
De Porsche Macan met benzinemotor krijgt volgend jaar een vol-elektrische opvolger, maar de bedoeling is om het huidige model nog een tijdje naast de nieuwe te blijven verkopen. In de EU kan Porsche dat nu op zijn buik schrijven – ze zullen hier in de eerste helft van volgend jaar moeten stoppen met de verkoop van de Macan op benzine. Niet omdat de uitstoot te hoog is of omdat de EU vindt dat het na tien jaar wel een keer mooi is geweest. Het heeft te maken met nieuwe regels rondom cyberbeveiliging.
Vanaf 1 juli 2024 gaan er in de EU nieuwe regels gelden om auto’s beter te beschermen tegen hackers. Helaas begon Porsche met de ontwikkeling van de huidige Macan voordat de nieuwe cyberregels bekend waren. Een woordvoerder van het merk vertelt aan Automotive News Europe dat het te veel geld zou kosten om een update te ontwikkelen waarmee de Macan wel aan de regels zou voldoen.
En dat zullen ze best vervelend vinden in Stuttgart. De Macan was in oktober 2023 de bestverkochte Porsche in Europa. Tot november werden er dit jaar 127 nieuwe Macans geregistreerd in Nederland. Voor wie toch nog een nieuwe benzine-Macan wil: Porsche blijft de Macan met verbrandingsmotor nog een jaar of twee produceren voor markten buiten de EU. Je hoeft dus alleen maar even te verhuizen.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Als jij ziet wat er levensgevaarlijk is aan deze auto, krijg je een denkbeeldig lintje

De goedkoopste Porsche die je nu kunt kopen is deze nieuwe versie van de Macan

Porsche Macan Turbo review: Hoe rijdt de eerste volledig elektrische Macan?

Porsche Macan Turbo 1e rij-indruk: Hoe rijdt de elektrische Macan?

Waarom elektrische auto’s juist een grille nodig hebben (als ze stilstaan)

De duurste Porsche 911 ter wereld is strikt genomen geen Porsche, maar wel heel erg duur

Dit moet wel (veruit) de goedkoopste Porsche Panamera van Nederland zijn

De Techart Magnum is sneller (en lichter) dan de nieuwe BMW M5 Touring

Rezvani RR1 is een moderne Porsche 911 die er klassiek uitziet

Waarom deze Porsche 911 komisch smalle achterbanden heeft (het zijn geen thuiskomers)

Wereldrecord driften Porsche Taycan niet beperkt door accu

Is de Hyundai Tucson na zijn facelift nog net zo eigenzinnig? (review)

Mazda geeft toe foutjes te hebben gemaakt – rijdt de nieuwe CX-60 eindelijk wel goed? (review)

Is de Mitsubishi Outlander ook de moeite waard als je geen 0% bijtelling krijgt? (review)

De nieuwe Grandland rijdt weer als een echte Opel (review)

Is de nieuwe Volkswagen Tayron de opgerekte crossover die je moet hebben? (review)

Lynk & Co 08: 585 pk en 200 kilometer elektrisch voor 55.950 euro

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Hoe Mercedes er ooit (per ongeluk) voor zorgde dat Volkswagen 2 miljard euro verloor

Komt Volkswagen met een eigen (betaalbare) concurrent voor de Mercedes G-klasse?

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

Max Verstappen krijgt nu alweer een nieuwe teamgenoot: Liam Lawson mag vertrekken

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

De bijna goedkoopste EV van Nederland wordt nu ook een van de dikste
