
Mocht je aankomend weekend 2,7 miljoen euro op zak hebben én je toevallig in Monaco bevinden, dan ben je eigenlijk verplicht om met een veilingsbordje te zwaaien. Op de RM Sotheby's veiling gaat namelijk een Porsche 911 GT1 Evolution onder de hamer.
Dit pareltje is niet alleen om zijn afkomst een zeldzame auto, ook de geschiedenis is meer dan indrukwekkend. Zo heeft dit racemonster drie keer achter elkaar de Canadian GT Championship gewonnen, van 1999 tot 2001. Ook de 24 uur van Daytona kan het verschroeide rubber van de GT1 nog ruiken, hoewel het succes daar aanzienlijk minder was. De Porsche plaatste zich in eerste instantie als 12e, maar eindigde op de 41ste plaats.
Het woordje Evolution aan het einde klinkt natuurlijk heel leuk, maar wat betekent dat nou eigenlijk? Nou, de auto moest in eerste instantie, net als aartsvijand McLaren, slechts 1.000 kilo wegen. Slimmeriken besloten echter om de auto juist 50 kilo zwaarder te maken en de motor in het midden, achter de bestuurder te plaatsen. Hierdoor kon de GT1 meer lucht opnemen, meer pk's genereren en dichter naar de grond getrokken worden bij hoge snelheid.
Maar goed, het blijft natuurlijk wel 2,7 miljoen euro. Om je helemaal over de streep te trekken: je bent pas de derde eigenaar, het is de enige officiële straatlegale GT1 in de wereld en je hebt een zeldzamere auto dan iemand met een McLaren F1. Zo, die zit.
Meer van TopGear


Op deze wijze is de goedkoopste 911 ineens de snelste (en het kost niet heel erg veel extra geld)

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

Dit setje voor- en achterlichten voor een Porsche 911 is extreem duur, maar daar is een goede reden voor

Jazeker, deze Porsche 963 RSP is een echte Porsche en straatlegaal

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Op deze wijze is de goedkoopste 911 ineens de snelste (en het kost niet heel erg veel extra geld)

Waarom je de Macan niet een dure Audi met een Porsche-koets mag noemen

Waarom betalen sommige mensen 25.000 euro voor een speciale lakkleur? En is dat het wel waard?

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur

Lotus Emira Turbo is trager dan ooit, maar daardoor ook beter

Is deze A90 Final Edition een waardig afscheid van de Toyota GR Supra? (review)

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

De BMW M5 Touring is een vetklep, maar hoe erg is dat nou echt? (review)

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Gaat de populairste benzinesoort in Duitsland verdwijnen vanwege het klimaat?

20.000 mensen bij Volkswagen nemen plotseling ontslag, en daar is het merk heel blij mee

Op deze wijze is de goedkoopste 911 ineens de snelste (en het kost niet heel erg veel extra geld)

Deze dikke bak is wereldwijd een enorme flop, behalve in Nederland (en dat is logisch)

Hoeveel kilometers mag een tweedehandsauto hebben en wanneer wordt het een risico?

Geluk is… een Porsche die eindelijk vlammen spuwt (zonder pops and bangs-tune)

Heeft het nu zin gehad om een nieuw merk van een modelnaam te maken?

Van deze onverwoestbare sedan was een extra voordelige versie

Fatbike moet je vanaf nu plussize-bike noemen: ‘fatshaming niet meer van deze tijd’
