Stel, je wil een Taycan kopen. Dan bestaat de kans dat je nét niet kan vinden wat je zoekt. Tussen de Taycan 4S en de Taycan Turbo is er een gapend gat. Ook als je fan bent van sedans vierwielaandrijving, maar niet zozeer een extreem krachtige motor wenst, kon je tot voor kort niet bij Porsche terecht. Maar nu dus wel, want Porsche lanceert nieuwe modellen van de Taycan-range, waaronder de Porsche Taycan GTS facelift en een compleet nieuw model aan de onderkant van het gamma.
Laten we met de lekkerste beginnen: de Taycan GTS. Dat is het model tussen de 4S en Turbo in. Voor de facelift was deze er ook en gelukkig keert ie weer terug. De GTS is gebaseerd op de 4S, maar biedt op alle vlakken net dat beetje meer. Meer vermogen, meer koppel, meer uitstraling en sportievere rijeigenschappen. Alle GTS-modellen zijn vierwielaangedreven.
Prestaties Porsche Taycan GTS facelift
Qua specificaties lijkt dit vooralsnog de beste Taycan te zijn. Je hebt namelijk 700 pk tot je beschikking. Dat is dan wel een overboostfunctie van 10 seconden, maar toch. Van 0-100 km/u sprinten is in 3,3 seconden alweer achter de rug, dus logisch dat ze dat bij de dragstrip spannend vinden. De 0-200 km/u-sprinttijd is zo mogelijk indrukwekkender: 10,4 seconden.
En dan te bedenken dat er nog snellere Taycans zijn. Anderzijds heb je – als je rustig aan doet tenminste – een actieradius van 628 kilometer. Deze cijfers gelden voor de sedan-versie, er is ook een Sport Turismo. Naast de extra power krijg je ook adaptieve luchtvering standaard, evenals Porsche Torque Vectoring. Optioneel kun je zels Porsche Active Ride bestellen. Alles is specifiek voor de GTS afgestemd, lekker sportief. Althans, dat verwachten wij.
Lees ook: VIDEO: De recordronde van de Porsche Taycan Turbo GT ziet eruit alsof ie vooruitgespoeld is
Wacht, er is meer
Er is ook een nieuwe instapper met vierwielaandrijving in de vorm van de Porsche Taycan 4. In feite is dit de aandrijflijn van de meest eenvoudige Taycan Cross Turismo, maar dan met het koetswerk van de sedan. De Taycan 4 heeft 408 pk in standaarduitvoering, kies je voor de grotere batterij, dan is 435 pk maximaal haalbaar.
Van 0-100 km/u sprinten duurt 4,6 seconden, ietsje sneller (0,2 seconde) dan de versie met achterwielaandrijving. Op een volle accu haalt de standaard Taycan 4 precies 559 kilometer volgens de WLTP. Bestel je de grotere batterij – Performance Battery Plus genaamd – dan is een range van 643 kilomeer mogelijk. Alle nieuwe Taycans zijn per direct te bestellen en worden begin 2025 geleverd.
Reacties