
Dat zat er wel een beetje in natuurlijk. Verbeten moest Porsche toezien hoe BMW alle supersnelle-diesel-SUV-credits opslokte met de X5 en X6 M50d, nadat Audi het al eens eerder deed met de inmiddels niet meer verkrijgbare Q7 V12 TDI. Daar sta je dan, met je 3,0-liter turbodiesel Cayenne. Er moest iets gebeuren.
Zie hier: de Porsche Cayenne S Diesel. Met V8, jazeker. Eentje van 4,2 liter om precies te zijn, met twee turbo’s en 382 pk. Goh, precies 1 pk meer dan de BMW M50d-motor, wat een toeval. Het koppel van 850 Nm stijgt overigens wel behoorlijk boven dat van de Beiers uit.
Meer cijfers? Hebben we voor je. Van 0 naar 100 km/u gaat de S Diesel in een nette 5,7 seconden. Z’n topsnelheid is 252 km/u, en z’n CO2-uitstoot blijft – mede dankzij start/stop – met 218 g/km nog aardig binnen de perken. Evenals z’n gemiddelde verbruik: 8,3 l/100 km, wat betekent dat de totale actieradius (mits voorzien van een optionele, extra grote brandstoftank van 100 liter) zo’n 1.200 kilometer bedraagt. Misschien is het daarom dat het persbericht voor deze superdiesel kopt met de term ‘De maatstaf in efficiency’. Alsof dat het hoofddoel achter de hele auto is, haha. Gekke Porsche.
De Cayenne S Diesel staat vanaf januari bij de Nederlandse dealer voor een prijs vanaf 106.800 euro.
Meer van TopGear


Deze 7 zuinige SUV’s zien er veel duurder uit dan dat ze zijn (goedkoper dan een Golf)

Deze toppers worden youngtimer in 2025 en kun je dan goedkoop zakelijk rijden

Mark Zuckerberg laat zijn droom-Porsche bouwen, en het is geen standaard Cayenne

Is de elektrische Lotus Eletre R beter dan de Porsche Cayenne Turbo E-Hybrid met een V8?

Ultieme Bijlmer Bajes Bolide nu nog sneller

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

Dit is de goedkoopste Porsche van dit moment – moet je zoiets willen? (review)

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

Dit setje voor- en achterlichten voor een Porsche 911 is extreem duur, maar daar is een goede reden voor

In deze gelimiteerde Porsche 911 vind je een typisch jaren ’70-element terug

Koopje: deze dikke Audi kost nu al net zo weinig als een Dacia Spring

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

De BMW X5 heeft de interessantste constructie voor een reservewiel ooit

Opmerkelijk: Bentley wil juist niet veel auto’s verkopen (maar wat dan wel?)

Audi RS Q8 Performance: zo rijdt de sterkste Audi met verbrandingsmotor

BMW gaat door met auto van het formaat tweekamerappartement

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Het gaat niet goed met Volkswagen want ze verkopen juist te veel elektrische auto’s

Volkswagen viert de 50e verjaardag van de Polo maar maakt daarbij een foutje

Het lijkt erop dat er straks Chinese auto’s uit de Duitse fabrieken van Volkswagen komen

De wegenwacht waarschuwt voor oplichtingstruc in het buitenland waar je heel makkelijk intrapt

Als een auto slecht scoort bij de crashtests, is het dan eigenlijk wel een onveilige auto?

Zie jij (zonder te spieken) van welk merk deze iets te ruige stationwagen is?

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

Nissan is wanhopig en gaat een bijzondere strategie inzetten om niet failliet te gaan (en daar kun jij van profiteren)
