
‘Het is de hoogste tijd voor een groot feest op het platform van de 718 met een atmosferische motor die 9.000 tpm draait”, vertelt Porsches grote baas van alle GT-modellen Andreas Preuninger aan TopGear. Hij praat uiteraard over de nieuwe Cayman GT4 RS. ‘Deze auto is een liveconcert op vier wielen. Het is zo’n entertainer.’ Gesnopen, maar waarom het feest? Omdat ‘de toekomst van het middenmotorplatform veel te maken kan hebben met elektriciteit’, zo laat hij weten.
Zie de Cayman GT4 RS dus als een afscheidsfeestje. De laatste grote knaller. Andreas Preuninger hint overduidelijk naar een elektrische Porsche Cayman. Het gerucht gaat al langer en werd recentelijk weer aangewakkerd toen Porsche met de Mission R kwam. De elektrische raceauto ter grootte van een Cayman zou 1.000+ pk produceren in een kwalificatiemodus, en ongeveer 600 pk in racespecificatie. Er is vierwielaandrijving en voluit redt de auto het een halfuurtje. Voorlopig blijft het bij een studiemodel.
De elektrische Cayman gebruikt delen van de Mission R
Toen TG Porsche destijds vroeg of de Mission R (zie hierboven in de galerij) een vermomde elektrische Porsche Cayman was, zei Porsche dat we waarschijnlijk ‘elementen hiervan in toekomstige productieauto’s’ zouden zien. Later gaven ze toe dat ze ‘een manier zouden vinden om een auto zoals deze te realiseren’.
Natuurlijk is het de taak van de Mission R om een eigen elektrische raceserie voor Porsche-klanten van 2025 vorm te geven. Over vier jaar verwacht het bedrijf een nieuwe generatie batterijen te hebben die een groter bereik geven of een stuk minder wegen. Het zijn zaken waar de volgende generatie Cayman profiteert. En het testen van straatonderdelen in raceauto’s is al sinds mensenheugenis een industriestandaard. Kijken jullie uit naar een elektrische Porsche Cayman?
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Een sportwagen kopen is financieel gewoon een verstandige keuze, dit is waarom

Porsche stopt met de 718 Cayman en Boxster in Europa, maar er is ook goed nieuws

Kan de oude Porsche Cayman de nieuwe Porsche 718 GT4 RS een beetje bijhouden?

Wat moet je laatste pure benzineauto zijn? BMW M2 vs Porsche 718 Cayman vs Audi RS 3

Porsche 718 Spyder RS review: Een geslaagd einde van een tijdperk?

De duurste Porsche 911 ter wereld is strikt genomen geen Porsche, maar wel heel erg duur

Dit moet wel (veruit) de goedkoopste Porsche Panamera van Nederland zijn

De Techart Magnum is sneller (en lichter) dan de nieuwe BMW M5 Touring

Rezvani RR1 is een moderne Porsche 911 die er klassiek uitziet

Waarom deze Porsche 911 komisch smalle achterbanden heeft (het zijn geen thuiskomers)

Wereldrecord driften Porsche Taycan niet beperkt door accu

Er zijn slechts vier automerken die géén verlies maken op hun elektrische auto’s – dit zijn ze

Is de goedkoopste versie van de nieuwe Kia EV3 goed genoeg? (review)

Waarom de Kia EV3 met extreem grote velgen een typisch Nederlands fenomeen is

Met deze Mercedes-bus mogen klusjesmensen gewoon alle stadscentra in

Deze auto kost nu nog nieuw 115.000 euro, maar tweedehands slechts 16.000 euro

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Toyota haalt de Supra uit productie: dit betaalde een Nederlander voor het allerlaatste model

De Morgan Supersport is net zo duur als een Dacia Jogger (in de wegenbelasting)

Een van de mooiste Audi’s van dit moment is tweedehands wel heel goedkoop aan het worden

Ook al heb je heel veel geld, je kunt de Nissan GT-R niet meer bestellen

De nieuwe politie-Mustangs zijn opmerkelijk genoeg trager dan onze Mercedes-diesels

Poah: je kunt nu tijdelijk gratis een tractorrijbewijs krijgen, maar je moet wel snel zijn

Auto’s te duur? Je kunt gewoon nog een nieuwe benzineauto kopen voor slechts 11.000 euro

Volkswagen werkt aan interessante nieuwe brandstofmotor met oude F1-techniek

Er zijn slechts vier automerken die géén verlies maken op hun elektrische auto’s – dit zijn ze

Deze bloedmooie Lancia Stratos-kloon kost net zoveel als een Volkswagen Golf Variant

Koop een tweedehandse cayman of boxster. Electric sportcars zijn een gruwel!!!