Porsche Cayenne is snelste SUV op de Nürburgring

De nieuwe, extra hete versie is sneller dan een Lexus LFA...

Foto('s): PorschePorsche Cayenne 2021 snelste SUV op de Nurburgring
Foto('s): PorschePorsche Cayenne 2021 snelste SUV op de Nurburgring
Foto('s): PorschePorsche Cayenne 2021 snelste SUV op de Nurburgring
Foto('s): PorschePorsche Cayenne 2021 snelste SUV op de Nurburgring
Foto('s): PorschePorsche Cayenne 2021 snelste SUV op de Nurburgring
Porsche Cayenne 2021 snelste SUV op de Nurburgring
Porsche Cayenne 2021 snelste SUV op de Nurburgring
Porsche Cayenne 2021 snelste SUV op de Nurburgring
Porsche Cayenne 2021 snelste SUV op de Nurburgring
Porsche Cayenne 2021 snelste SUV op de Nurburgring

Het is mogelijk het meest nutteloze wat je over een auto kunt zeggen: ‘dit is de snelste SUV op de Nürburgring’. Misschien als je het gebied binnen de Ring in een rechte lijn zou doorkruisen, inclusief de dorpjes die je tegenkomt – dan zou het ergens op slaan. Maar hoge auto’s en hoge bochtsnelheden, dat blijft toch een vreemde combinatie. Dat weerhoudt fabrikanten er niet van om regelmatig een gooi naar het officiële Ringrecord voor SUV’s te doen. Onder andere de Alfa Romeo Stelvio Q en de Audi RS Q8 mochten zichzelf al eens op de forse borst kloppen.

Nu heeft Porsche het record op scherp gezet. De nieuwe ‘performance-versie’ van de Cayenne – een officiële naam is nog niet vrijgegeven – verslond de volledige Groene Hel (20,832 kilometer) in slechts 7 minuten en 38,925 seconden. Dat is, om maar eens iets ongelooflijks te noemen, even snel als een Lexus LFA. En sneller dan een Lamborghini Gallardo Superleggera. Of een Porsche 911 Turbo S van de 997-generatie.

Zomerse omstandigheden

De snelle ronde werd gereden op 14 juni met een buitentemperatuur van 23 graden en een asfalttemperatuur van 46 graden. Achter het stuur zat Lars Kern, bekend van vele andere Porsche-records op de Ring. De enige aanpassingen aan de snelste SUV op de Nürburgring betroffen een racestoel en een veiligheidskooi. De Cayenne stond op speciaal ontwikkelde, maar altijd standaard gemonteerde Pirelli P Zero Corsa Performance-banden.

‘De hoge stuurprecisie en stoïcijnse rust op de achteras geven veel vertrouwen’, zegt Kern over de snelste SUV op de Nürburgring. ‘In de snelle bochten, zoals tussen Hoher Acht en Eiskurve, werken de richtingswisselingen heel snel. Het voertuig schommelt dan niet en heeft totaal geen neiging tot onderstuur. […] De wielen komen bij Pflanzgarten I en II meestal los van het asfalt. De Cayenne daarentegen passeert deze passages gecontroleerd en in alle rust.’

Binnenkort stappen we zelf in en lees je in TopGear Magazine onze test van de snelste SUV op de Nürburgring. Vermaak jezelf tot die tijd met onderstaande video van de nieuwe performance-Cayenne in actie.

Porsche Cayenne is snelste SUV op de Nürburgring

Reacties
  1. Wiebe zegt op 3 augustus 2021 om 12:30:

    Dat zie je gelukkig niet als hij zo snel voorbij is

  2. Chris zegt op 18 juni 2021 om 13:53:

    Jammer dat die nog steeds zo lelijk is.

    • Wiebe zegt op 3 augustus 2021 om 12:31:

      Dat zie je gelukkig niet als hij zo snel voorbij is

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken