Grotere luchtinlaten op de zijkant, een 25 millimeter grotere koolstofvezel achterspoiler, uitlaten in het midden van de achterbumper en goudkleurige gordels. Oh, en 90 pk extra. Dat was er nodig om van de Cayenne Turbo de snelste SUV op de Nürburgring te maken. Toen nog in camouflage, maar nu volledig onthuld. Dit is de Porsche Cayenne Turbo GT, de snelste Cayenne ooit.
De nieuwe Porsche Cayenne Turbo GT komt er alleen met de coupé-daklijn en vier zitplaatsen. De nieuwe versie verslond de volledige Groene Hel (20,832 kilometer) in slechts 7 minuten en 38,925 seconden. Mocht je het vergeten zijn: dat is even snel als een Lexus LFA. En sneller dan een Lamborghini Gallardo Superleggera. Of een Porsche 911 Turbo S van de 997-generatie. En bovendien sneller dan de bedenkers van de natuurwetten het ooit bedoeld hebben.
De specificaties van de Porsche Cayenne Turbo GT
De motor is nog altijd de bekende 4,0-liter V8 van de Volkswagen Groep, maar dan met een lading nieuwe onderdelen. Zo zijn de krukas, drijfstangen, zuigers en distributieketting nieuw. Daarnaast werd er gespeeld met de turbo en de koeling om de prestaties te verhogen. Het resultaat is 640 pk en 850 Nm – goed voor een 0-100-tijd van 3,3 seconden en een top van 300 km/u.
Dat maakt de Porsche Cayenne Turbo GT een bijzonder aanbod binnen het concern. Want tot nu toe was de Lamborghini Urus (met dezelfde motor en veel andere gelijke delen) de Grote Papa van het SUV-aanbod. En hoewel de Urus nog altijd 10 pk krachtiger is, is hij 0,3 seconde minder snel naar de 100 dan de nieuwe Turbo GT. De topsnelheid ligt nog wel 5 km/u hoger.
De prijs maakt het voor kopers nog lastiger
Want de vanafprijs voor de Porsche Cayenne Turbo GT is 276.500 euro, wat bijna gelijk is aan de vanafprijs van de Urus. Of is dit het moment dat we je moeten vertellen dat je eigenlijk gewoon een Cayenne GTS moet kopen en een 911 ernaast voor als je écht snel wilt gaan? Dat hoorde je niet van ons.
Reacties