Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid is de krachtigste

Voordat jij de naam volledig hebt uitgesproken, is de Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid al vertrokken

Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid
Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid
Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid
Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid
Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid
Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid
Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid
Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid

Het is menens op de Afdeling Elektrorommel van Porsche. Voor het eerst is een hybride het vlaggenschip binnen de Panamera-familie. Niet gelijk gaan mauwen: de Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid heeft 680 pk. En dat is mede dankzij de elektromotor; het is niet een en al slecht in het land zonder emissie.

En wat betekent dat voor de belangrijkste specificatie? Hij verbruikt 2,9 liter per 100 kilometer. Nee hoor, geintje: hij sprint in 3,4 seconden naar 100 km/u. Het is een hybride met stekker, dus het verbruik is compleet afhankelijk van je laadgedrag. De topsnelheid is 310 km/u en dan zit de Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid in de achtste (en tevens hoogste) versnelling. De eerste 50 kilometer (in praktijk 30, hooguit) kun je volledig elektrisch afleggen. Zijn vermogen haalt het vlaggenschip uit een V8 met 550 pk en een elektromotor met 136 pk. Het gecombineerde vermogen (zomaar bij elkaar optellen mag niet) is daarom 680 pk. Het aantal newtonmeters is vastgesteld op 850.

Wat zit er op en aan de Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid?

De Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid heeft standaard luchtvering en vierwielaandrijving. Vanaf de start is de opper-Panamera leverbaar met standaard wielbasis en als Executive-uitvoering met 150 millimeter verlengde wielbasis. Bij de stadsbus-versie sturen de achterwielen mee. Daarbij kun je je afvragen welke sneller is op een circuit: de lange en zware versie met achterwielbesturing of de kortere lichtere met vaste achteras. En de belangrijkste vraag: pakt hij het Nürburgring-record af van Alfa?

Hoe dan ook; de Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid kost minimaal 198.600 euro. De lange versie 212.300 euro. Je mag jouw exemplaar nu alvast bestellen en in juli hangt hij aan je laadpaal.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws