
De ruimteschipachtige Taycan kon wel een facelift gebruiken, vond Porsche. Niet zozeer aan de buitenkant; vooral onderhuids. We besnuffelen ’m en ervaren ’m alvast vanaf de passagiersstoel.
Na bijna 150.000 Taycans, en met de nieuwe Macan in de startblokken, is het tijd voor een flinke update voor Porsches eerste EV. De lijnenvoering is wat scherper geworden en er bestaat nu meer onderscheid tussen de ‘gewone’ modellen en de Turbo en Turbo S. Die laatste krijgen onder meer dikkere bumpers en een speciale grijze afwerking voor logo’s en accenten die Porsche Turbonite noemt. De dunne matrixkoplampen zijn (optioneel) nog slimmer, met meer dan 32.000 pixels in plaats van 84. Laat de steelkneusjes het niet horen.
Meer pk’s en snelheid voor de Porsche Taycan facelift
Technisch bleef er nauwelijks iets bij het oude. De Turbo S – misschien wel de uitvoering die onlangs een bizarre tijd op de Nürburgring neerzette – heeft nu 952 pk aan piekvermogen (was 761 pk). Daarmee accelereert hij in 2,4 seconden van 0 naar 100 (was 2,8 seconden). Maar ook de instap-Taycan is krachtiger (408 tegen 326 pk) en sneller (4,8 tegen 5,4 seconden).
Waar je de accu voorheen met maximaal 270 kW kon bijladen, trekt de Porsche Taycan facelift zijn stroom nu met tot 320 kW naar binnen. Zo gaat je energievoorraad van 10 naar 80 procent in 18 minuten. De accu’s zijn ook groter en hoeven minder sterk voorverwarmd te worden. De hele bups is nu iets lichter en een stuk efficiënter, waardoor de Turbo S een WLTP-bereik heeft van 630 kilometer. Dat is 34 procent meer dan de vorige. De achterwielaangedreven Taycan met grote accu komt zelfs 678 kilometer ver.
Porsche Active Ride
Voor het grote nieuws op rijdynamisch vlak nemen we plaats naast een Porsche-testrijder in een Taycan Turbo Sport Turismo. Achterlijk snel, maar dat wisten we al; interessanter is het onderstel. Alle Taycans krijgen nu standaard luchtvering mee, maar wie maximaal van de technische updates wil profiteren, kiest voor de Active Ride-ophanging. Hiermee wordt elk wiel afzonderlijk actief gecontroleerd, wat zoveel wil zeggen als: in bochten leunt de auto licht naar binnen, bij het remmen heft hij z’n voorkant op en op slecht wegdek blijft de carrosserie stabiel.
Dit alles is geen nieuw concept, maar we maakten het nog niet eerder mee in combinatie met een auto met een 0-naar-100-tijd van minder dan 3 seconden en een gunstiger zwaartepunt dan een hockeypuck. Al bij rustig afremmen merk je dat de voorkant begint te ‘zweven’ om je op je plek te houden. Op tempo is het effect onwerkelijk: dit is een zware EV met winterbanden in de stromende regen, maar hij schudt alles van zich af. De wendbaarheid en de digitaal gecontroleerde grip grenzen aan het onwaarschijnlijke. Nu presteerde de Taycan altijd al erg indrukwekkend, maar dat dit onderstel alles naar een nog hoger niveau zou moeten tillen, kunnen we vanaf de bijrijdersstoel alleen maar stamelend beamen.
De Porsche Taycan facelift staat dit voorjaar bij de dealer voor nog onbekende prijzen. Voor die tijd hopen we er alvast zelf een ommetje (of twintig) mee te maken – we houden je op de hoogte.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Eén reactie op “De Porsche Taycan facelift is nieuwer dan hij eruitziet – en nog veel sneller”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Porsche voegt het lekkerste smaakje van de Taycan toe

Is de Porsche Taycan Turbo GT Weissach de ultieme EV voor trackdays? (review)

Porsche Taycan Turbo S review: Is 952 pk op straat misschien wat overdreven?

VIDEO: De recordronde van de Porsche Taycan Turbo GT ziet eruit alsof ie vooruitgespoeld is

Taycan Turbo GT: De krachtigste Porsche ooit is nog net iets langzamer dan Tesla

Rezvani RR1 is een moderne Porsche 911 die er klassiek uitziet

Waarom deze Porsche 911 komisch smalle achterbanden heeft (het zijn geen thuiskomers)

Wereldrecord driften Porsche Taycan niet beperkt door accu

Deze 7 zuinige SUV’s zien er veel duurder uit dan dat ze zijn (goedkoper dan een Golf)

Dat mensen geen elektrische Porsche willen, daar komen ze in Brabant nu op pijnlijke wijze achter

Porsche overweegt toch een Macan met benzinemotor, omdat jullie te weinig EV’s kopen

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

De Volvo XC60 doet in Nederland iets opmerkelijks (waar veel merken jaloers op zullen zijn)

Het achterlicht van de nieuwe Tesla Model Y is de eerste in zijn soort – dit maakt het zo bijzonder

Tesla heeft zowaar geluisterd naar klanten en voorkomt grote irritatie bij vernieuwde Model Y

Dit zijn alle verschillen tussen jouw Tesla Model Y en de nieuwe (die een stukje duurder is)

De Peugeot waar je nog nooit van gehoord hebt, heeft de motor uit de Alfa Giulia (en achterwielaandrijving)

Volvo gaat met de ES90 een van de zwaarste auto’s in zijn klasse bouwen, maar dat heeft een voordeel

Audi gaat ook dit mooie en sportieve model uit productie halen

Helaas: Volvo gaat stoppen met de auto waarmee ze groot zijn geworden

De V8 leeft bij Audi: nieuwe RS 6 krijgt aandrijflijn van de Lamborghini Urus

De Tesla Model S Plaid met 1.000+ pk begint echt goedkoop te worden, maar daar heb jij niets aan

Dodge Charger Daytona: missen wij de V8? Of is elektrisch stiekem ook gaaf? (review)

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Elektrische BMW M3 toont aan wat er misgaat bij veel elektrische auto’s

Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Dit zijn 6 snelle Volkswagen Polo’s die je al vergeten was

Volkswagen ID.1 wordt jouw eerste auto, voor heel erg weinig geld

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken

Audi geeft toe: ‘Dit deden we vroeger veel beter dan nu, maar we komen weer terug’

Sinds deze maand zijn er toch weer nieuwe BBB-kenteken in Nederland

De kwaliteit van nieuwe auto’s was nog nooit zo laag (en dat heeft een opvallende oorzaak)

Goed nieuws: FIA-president wil dat V10-motoren terugkomen in de F1

Los van de indrukwekkende specs: wat fijn dat er weer echte kleuren gebruikt mogen worden; vooral die blauwe in de openingsfoto vind ik briljant mooi! 😍