Op papier kan een viercilinder (met wat hulp van een turbo) alles wat een zes- of achtcilinder ook kan. Maar bij sommige auto’s draait het juist om de dingen die je niet op papier kunt opschrijven: de sensatie en het gevoel. Porsche ging een paar jaar geleden al op z’n plaat met een viercilinder boxermotor voor de Cayman. Een 911 met twee cilinders te weinig zal er dus niet snel komen, maar toch is Porsche aan het testen met een bijzondere viercilinder: een V4.

Er zijn wat motorfietsen die wel een halve V8 hebben, maar in de autowereld kom je eigenlijk nooit een V4 tegen. Toch heeft Porsche er nog eentje liggen, en wel uit de Porsche 919 Hybrid die ooit aan Le Mans meedeed. In zijn pensioen verpletterde de 919 Hybrid als Evo-uitvoering nog het Nürburgringrecord. En deze hybride aandrijflijn zou nu in een Porsche 911 liggen, zo meldt Carbuzz. Werkt Porsche aan een hybride-Elfje met meer dan 1.000 pk?

Porsche 919 Hybrid met V4 motor

Zoek de V4 | Foto: © Porsche

De Porsche 911 krijgt geen V4-motor, waarschijnlijk

Helaas, waarschijnlijk komt er geen bizarre 911 met onnoemelijk veel power, zo meent Carbuzz. Of: gelukkig komt er waarschijnlijk geen viercilinder-911. Het is maar net waar jij waarde aan hecht. De Porsche 911 is volgens Carbuzz slechts een prototype om de aandrijflijn te testen en te ontwikkelen. Het is dan de vraag waar de V4-motor met hybridespulletjes dan wél voor is. Je kunt er zeker van zijn dat de ingenieurs van Porsche geen bezigheidstherapie nodig hebben.

Porsche 919 Hybrid Evo SLOOPT Nurburgringrecord

De Porsche 919 Evo op de Ring | Foto: © Porsche

Specificaties van de V4-motor

De motor zoals ie in de 919 Hybrid ligt is een 2,0-liter V4 waarvan de cilinders in een hoek van 90 graden liggen. Alleen de benzinemotor produceert in de 919 Evo een forse 720 pk en hij draait maar liefst 9.000 toeren per minuut. De tweeliter krijgt hulp van één turbo om deze cijfertjes te halen. De elektromotor op de voorwielen zorgt voor 400 pk extra. Bij een eventueel productiemodel kunnen al deze specificaties uiteraard nog bijgeslepen worden.

Als we dan toch een auto mogen aandragen waar de V4 ingelegd mag worden… | Foto: © Porsche

Het doel van de V4-aandrijflijn van Porsche blijft nog eventjes gokken. De Le Mans-racer voor de komende jaren krijgt een V8-motor, dus daar zal ie niet voor zijn. Misschien werkt Porsche aan een nieuwe raceklasse? Of zijn ze in het geheim bezig met een opvolger van de 918 Spyder? Of komt er in de toekomst tóch een 911 met een V4-motor? Voor het antwoord op deze vragen, moeten we helaas nog even geduld hebben.

Reacties

  • Jaap heeft op 9 december 2023 geschreven:

    Niks nieuws die v 4
    Zat ook in mijn Ford 1500 rms
    1969 best snel voor die tijd
    Zelfde motor welke jarenlang door Saab is gebruikt

    Reageer
  • Paul heeft op 6 december 2023 geschreven:

    Mijn oude Lancia Fulvia coupe uit 1973 is ook uitgerust met een V4. Iets minder PK weliswaar…

    Reageer
  • Dave heeft op 6 december 2023 geschreven:

    Voor wat betreft huidige modellen zal het best kloppen dat er niet veel V4’s in auto’s zitten, maar met name Saab en Ford hebben er veel gebruik van gemaakt; in het geval van Ford in flink wat verschillende modellen.
    V.w.b. motorfietsen zelf veel ervaring met de verschillende generaties VFR; allemaal heerlijke V4’s. In het geval van de VFR400 ook een blokje met voor auto’s bizarre toerentallen makend tot boven de 15000 rpm!

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)