
Grotere luchtinlaten op de zijkant, een 25 millimeter grotere koolstofvezel achterspoiler, uitlaten in het midden van de achterbumper en goudkleurige gordels. Oh, en 90 pk extra. Dat was er nodig om van de Cayenne Turbo de snelste SUV op de Nürburgring te maken. Toen nog in camouflage, maar nu volledig onthuld. Dit is de Porsche Cayenne Turbo GT, de snelste Cayenne ooit.
De nieuwe Porsche Cayenne Turbo GT komt er alleen met de coupé-daklijn en vier zitplaatsen. De nieuwe versie verslond de volledige Groene Hel (20,832 kilometer) in slechts 7 minuten en 38,925 seconden. Mocht je het vergeten zijn: dat is even snel als een Lexus LFA. En sneller dan een Lamborghini Gallardo Superleggera. Of een Porsche 911 Turbo S van de 997-generatie. En bovendien sneller dan de bedenkers van de natuurwetten het ooit bedoeld hebben.
De specificaties van de Porsche Cayenne Turbo GT
De motor is nog altijd de bekende 4,0-liter V8 van de Volkswagen Groep, maar dan met een lading nieuwe onderdelen. Zo zijn de krukas, drijfstangen, zuigers en distributieketting nieuw. Daarnaast werd er gespeeld met de turbo en de koeling om de prestaties te verhogen. Het resultaat is 640 pk en 850 Nm – goed voor een 0-100-tijd van 3,3 seconden en een top van 300 km/u.
Dat maakt de Porsche Cayenne Turbo GT een bijzonder aanbod binnen het concern. Want tot nu toe was de Lamborghini Urus (met dezelfde motor en veel andere gelijke delen) de Grote Papa van het SUV-aanbod. En hoewel de Urus nog altijd 10 pk krachtiger is, is hij 0,3 seconde minder snel naar de 100 dan de nieuwe Turbo GT. De topsnelheid ligt nog wel 5 km/u hoger.
De prijs maakt het voor kopers nog lastiger
Want de vanafprijs voor de Porsche Cayenne Turbo GT is 276.500 euro, wat bijna gelijk is aan de vanafprijs van de Urus. Of is dit het moment dat we je moeten vertellen dat je eigenlijk gewoon een Cayenne GTS moet kopen en een 911 ernaast voor als je écht snel wilt gaan? Dat hoorde je niet van ons.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Deze toppers worden youngtimer in 2025 en kun je dan goedkoop zakelijk rijden

Mark Zuckerberg laat zijn droom-Porsche bouwen, en het is geen standaard Cayenne

Is de elektrische Lotus Eletre R beter dan de Porsche Cayenne Turbo E-Hybrid met een V8?

Ultieme Bijlmer Bajes Bolide nu nog sneller

Ook de Porsche Cayenne wordt volledig elektrisch (maar maak je geen zorgen om de V8)

Rezvani RR1 is een moderne Porsche 911 die er klassiek uitziet

Waarom deze Porsche 911 komisch smalle achterbanden heeft (het zijn geen thuiskomers)

Wereldrecord driften Porsche Taycan niet beperkt door accu

Deze 7 zuinige SUV’s zien er veel duurder uit dan dat ze zijn (goedkoper dan een Golf)

Dat mensen geen elektrische Porsche willen, daar komen ze in Brabant nu op pijnlijke wijze achter

Porsche overweegt toch een Macan met benzinemotor, omdat jullie te weinig EV’s kopen

Mercedes G 580 EQ Edition One: meer vermogen dan de G63, meer koppel dan de diesel

Volvo XC90 T8 AWD Plug-in Hybrid: kan ie nog meekomen met de concurrentie (review)

De vernieuwde BMW iX is beter en te bestellen met een tegenstrijdig pakket

Waarom je echt geen stoeprandschade wilt rijden met de velgen van de Ferrari Purosangue

Deze elektrische auto rijdt (verrassend genoeg) het het verst als het ijskoud is

BMW XM Label Red: hoe rijdt de minst subtiele auto van dit moment? (review)

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Elektrische BMW M3 toont aan wat er misgaat bij veel elektrische auto’s

Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Dit zijn 6 snelle Volkswagen Polo’s die je al vergeten was

Volkswagen ID.1 wordt jouw eerste auto, voor heel erg weinig geld

Porsche-rijder komt er op pijnlijke wijze achter dat Flitsmeister niet helpt tegen deze politiecamera

Dit zijn 9 zeer leuk rijdende auto’s voor minder dan 5.000 euro (die geen MX-5 zijn)

Waarom je de tankdop van een plug-in hybride (PHEV) nooit zomaar mag opendraaien

De oninteressante reden waarom de bestverkochte PHEV van Nederland een dubbele antenne heeft

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken
