
Dat zat er wel een beetje in natuurlijk. Verbeten moest Porsche toezien hoe BMW alle supersnelle-diesel-SUV-credits opslokte met de X5 en X6 M50d, nadat Audi het al eens eerder deed met de inmiddels niet meer verkrijgbare Q7 V12 TDI. Daar sta je dan, met je 3,0-liter turbodiesel Cayenne. Er moest iets gebeuren.
Zie hier: de Porsche Cayenne S Diesel. Met V8, jazeker. Eentje van 4,2 liter om precies te zijn, met twee turbo’s en 382 pk. Goh, precies 1 pk meer dan de BMW M50d-motor, wat een toeval. Het koppel van 850 Nm stijgt overigens wel behoorlijk boven dat van de Beiers uit.
Meer cijfers? Hebben we voor je. Van 0 naar 100 km/u gaat de S Diesel in een nette 5,7 seconden. Z’n topsnelheid is 252 km/u, en z’n CO2-uitstoot blijft – mede dankzij start/stop – met 218 g/km nog aardig binnen de perken. Evenals z’n gemiddelde verbruik: 8,3 l/100 km, wat betekent dat de totale actieradius (mits voorzien van een optionele, extra grote brandstoftank van 100 liter) zo’n 1.200 kilometer bedraagt. Misschien is het daarom dat het persbericht voor deze superdiesel kopt met de term ‘De maatstaf in efficiency’. Alsof dat het hoofddoel achter de hele auto is, haha. Gekke Porsche.
De Cayenne S Diesel staat vanaf januari bij de Nederlandse dealer voor een prijs vanaf 106.800 euro.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Deze 7 zuinige SUV’s zien er veel duurder uit dan dat ze zijn (goedkoper dan een Golf)

Deze toppers worden youngtimer in 2025 en kun je dan goedkoop zakelijk rijden

Mark Zuckerberg laat zijn droom-Porsche bouwen, en het is geen standaard Cayenne

Is de elektrische Lotus Eletre R beter dan de Porsche Cayenne Turbo E-Hybrid met een V8?

Ultieme Bijlmer Bajes Bolide nu nog sneller

Deze Porsches kun je bewonderen op de IAMS 2025

Maar liefst 40 procent van de Macan-klanten wil toch nog liever een benzinemotor

Is zo’n snelle Porsche Cayman (987C) na 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De duurste Porsche 911 ter wereld is strikt genomen geen Porsche, maar wel heel erg duur

Dit moet wel (veruit) de goedkoopste Porsche Panamera van Nederland zijn

De Techart Magnum is sneller (en lichter) dan de nieuwe BMW M5 Touring

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

De BMW X5 heeft de interessantste constructie voor een reservewiel ooit

Opmerkelijk: Bentley wil juist niet veel auto’s verkopen (maar wat dan wel?)

Audi RS Q8 Performance: zo rijdt de sterkste Audi met verbrandingsmotor

De Techart Magnum is sneller (en lichter) dan de nieuwe BMW M5 Touring

De gemiddelde Mercedes-klant zal deze G-klasse haten, en juist daarom vinden we hem vet

In de VS heeft Volkswagen een bijzondere strategie om meer elektrische ID.Buzz’jes te verkopen

Dit lijkt de saaiste Audi A6 die je nu kunt kopen, maar toch wil je hem hebben

Audi komt voor het eerst in lange tijd met een nieuwe letter als typenaam (naast de A en Q)

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Mercedes gaat stoppen met deze exclusieve maar toch ook betaalbare modellen

Met deze uitvinding kan elke elektrische auto omgebouwd worden tot benzineauto (want dat is nodig)

Mazda gaat een van de onzuinigste en onbetrouwbaarste motoren ooit nog een kans te geven

De gemiddelde Mercedes-klant zal deze G-klasse haten, en juist daarom vinden we hem vet

Het populairste automerk van Nederland opent directe aanval op Volkswagen met deze benzineauto

Het grootste automerk ter wereld zet in op de ‘benzine van de toekomst’
