De ruimteschipachtige Taycan kon wel een facelift gebruiken, vond Porsche. Niet zozeer aan de buitenkant; vooral onderhuids. We besnuffelen ’m en ervaren ’m alvast vanaf de passagiersstoel.
Na bijna 150.000 Taycans, en met de nieuwe Macan in de startblokken, is het tijd voor een flinke update voor Porsches eerste EV. De lijnenvoering is wat scherper geworden en er bestaat nu meer onderscheid tussen de ‘gewone’ modellen en de Turbo en Turbo S. Die laatste krijgen onder meer dikkere bumpers en een speciale grijze afwerking voor logo’s en accenten die Porsche Turbonite noemt. De dunne matrixkoplampen zijn (optioneel) nog slimmer, met meer dan 32.000 pixels in plaats van 84. Laat de steelkneusjes het niet horen.
Meer pk’s en snelheid voor de Porsche Taycan facelift
Technisch bleef er nauwelijks iets bij het oude. De Turbo S – misschien wel de uitvoering die onlangs een bizarre tijd op de Nürburgring neerzette – heeft nu 952 pk aan piekvermogen (was 761 pk). Daarmee accelereert hij in 2,4 seconden van 0 naar 100 (was 2,8 seconden). Maar ook de instap-Taycan is krachtiger (408 tegen 326 pk) en sneller (4,8 tegen 5,4 seconden).
Waar je de accu voorheen met maximaal 270 kW kon bijladen, trekt de Porsche Taycan facelift zijn stroom nu met tot 320 kW naar binnen. Zo gaat je energievoorraad van 10 naar 80 procent in 18 minuten. De accu’s zijn ook groter en hoeven minder sterk voorverwarmd te worden. De hele bups is nu iets lichter en een stuk efficiënter, waardoor de Turbo S een WLTP-bereik heeft van 630 kilometer. Dat is 34 procent meer dan de vorige. De achterwielaangedreven Taycan met grote accu komt zelfs 678 kilometer ver.
Porsche Active Ride
Voor het grote nieuws op rijdynamisch vlak nemen we plaats naast een Porsche-testrijder in een Taycan Turbo Sport Turismo. Achterlijk snel, maar dat wisten we al; interessanter is het onderstel. Alle Taycans krijgen nu standaard luchtvering mee, maar wie maximaal van de technische updates wil profiteren, kiest voor de Active Ride-ophanging. Hiermee wordt elk wiel afzonderlijk actief gecontroleerd, wat zoveel wil zeggen als: in bochten leunt de auto licht naar binnen, bij het remmen heft hij z’n voorkant op en op slecht wegdek blijft de carrosserie stabiel.
Dit alles is geen nieuw concept, maar we maakten het nog niet eerder mee in combinatie met een auto met een 0-naar-100-tijd van minder dan 3 seconden en een gunstiger zwaartepunt dan een hockeypuck. Al bij rustig afremmen merk je dat de voorkant begint te ‘zweven’ om je op je plek te houden. Op tempo is het effect onwerkelijk: dit is een zware EV met winterbanden in de stromende regen, maar hij schudt alles van zich af. De wendbaarheid en de digitaal gecontroleerde grip grenzen aan het onwaarschijnlijke. Nu presteerde de Taycan altijd al erg indrukwekkend, maar dat dit onderstel alles naar een nog hoger niveau zou moeten tillen, kunnen we vanaf de bijrijdersstoel alleen maar stamelend beamen.
De Porsche Taycan facelift staat dit voorjaar bij de dealer voor nog onbekende prijzen. Voor die tijd hopen we er alvast zelf een ommetje (of twintig) mee te maken – we houden je op de hoogte.
Dave heeft op 7 februari 2024 geschreven:
Los van de indrukwekkende specs: wat fijn dat er weer echte kleuren gebruikt mogen worden; vooral die blauwe in de openingsfoto vind ik briljant mooi! 😍