Als je een zekere ‘rijpe’ leeftijd hebt bereikt, zijn de meeste mensen al blij met een paar sokken, verheugd dat iemand überhaupt hun verjaardag nog onthoudt. Anderen hebben liever geld, kan ook. Maar wat geef je de patriarch die alles al heeft? Toen Ferry Porsche, de zoon van oprichter Ferdinand, in 1989 de fraaie leeftijd van 80 jaar bereikte, kreeg hij een hele conceptcar: de Porsche Panamericana.

Ferry had de firma na de dood van zijn vader in 1951 overgenomen, de autosport in geleid en de 911 gegeven. Pa mag de zaak dan begonnen zijn, het was Ferry die er een mondiaal succes van maakte. In de jaren ’70 deed hij een stapje terug, maar hij bleef voorzitter van de Raad van Toezicht en had ook eind jaren ’80 nog veel invloed. En dus was deze conceptcar het perfecte verjaardagscadeau.

Waar komt die naam vandaan?

De Carrera Panamericana was een epische race dwars door Mexico, die in 1950 werd geïntroduceerd om de opening van de 3.540 kilometer lange Pan-Amerikaanse snelweg in het land te vieren. Het was een vijfdaagse ploeterstrijd en zelfs naar de maatstaven van die tijd een slijtageslag. Toen de race van 1950 tot 1954 werd gehouden, won Porsche een aantal keren, en privérijders bleven 911’s rijden toen de race in 1988 nieuw leven werd ingeblazen.

De naam Panamericana is een overduidelijke knipoog naar het loodzware evenement, maar wist jij dat ‘Carrera’ en ‘Panamera’ dus ook aan die race gelieerd zijn? De Porsche-ingenieurs kregen het in no-time voor elkaar dit fraaie autootje in elkaar te zetten; ze namen het onderstel en de aandrijflijn van een 964 911 Carrera 4 Cabriolet en maakten er in amper zes maanden tijd een eigenzinnige Panamericana van.

Specificaties van de Porsche Panamericana

De motor is dus de 3,6-liter boxer van de donorauto, met 250 pk en 312 Nm. Dit was vooral een praktisch apparaat, waarvan de vettige delen werden overzien door Porsche-ingenieur Ulrich Bez, die jaren later nog baas bij Aston Martin zou worden.

Die weggesneden wielkasten waren iets meer dan wat koortsig kraswerk van de designers. Het idee was dat je eenvoudig zaken kon veranderen aan de ophanging en dikkere banden kon monteren. Handig voor een picknick, of wat het ook is dat een 80-jarige doet op zijn vrije dag.

Qua styling zouden kleine details trouwens terug te vinden zijn op de 993-generatie 911 en de Boxster, maar Porsche had op dat moment geen geld om de Panamericana ook echt in productie te nemen, al waren daar wel degelijk vergevorderde plannen voor.

Het Nederlandse tintje aan de Panamericana

Er werden twee Panamericana’s gebouwd – de ene werd verpakt in cadeaupapier en naar Ferry Porsche gestuurd, de andere werd tentoongesteld in Frankfurt en Tokio, en staat nu op een mooi plekje in het museum.

Lees ook: Is de Porsche 911 Dakar de echte opvolger van de Panamericana?

Saillant: Harm Lagaaij, de Nederlandse chef design van Porsche die de Panamericana tekende, kreeg uiteindelijk wel degelijk een offroader in de boeken, al zag die er wel heel anders uit. Ferry overleed in 1998, maar misschien had ie toch liever geld gekregen – daarvan verdiende de Cayenne een heleboel sinds ie in 2002 in de verkoop ging.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)