigt Friedmann Heller, Porsches Manager van SUV-aandrijflijnen, aan TopGear.
‘De Chinese klant is, hoe zal ik het zeggen, minder gefocust op prestaties dan de Europese of Amerikaanse klant. De 2,0-liter motor kwalificeert voor minder belastingen dan de 3,0-liter. Dus voor die markt, waar comfort en afwerking belangrijker zijn dan prestaties, hebben we een 2,0-liter viercilinderversie van de Cayenne E-Hybrid’, zegt Friedmann.
Komt de Porsche Cayenne met 2.0-viercilinder ook naar Nederland als instapper? ‘Nee’, zegt Friedmann resoluut. Porsche hanteert hier ook de filosofie: hybridetechniek gebruik je om iets sneller te maken. Dit zou niet helemaal rijmen. Gelukkig.
Reacties