‘Het is de hoogste tijd voor een groot feest op het platform van de 718 met een atmosferische motor die 9.000 tpm draait”, vertelt Porsches grote baas van alle GT-modellen Andreas Preuninger aan TopGear. Hij praat uiteraard over de nieuwe Cayman GT4 RS. ‘Deze auto is een liveconcert op vier wielen. Het is zo’n entertainer.’ Gesnopen, maar waarom het feest? Omdat ‘de toekomst van het middenmotorplatform veel te maken kan hebben met elektriciteit’, zo laat hij weten.
Zie de Cayman GT4 RS dus als een afscheidsfeestje. De laatste grote knaller. Andreas Preuninger hint overduidelijk naar een elektrische Porsche Cayman. Het gerucht gaat al langer en werd recentelijk weer aangewakkerd toen Porsche met de Mission R kwam. De elektrische raceauto ter grootte van een Cayman zou 1.000+ pk produceren in een kwalificatiemodus, en ongeveer 600 pk in racespecificatie. Er is vierwielaandrijving en voluit redt de auto het een halfuurtje. Voorlopig blijft het bij een studiemodel.
De elektrische Cayman gebruikt delen van de Mission R
Toen TG Porsche destijds vroeg of de Mission R (zie hierboven in de galerij) een vermomde elektrische Porsche Cayman was, zei Porsche dat we waarschijnlijk ‘elementen hiervan in toekomstige productieauto’s’ zouden zien. Later gaven ze toe dat ze ‘een manier zouden vinden om een auto zoals deze te realiseren’.
Natuurlijk is het de taak van de Mission R om een eigen elektrische raceserie voor Porsche-klanten van 2025 vorm te geven. Over vier jaar verwacht het bedrijf een nieuwe generatie batterijen te hebben die een groter bereik geven of een stuk minder wegen. Het zijn zaken waar de volgende generatie Cayman profiteert. En het testen van straatonderdelen in raceauto’s is al sinds mensenheugenis een industriestandaard. Kijken jullie uit naar een elektrische Porsche Cayman?
Nice pussy heeft op 23 november 2021 geschreven:
Koop een tweedehandse cayman of boxster. Electric sportcars zijn een gruwel!!!