
Mocht je aankomend weekend 2,7 miljoen euro op zak hebben én je toevallig in Monaco bevinden, dan ben je eigenlijk verplicht om met een veilingsbordje te zwaaien. Op de RM Sotheby's veiling gaat namelijk een Porsche 911 GT1 Evolution onder de hamer.
Dit pareltje is niet alleen om zijn afkomst een zeldzame auto, ook de geschiedenis is meer dan indrukwekkend. Zo heeft dit racemonster drie keer achter elkaar de Canadian GT Championship gewonnen, van 1999 tot 2001. Ook de 24 uur van Daytona kan het verschroeide rubber van de GT1 nog ruiken, hoewel het succes daar aanzienlijk minder was. De Porsche plaatste zich in eerste instantie als 12e, maar eindigde op de 41ste plaats.
Het woordje Evolution aan het einde klinkt natuurlijk heel leuk, maar wat betekent dat nou eigenlijk? Nou, de auto moest in eerste instantie, net als aartsvijand McLaren, slechts 1.000 kilo wegen. Slimmeriken besloten echter om de auto juist 50 kilo zwaarder te maken en de motor in het midden, achter de bestuurder te plaatsen. Hierdoor kon de GT1 meer lucht opnemen, meer pk's genereren en dichter naar de grond getrokken worden bij hoge snelheid.
Maar goed, het blijft natuurlijk wel 2,7 miljoen euro. Om je helemaal over de streep te trekken: je bent pas de derde eigenaar, het is de enige officiële straatlegale GT1 in de wereld en je hebt een zeldzamere auto dan iemand met een McLaren F1. Zo, die zit.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Dat mensen geen elektrische Porsche willen, daar komen ze in Brabant nu op pijnlijke wijze achter

Is de Aston Martin Vantage eindelijk beter dan de Porsche 911 Turbo S?

Porsche 911 Carrera S facelift is de nieuwe Golf van ’t Gooi

Voor 50.000 euro kun je in 5 seconden van 100 naar 200

Bij een Porsche 911 GT3 kun je voor 100.000 euro aan opties selecteren

Waarom deze Porsche 911 komisch smalle achterbanden heeft (het zijn geen thuiskomers)

Wereldrecord driften Porsche Taycan niet beperkt door accu

Deze 7 zuinige SUV’s zien er veel duurder uit dan dat ze zijn (goedkoper dan een Golf)

Dat mensen geen elektrische Porsche willen, daar komen ze in Brabant nu op pijnlijke wijze achter

Porsche overweegt toch een Macan met benzinemotor, omdat jullie te weinig EV’s kopen

Is de Aston Martin Vantage eindelijk beter dan de Porsche 911 Turbo S?

Italiaanse sportwagen met Renault-motor voor 650.000 euro, is dat niet te veel?

Verzamelaars gaan deze zescilinder Ferrari vanaf april heel serieus nemen

De ombouwkosten van de Alpine A110 Ravage zijn hoger dan de prijs van de auto

Ford verkoopt vooral brave hybrides, maar er is ook nog een Mustang met een V8 en 810 pk

Dat mensen geen elektrische Porsche willen, daar komen ze in Brabant nu op pijnlijke wijze achter

Dat Aston Martin beter wil zijn dan alle andere merken, blijkt wel uit het bijzondere dak van de V8 Vantage Roadster

De nieuwste Opel rijdt 1.115 kilometer ver, maar het is geen diesel

Dit is veruit de smerigste Golf GTI die je op dit moment kunt kopen (maar het kan een goede deal zijn)

De V8 leeft bij Audi: nieuwe RS 6 krijgt aandrijflijn van de Lamborghini Urus

Waarom je als Nederlander goed moet oppassen als je goedkoop wilt tanken in Duitsland

BMW X7 Nishiki Lounge: geen sportpakket, wel een bijzonder interieur

Zo kan eigenaar Golf Drentse kunstroof tóch nieuwe auto kopen

Jonge bestuurders leren straks nergens meer hoe ze fatsoenlijk kunnen inhalen

Deze 6 toffe Alpina’s kosten minder dan de goedkoopste nieuwe BMW

Waarom je straks meer vrachtwagens gaat zien met een vreemd extra wieltje (dat een bijzondere naam heeft)

Met dit type auto wordt het belangrijker dat je de (duurdere) Euro 98-benzine tankt

Ferrari verbiedt bepaalde kleurencombinaties, ook al heb je veel geld

Reacties