
De Porsche Cayenne E-Hybrid is een rebel. Waarom? Omdat er een volwaardige 3,0-liter V6 onder de motorkap ligt. Hebben al zijn concurrenten niet. De Volvo XC90 T8, de BMW X5 40e en de Range Rover Sport Hybrid doen het allemaal met een geblazen tweeliter viercilinder. Het grootste verkoopargument voor de Cayenne moet snelheid zijn, daarom koos Porsche voor een V6.
En snelheid doet ie goed. In 5,0 seconden sprint de Porsche Cayenne E-Hybrid met 462 pk naar de 100 km/u. De topsnelheid ligt op 253 km/u. En qua uitstoot zit het allemaal wel snor: het is daardoor ook nog eens de goedkoopste Cayenne die je in Nederland kunt kopen.
Geen V6 voor China
In China liggen de belastingregels anders. Motorinhoud kan een auto nekken. Een Bugatti Chiron met zijn 8,0 liter motorinhoud, kost daar een paar miljoen meer dan hier. Een drieliter is daar dus niet gunstig.
Daarom ontwikkelt Porsche speciaal voor China, een enorm belangrijke markt, een Porsche Cayenne E-Hybrid met een 2,0-liter viercilinder. Dat bevestigt Friedmann Heller, Porsches Manager van SUV-aandrijflijnen, aan TopGear.
‘De Chinese klant is, hoe zal ik het zeggen, minder gefocust op prestaties dan de Europese of Amerikaanse klant. De 2,0-liter motor kwalificeert voor minder belastingen dan de 3,0-liter. Dus voor die markt, waar comfort en afwerking belangrijker zijn dan prestaties, hebben we een 2,0-liter viercilinderversie van de Cayenne E-Hybrid’, zegt Friedmann.
Komt de Porsche Cayenne met 2.0-viercilinder ook naar Nederland als instapper? ‘Nee’, zegt Friedmann resoluut. Porsche hanteert hier ook de filosofie: hybridetechniek gebruik je om iets sneller te maken. Dit zou niet helemaal rijmen. Gelukkig.
Meer van TopGear


Deze 7 zuinige SUV’s zien er veel duurder uit dan dat ze zijn (goedkoper dan een Golf)

Deze toppers worden youngtimer in 2025 en kun je dan goedkoop zakelijk rijden

Mark Zuckerberg laat zijn droom-Porsche bouwen, en het is geen standaard Cayenne

Is de elektrische Lotus Eletre R beter dan de Porsche Cayenne Turbo E-Hybrid met een V8?

Ultieme Bijlmer Bajes Bolide nu nog sneller

Jazeker, deze Porsche 963 RSP is een echte Porsche en straatlegaal

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Op deze wijze is de goedkoopste 911 ineens de snelste (en het kost niet heel erg veel extra geld)

Waarom je de Macan niet een dure Audi met een Porsche-koets mag noemen

Waarom betalen sommige mensen 25.000 euro voor een speciale lakkleur? En is dat het wel waard?

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

Zo (verrassend) goed verkoopt deze controversieelste BMW écht In Nederland

Niemand wil deze ‘dikke BMW’ hebben, dus geeft BMW 21.080 euro korting

De enige Honda met V8-motor is waarschijnlijk de minst betrouwbare auto van het merk ooit

Amerikanen bouwen betere Lamborghini dan dat Lamborghini zelf doet

Koopje: deze dikke Audi kost nu al net zo weinig als een Dacia Spring

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Dit is de nieuwe auto van Koning Willem-Alexander (en die is bijzonderder dan het lijkt)

Zo (verrassend) goed verkoopt deze controversieelste BMW écht In Nederland

Opel heeft nu een auto met AWD die sneller is dan de legendarische Opel Calibra Turbo 4×4

Stokoude dieselbus van bijna 20 jaar oud verkoopt beter dan Tesla

Volkswagen maakt dit autotype nu nog voor de Nederlandse politie, maar straks kunnen wij hem ook kopen

Is zo’n vlugge Ford Fiesta ST na 13 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Hoe de Belastingdienst per ongeluk de Nederlandse wegen veiliger heeft gemaakt

Dit is de nieuwe auto van Koning Willem-Alexander (en die is bijzonderder dan het lijkt)

De lelijkste auto ter wereld maakt een terugkeer, maar is ie nog steeds lelijk?

Zo (verrassend) goed verkoopt deze controversieelste BMW écht In Nederland

Opel heeft nu een auto met AWD die sneller is dan de legendarische Opel Calibra Turbo 4×4
