Automerken willen graag de snelste, de beste, de goedkoopste of de ruimste in hun klasse zijn. Maar met de geheel nieuwe Panamera streeft Porsche niets van dat alles na. Het merk noemt hem ‘de meest dynamische sedan binnen zijn segment’. Dat dynamische zou ‘m zitten in een fris ontwerp, een aangepast interieur en een nieuw veersysteem waardoor ie comfortabel moet zijn, maar ook sportief. Jazeker.

De derde generatie van de Panamera ziet er vanbuiten een stuk anders uit dan zijn voorganger. De sedan verruilt een glibberige, slanke look voor een gespierd uiterlijk. Als je hem van opzij bekijkt, herken je hem wel nog steeds duidelijk als Panamera. Verder zijn de koplampen die je hier ziet veranderd, maar onthoud: dit zijn optionele lichtbundels waarvoor je extra moet betalen.

Wat maakt de nieuwe Panamera bijzonder?

We hadden het al even over het nieuwe veersysteem – dat trouwens ook optioneel is bij de hybride versies, maar daar komen we zo op. De speciale ophanging moet ervoor zorgen dat je zowel onverstoorbaar op B-wegen kunt rijden als klaar bent voor het vlottere werk. Porsche noemt het Active Ride en het houdt de koets horizontaal in bochten, bij het remmen en wanneer je van je plek schiet.

Vanbinnen gaan de verandering door met een nieuw interieur dat sprekend lijkt op dat van de Cayenne. Apple CarPlay en Android Auto zijn nu verweven met het Porsche-systeem, waardoor je bijvoorbeeld Siri kunt vragen om de stoelmassage aan te zetten of om de sfeerverlichting te veranderen naar ‘eerste Tinder-date’. Dit laatste zullen we nog even moeten testen.

Motoren en specificaties van de nieuwe Porsche Panamera

Er komen vier hybride uitvoeringen: de Panamera, Panamera 4, Panamera Turbo E-Hybrid en… een nog onbekende. Kijkend naar het modellenaanbod van de nieuwe Cayenne is er geen grote glazen bol nodig om te concluderen dat Porsche op termijn ook een reguliere Panamera E-Hybrid en Panamera S E-Hybrid zal toevoegen.

De instap-Panamera krijgt een 2,9-liter V6-motor die 353 pk en 500 Nm produceert. De extra kracht komt door een hogere turbodruk en rappere brandstofinjectie en ontstekingstiming. Van 0 naar 100 km/u moet je in 5,1 seconden gaan en de topsnelheid is 272 km/u. Kies je voor de Panamera 4? Dan krijg je dezelfde specs, maar dan met vierwielaandrijving, een 0-naar-100-tijd van 4,8 seconden en een top van 270 km/u.

  • Porsche Panamera (2023) Turbo en 4
    Foto: © Porsche
  • Porsche Panamera (2023) schuin achter
    Foto: © Porsche
  • Porsche Panamera (2023) wiel
    Foto: © Porsche
  • Porsche Panamera (2023) interieur
    Foto: © Porsche
  • Porsche Panamera (2023) koets
    Foto: © Porsche
  • Porsche Panamera (2023) Turbo en 4
  • Porsche Panamera (2023) schuin achter
  • Porsche Panamera (2023) wiel
  • Porsche Panamera (2023) interieur
  • Porsche Panamera (2023) koets

Het voorlopige toppertje is de Panamera Turbo E-Hybrid. Hier legt Porsche een 4,0-liter V8-turbomotor in die wordt geholpen door een 190 pk sterke elektromotor. Het systeemvermogen is daardoor 680 pk en het koppel is 930 Nm. Daarmee is ie 20 pk slapper dan de vorige S E Hybrid. De 0-naar-100-tijd van de voorlopig sterkste nieuwe Panamera is 3,2 seconden en de top ligt op 315 km/u.

De meeste klanten zullen de nieuwe Panamera niet kopen om dagelijks zijn topsnelheid aan te tikken op de Duitse Autobahn, maar om er lekker zuinig mee te rijden – uiteraard. De PHEV heeft daarom een 25,9-kWh batterij aan boord waarmee je 83 tot 93 kilometer elektrisch door de stad kunt rijden. Opladen kan met een 11-kW boordlader en gaat in 2 uur en 39 minuten.

Prijs van de Porsche Panamera

Ben je al om voordat je weet wat je moet betalen? Goed nieuws, want je kunt vanaf vandaag de nieuwe Panamera al bestellen bij de verschillende Porsche-dealers. Wat je dient over te maken, maakt Porsche later bekend, maar ze vertellen wel alvast wanneer je hem mag verwachten. In maart van 2024 beginnen de leveringen.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)