Mierenminnaars zijn verzot op de Aston Martin One-77, elke creatie van Horacio Pagani en alle Koenigseggs. Deze auto’s zijn met het grootste oog voor detail in elkaar gezet. Elk oppervlak is afgewerkt en dient een functie. Porsche kan er ook vrij ver in gaan, maar ze hebben één bijzonder trekje dat we nog niet eerder tegenkwamen bij autobouwers. Porsche richt namelijk alle naafdoppen één specifieke kant op, en dat is niet naar beneden.

Porsche richt de naafdoppen altijd met de puntige kant van het schildje naar het ventiel. Vaak zie je dat automerken op hun productfoto’s graag het naafdopje recht draaien, zodat het logo mooi op de foto komt. Maar op platen van Porsche lijkt de dopje soms een willekeurige kant uit te wijzen. Wie inzoomt, ziet dat de punt van het schild richting het ventieldopje wijst. Geen verkeerd idee, omdat de wielstand constant verandert, en je nu een vast punt hebt om een soort symmetrie te kweken.

Porsche bevestigde aan Jalopnik dat dit inderdaad hun werkwijze is voor de naafdoppen bij persevenementen en op productfoto’s. In een paar uitzonderlijke gevallen betrappen we een Porsche op een recalcitrante naafdop, bijvoorbeeld bij centerlock-wielen, waar de naafdop in de centrale wielmoer is verwerkt. Dus: kun je je OCD niet bedwingen en zoek je een geschikte stand voor de naafdop op jouw auto? Neem de Porsche-naafdoppen als voorbeeld en beschouw het ventieldopje als de onderkant van de velg.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear