Porsche is de omgekeerde Puff Daddy onder de automerken; de naam blijft juist hetzelfde, maar het ding erachter verandert. Zo kreeg de Cayenne GTS ineens weer een V8 en de Cayman GTS plots weer een zescilinder. Nu Porsche de Panamera een facelift geeft, verdwijnt de elektrotechniek van de snelste versie. En raad eens: de vernieuwde Porsche Panamera Turbo S wordt daarmee nog sneller.

Voorheen was de Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid de absolute topper in het gamma. Deze Panamera combineerde een 4,0-liter V8 met een elektromotor voor een totaalvermogen van 680 pk. De quasi-groene beul verliest zijn elektrospul en het vermogen van de V8 groeit van 550 naar 630 pk. De 0-100-tijd slinkt dankzij de verloren kilootjes van 3,4 naar 3,1 seconden. De topsnelheid is nu 315 km/u.

En net als veel snelle auto’s pakt de Porsche Panamera Turbo S een net iets te specifiek Nürburgringrecord. Lars Kern smeet de beul rond de Nürburgring om een tijd van 7 minuten en 29,81 seconden neer te zetten. Hiermee is het de snelste ‘executive’ op de Nordschleife. Dit record stond op naam van de Mercedes-AMG GT 63 S 4-Door die een luttele 0,3 seconden langzamer was.

De facelift van de Porsche Panamera

De Porsche Panamera Turbo S en zijn minder bedeelde broertjes krijgen allemaal standaard het SportDesign-pakket op de neus, te herkennen aan de grotere luchtinlaten. Verder pakte Porsche de achterlichten en de doorlopende lichtstrip aan. De ontwerpers tekenden nieuwe 20- en 21-inch velgen om uit te kiezen. Het navigatiesysteem en de online diensten zijn bovendien uitgebreid.

Porsche Panamera 4S E-Hybrid

Wel is er nog een andere hybride in de aanbieding. De 4S E-Hybrid combineert een 2,9-liter V6 met een nieuwe 17,9-kWh accu. Het totale vermogen is 560 pk en de 0-100-tijd is 3,7 seconden, wat voor de flinke wagen al vrij pittig is. Volgens de WLTP kun je 54 kilometer op één acculading komen. Ook leuk: de Panamera GTS houdt zijn V8 en krijgt 20 pk extra voor een totaal van 480 pk en 620 Nm.

Prijs Porsche Panamera Turbo S

Om het plaatje totaal te maken is er een achterwielaangedreven Panamera met een 2,9-liter V6 en de Panamera 4 met dezelfde V6 en ook 330 pk, maar met vierwielaandrijving. De minst dure Panamera kost 130.000 euro en de Porsche Panamera Turbo S moet minimaal 245.500 euro opleveren – de Executive-uitvoering gaat naar de 260.800 euro. Plus: er zijn vast nog wat opties waar je geld aan kwijt kunt.

De bovengenoemde motoriseringen zijn te bestellen als reguliere hatchback (Porsche noemt het graag een sedan) of als Sport Turismo. Halverwege oktober staan de vernieuwde Panamera’s bij de dealers.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)