Als jij vandaag met je goede voornemens voor het eerst voet zet in de sportschool en net de stang van de grond krijgt, dan zou het nogal indrukwekkend zijn als je over twee maanden ineens 100 kilo kunt bankdrukken. Hetzelfde geldt op de Nürburgring; als je daar ineens 26 seconden van je rondetijd afsnoept, dan is er meer aan de hand dan wat Instagram-advies en een gedisciplineerd trainingsschema.

De Porsche Taycan Turbo S zette in 2022 een tijd neer van 7 minuten en 33 seconden. Daarmee was ie zo snel als een BMW M2 of een oude Nissan GT-R. Het merk laat nu weten dat de vernieuwde Taycan een nieuwe rondetijd op de Nordschleife heeft neergezet van 7 minuten en 7 seconden. Dat is 2 seconden langzamer dan de Rimac Nevera met 1.914 pk.

Zelfs op de Nürburgring Nordschleife van ruim 20 kilometer is een halve minuut een kleine eeuwigheid. Porsche laat weten dat de vernieuwde Taycan een voorsprong zou opbouwen van 1,3 kilometer als de oude en de nieuwe tegen elkaar zouden racen op de Groene Hel. Testrijder Lars Kern zou meerdere keren nagenoeg dezelfde tijd neergezet hebben.

Krijgt de vernieuwde Taycan 1.000 pk?

Op de foto’s van Porsche is duidelijk te zien dat de bumpertjes wat bijgepunt zijn, maar daar win je geen 26 seconden mee. De grote vraag is dus: waarom is de vernieuwde Taycan zo bloedsnel? Het internet denkt het antwoord wel te weten: volgens hardnekkige geruchten werkt Porsche aan een versie van de Taycan met 1.000 pk. Deze EV zou drie elektromotoren hebben.

Porsche laat in het persbericht over de rondetijd van de vernieuwde Taycan niets los over de specificaties. Het merk zegt alleen dat de auto voorzien was van een rolkooi en kuipstoelen, maar ook daar wordt hij niet veel sneller van. Het kan bijna niet missen dat de facelift van de Taycan een flinke toename in vermogen krijgt. In maart gooit Porsche de volledige video van de ronde online.

De wedloop met Tesla

Tesla kondigde in 2019 trots aan dat de Model S Plaid in theorie een rondetijd kon neerzetten van 7 minuten en 5 seconden. Twee jaar later kwamen ze met een officiële rondetijd: 7 minuten en 35 seconden. Porsche doet hier dus eigenlijk wat Tesla altijd al had willen doen. Misschien dat de nieuwe Tesla Roadster (als ie ooit komt) Porsche weer kan verslaan.

De tijd van Tesla was destijds snel genoeg om de Taycan van de troon te stoten, maar Porsche herpakte zich en zette een tijd neer van 7 minuten en 33 seconden. Daarna kwam Tesla weer met een Plaid met het Track Pack, die een tijd van 7 minuten en 25 seconden neerzette. Overigens is de nieuwe tijd van Porsche dus geen record voor de snelste productie-EV, want dat is in handen van concerngenootje Rimac.

Reacties

  • Maarten heeft op 4 januari 2024 geschreven:

    Banden.

    20 seconden verschil haal je alleen met cup banden of vergelijkbaar, niet straatlegaal.

    Gaan we vanzelf zien wanneer ze openheid moeten geven.

    Op gewone straatlegale trim komt ie natuurlijk niet in de buurt van een Rimac.

    Wat cijfers om dat in context te zien:

    Rimac 2300KG, 1914PK
    Porsche Taycan Turbo S, 2370KG, 761PK
    Plaid, 2265KG, 1020PK (gewicht zonder track pack)

    • Nee hoor heeft op 5 januari 2024 geschreven:

      Wegligging. Dat snappen ze bij Porsche wel en bij Tesla niet. Die kunnen alleen maar snel rechtdoor.

      • Maarten heeft op 9 januari 2024 geschreven:

        2 seconden langzamer dan een Rimac die het dubbele aan vermogen heeft. Want Rimac snapt wegligging ook niet…..

        Waarom reageer je überhaupt nog dude? Je snapt er geen snars van, dat is wel duidelijk. Maar je moest reageren omdat je trigger woord ‘Tesla’ genoemd werd right?

        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • Adje heeft op 2 januari 2024 geschreven:

    En dit heeft natuurlijk allemaal met milieu temaken.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)