
Dat zat er wel een beetje in natuurlijk. Verbeten moest Porsche toezien hoe BMW alle supersnelle-diesel-SUV-credits opslokte met de X5 en X6 M50d, nadat Audi het al eens eerder deed met de inmiddels niet meer verkrijgbare Q7 V12 TDI. Daar sta je dan, met je 3,0-liter turbodiesel Cayenne. Er moest iets gebeuren.
Zie hier: de Porsche Cayenne S Diesel. Met V8, jazeker. Eentje van 4,2 liter om precies te zijn, met twee turbo’s en 382 pk. Goh, precies 1 pk meer dan de BMW M50d-motor, wat een toeval. Het koppel van 850 Nm stijgt overigens wel behoorlijk boven dat van de Beiers uit.
Meer cijfers? Hebben we voor je. Van 0 naar 100 km/u gaat de S Diesel in een nette 5,7 seconden. Z’n topsnelheid is 252 km/u, en z’n CO2-uitstoot blijft – mede dankzij start/stop – met 218 g/km nog aardig binnen de perken. Evenals z’n gemiddelde verbruik: 8,3 l/100 km, wat betekent dat de totale actieradius (mits voorzien van een optionele, extra grote brandstoftank van 100 liter) zo’n 1.200 kilometer bedraagt. Misschien is het daarom dat het persbericht voor deze superdiesel kopt met de term ‘De maatstaf in efficiency’. Alsof dat het hoofddoel achter de hele auto is, haha. Gekke Porsche.
De Cayenne S Diesel staat vanaf januari bij de Nederlandse dealer voor een prijs vanaf 106.800 euro.
Meer van TopGear


Deze 7 zuinige SUV’s zien er veel duurder uit dan dat ze zijn (goedkoper dan een Golf)

Deze toppers worden youngtimer in 2025 en kun je dan goedkoop zakelijk rijden

Mark Zuckerberg laat zijn droom-Porsche bouwen, en het is geen standaard Cayenne

Is de elektrische Lotus Eletre R beter dan de Porsche Cayenne Turbo E-Hybrid met een V8?

Ultieme Bijlmer Bajes Bolide nu nog sneller

Waarom je de Macan niet een dure Audi met een Porsche-koets mag noemen

Waarom betalen sommige mensen 25.000 euro voor een speciale lakkleur? En is dat het wel waard?

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

Dit is de goedkoopste Porsche van dit moment – moet je zoiets willen? (review)

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

Amerikanen bouwen betere Lamborghini dan dat Lamborghini zelf doet

Koopje: deze dikke Audi kost nu al net zo weinig als een Dacia Spring

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

De BMW X5 heeft de interessantste constructie voor een reservewiel ooit

Opmerkelijk: Bentley wil juist niet veel auto’s verkopen (maar wat dan wel?)

Hoe goed is een Opel Calibra Turbo uit 1992 als je hem vandaag rijdt?

De grote baas van Bugatti rijdt een oude VW Golf, maar als je de auto ziet, snap je gelijk waarom

Op deze manier proberen Duitse tankstations de boel te neppen (dus goed opletten)

In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

Dit betaal je in Nederland voor de lichtste en krachtigste BMW M2 van dit moment

Deze oersaaie (en spotgoedkope) Passat heeft stiekem een van de coolste Volkswagen-motoren ooit

Dit is bestverkochte gebruikte auto van Nederland, nu de Volkswagen Golf op nummer twee staat

Is een topsnelheid van 310 km/u wel verantwoord als een auto 2.595 kilo weegt?

Dit is het ultieme Vaderdagcadeau!

In Nederland wordt tanken binnenkort een stuk goedkoper, maar waarom?

Pre-order nu: TopGear Supercars 2025 (Collector’s Edition)
