
Mocht je aankomend weekend 2,7 miljoen euro op zak hebben én je toevallig in Monaco bevinden, dan ben je eigenlijk verplicht om met een veilingsbordje te zwaaien. Op de RM Sotheby's veiling gaat namelijk een Porsche 911 GT1 Evolution onder de hamer.
Dit pareltje is niet alleen om zijn afkomst een zeldzame auto, ook de geschiedenis is meer dan indrukwekkend. Zo heeft dit racemonster drie keer achter elkaar de Canadian GT Championship gewonnen, van 1999 tot 2001. Ook de 24 uur van Daytona kan het verschroeide rubber van de GT1 nog ruiken, hoewel het succes daar aanzienlijk minder was. De Porsche plaatste zich in eerste instantie als 12e, maar eindigde op de 41ste plaats.
Het woordje Evolution aan het einde klinkt natuurlijk heel leuk, maar wat betekent dat nou eigenlijk? Nou, de auto moest in eerste instantie, net als aartsvijand McLaren, slechts 1.000 kilo wegen. Slimmeriken besloten echter om de auto juist 50 kilo zwaarder te maken en de motor in het midden, achter de bestuurder te plaatsen. Hierdoor kon de GT1 meer lucht opnemen, meer pk's genereren en dichter naar de grond getrokken worden bij hoge snelheid.
Maar goed, het blijft natuurlijk wel 2,7 miljoen euro. Om je helemaal over de streep te trekken: je bent pas de derde eigenaar, het is de enige officiële straatlegale GT1 in de wereld en je hebt een zeldzamere auto dan iemand met een McLaren F1. Zo, die zit.
Meer van TopGear


Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

Dit setje voor- en achterlichten voor een Porsche 911 is extreem duur, maar daar is een goede reden voor

In deze gelimiteerde Porsche 911 vind je een typisch jaren ’70-element terug

Deze Porsches kun je bewonderen op de IAMS 2025

De duurste Porsche 911 ter wereld is strikt genomen geen Porsche, maar wel heel erg duur

Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

Dit is de goedkoopste Porsche van dit moment – moet je zoiets willen? (review)

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

Dit setje voor- en achterlichten voor een Porsche 911 is extreem duur, maar daar is een goede reden voor

In deze gelimiteerde Porsche 911 vind je een typisch jaren ’70-element terug

Deze Porsches kun je bewonderen op de IAMS 2025

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Jonge F1-coureur krijgt dikke AMG, maar dat is eigenlijk een vrij lullig cadeau

Is zo’n snelle Porsche Cayman (987C) na 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Volkswagen viert de 50e verjaardag van de Polo maar maakt daarbij een foutje

Het lijkt erop dat er straks Chinese auto’s uit de Duitse fabrieken van Volkswagen komen

De stijlvolste Audi RS 6 had een foute eigenaar en kan nu van jou zijn (voor weinig?)

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Volkswagen gaat dit niet al te populaire model nog een keer opfrissen (zodat je hem nu wel koopt)

Dit is de duurste viercilinder auto van het moment (want hij kost 300.000 euro)

Deze betrouwbare auto is beter (en zeldzamer) dan een Audi – en inmiddels heel betaalbaar

De bestverkochte moderne Ford gaat terugkeren (maar niet iedereen zal blij zijn)

Nederlanders willen geen Tesla Model Y en Volvo EX30 meer: er zijn twee nieuwe bestverkochte auto’s in Nederland

Pas maar op: de politie gaat ook online op zoek naar verkeersovertredingen (en stuurt boetes op)

Jij mag straks als Nederlander de file bij Parijs voorbijrijden op de linkerrijstrook
