
Op de redactie kennen we iemand die met een tankpas in zijn binnenzak, een leaseauto onder zijn kont en Flitsmeister op de telefoon met ‘een iets meer dan gepast tempo’ door Nederland rijdt. Laten we hem Henk noemen, want Peter wil liever niet herkend worden. En Henk mag één keer per jaar van de vrouw met zijn hobbyauto naar de Nürburgring. En als hij dan over de grens met Duitsland is? Dan gaat ie netjes 100 rijden – want anders kost het hem teveel benzine. En dat brengt ons bij dit onderwerp.
Want hoe hard rij jij meestal op de Duitse Autobahn? Er zijn plekken waar je zo hard mag rijden als je kunt (en nog veel meer plekken waar je dat niet redt), maar doe je dat dan ook? Berichten over de Duitse snelweg worden hier altijd gretig gelezen, maar hoe vertaalt zich dat dan in het echt? Maken Nederlanders echt gebruik van de mogelijkheden die er zijn in Duitsland? Overigens zegt Henk zich niet te herkennen in het geschetste beeld en de ontstane ophef.
Niet iedereen hoeft 300+ te rijden
We kunnen ons zo voorstellen dat je wat harder rijdt als je in je eentje zit. Bijvoorbeeld omdat je partner het – heel terecht – niet zo relaxed vindt. Of omdat je elkaar niet kunt verstaan als je 200+ rijdt. Of misschien merk je dat jouw motor het fijnste loopt bij de 150 km/u. Het zou zomaar kunnen dat je het prachtig vindt dat het mag, maar dat jij liever met 100 op de rechterrijstrook toekijkt omdat je het maar zonde vindt van de brandstof. Of van je actieradius.
Je kunt onder dit bericht – maar ook in de reacties op Facebook – ons laten weten hoe hard jij rijdt op de Autobahn. En of dat nog afhangt met welke auto je bent en met wie je bent. De leukste reacties nemen we mee in een vervolgartikeltje. Oh, en hou het een beetje netjes en een beetje on-topic: dit is geen podium voor je politieke standpunten. We hebben het gewoon over een beetje doorrijden – of niet.
Alles leuk en goed. Bedenk je wel dat alles boven 130 kmh niet vergoed word bij een ongeluk. De Duitse verzekering zijn er heel duidelijk in en het gerecht ook. Aangezien je in Nederland zelf al helemaal niet sneller als 130 mag, kun je er vanuit gaan dat het met de Nederlandse verzekering ook zo is. De enige uitzondering is, wanneer jij kunt aantonen dat het ongeluk ook zou zijn gebeurd bij een tempo van max 130. Veel geluk daarmee want dan wordt er simpel weg gezegd, uw auto kan een lekke band krijgen en daar dient u rekening mee te houden. Dus gewoon aan 130 houden zit je gewoon safe, bovendien is het om de bespaarde tijd niet te doen. Van Hamburg naar beijern scheelt het max een half uur {onderzoek Duitse anwb, adac.
Als ik de reacties hierboven lees denk ik spontaan : macho macho men …
150 in de kleine EV en 180 in de grote. Beide zijn begrensd..
Ik ging een keer kijken hoe hard mn Mazda 3 MPs kom (met pakweg 360 pk). Ik kijk op gegeven moment naar de teller zie ik dat ik 287 rijd😱
Mijn auto rijdt nog iets rustiger vanaf 160. Dan verlaagt de auto ongeveer een cm met het luchtveringsysteem waardoor de aërodynamica merkbaar iets verbetert. Als het kan rijd ik gemiddeld 170-180. Harder is met het verkeer zelden mogelijk.
Vorig jaar met het gezin op weg naar huis 200 gereden in Beieren bij niet al te druk vakantieverkeer op zondag.
Dat mag nog net van de vrouw, de kids willen harder:)
Grappig detail : een Duitser in een Mercedes C250 wilde me inhalen en kwam langzaam naar me toe gekropen met 205.
Naar rechts gaan betekende terug naar 130 dus ik bleef nog even links.
Nadat mijn snelheid ook terug was gevallen door een inhaalactie van een ander met ongeveer 130 kon ik naar rechts en gaf alle ruimte om in te halen.
Maar ik gaf wel gas en de Duitser werd een steeds kleiner stipje in de spiegel.
Na een poosje kwam meneer zich weer melden.
Dit gebeurde nog een paar keer. Ik vond het wel lachen.
Volvo S80 V8
Meestal toch even de top van 330 aantikken en daarna rustig door met 200
Audi R8 v10
Zodra het kan & mag plankgas met mijn Ferrari GTC 4 Lusso.
340 km/u.
Geef het eerlijk toe: heerlijk!
Om lekker door te rijden is 160 wel ideaal en niet te inspannend. Mijn huidige auto haalt 190 maar dan moet je wel meer opletten en vooruit kijken. Ik heb 240 gereden met de motor en dan merk je dat dit zelfs op de Autobahn hard is voor Duitsers.
Een Golfje wilde invoegen met 200 dan moet ik mijn gas loslaten. Over het algemeen rijden de Duitsers beter met hoge snelheden omdat ze dat meer gewend zijn.
70+ km/u
Beter een dag als leeuw dan honderd als lammetje!
zeggen in Italie!
Afhankelijk van de tijd en het verkeersbeeld tussen de wegwerkzaamheden in 170/200 kmh als je rustig is toch wel rond de 240.
Maar hard rijden overdag in Duitsland is bijna niet meer mogelijk alleen op zondag morgen.
Stel, ik rijd in een Veyron, hoe hard zou ik dan kunnen(zonder boete deze keer hopelijk…)
Ik woon vlakbij de Duitse grens. Als ik even moet tanken, gaat dat op topsnelheid (bij 271 km/u grijpt de begrenzer in). Langere stukken gaan met 160-170 km/u, mits niet te druk natuurlijk. Ik merk dat ik in Duitsland veel alerter ben dan in Nederland. Bij 100 km/u tussen veel andere automobilisten val ik nog net niet in slaap.
Klopt als ik vol rijd heb ik meet aandacht bij debwegbdan hier met 120.
270 km hard gaan, dan ben je gewoon gestoord en een maniak. En een potentiële moordenaar. 150 km per uur is al behoorlijk hard. Met snelheden boven de 200 km per uur ben je gewoon dom bezig. Hoeft maar iets te gebeuren en je zit er boven op. Heb het al zo vaak gezien. Knettergek zijn ze, die aso,’s. Het verkeer is heden ten dage absoluut niet meer geschikt om met dergelijke snelheden over de weg te scheuren..je rijd iemand aan met dodelijke afloop, bv een kind..fijn hé, zo hard rijden. Wordt echt tijd dat er een verbod komt!
op de Autobahn tot op heden geen kinderen gezien , maar 1x in de ankers moeten gaan bij 240 omdat een NL Tesla op de linkerbaan niet opzij ging … na 5 minuten gaf ie het eindelijk op , batterij ging waarschijnlijk snel leeg bij 200 +
p.s. maar ben het met je eens , het blijft gevaarlijk 200 + , als er wat gebeurt ben je dood !
ik heb 20 jaar in Duitsland gewoond en reed zo goed als dagelijks 200+ naar ’t werk. Gewoon omdat het lekker rijdt. Nooit echt gevaarlijke situaties gehad … maar natuurlijk alleen als de omstandigheden het toelaten, steeds hoffelijk blijven (als het even niet kan, is het ook ok) en bij snelheidsbegrenzingen ook netjes afremmen.
Zo hard mogelijk, maar wel verantwoord. Blijf je ook goed wakker.
Op de duitse autobahn houd ik 130 km/h aan als ik vrijuit kan rijden.
Het verbruik gaat echter drastisch omhoog als je met een SUV harder rijdt, door de slechte luchtweerstand.
Als je links niet kunt doorrijden en voortdurend moet minderen door drukte, dan rijd ik rechts met de doorstroomsnelheid mee op automatische cruisecontrol. Veilig en comfortabel.
Een enkele keer rijd ik harder voor de fun, alleen als er heel weinig verkeer is.
Ik rijd regelmatig tussen Zwitserland en Nederland heen en weer in een VW Transporter T5. Dat is dan altijd de cruise control op 150/160 km/h. Echt een perfecte snelheid, rijdt zo heerlijk. Langzaam genoeg om alles nog prima bij te kunnen kijken en snel genoeg om niet in slaap te vallen. Hoewel het natuurlijk een grote auto is, merk ik er in de tank gek genoeg weinig van. Hij rijdt zo’n 750 km op één tank diesel, en wanneer je 100 rijdt kom je misschien 50 km verder. Mits ik dan dus niet in slaap gesukkeld ben.
163 km/h, de topsnelheid. Ding heeft geen cruise control, dus voet op de bodem. Anders krijg je lamme pootjes. Twee weken terug overigens 186 aangetikt, heuveltje af. Hij kan het wel…
Doorgaans zo’n 130, met af en toe een uitschieter naar +/- 140. Als de verkeersdrukte het toelaat tenminste.
Belangrijkste is de eigen ervaring op de Autobahn met hoge snelheden, af en toe een keer met vakantie is nu niet bepaald vaak 😉
Maar ook een van de belangrijkere redenen is dat bij ongevallen degene die boven de 130 per uur rijden naar Duits recht per definitie al (minstens gedeeltelijk) aansprakelijk is.
Comfort van de auto én de draaikolk in de benzinetank spelen zeker ook mee maar zijn ondergeschikt aan de argumenten hierboven.
Weet het niet. Ik rij in Duitsland op gevoel zonder constant de meter in de gaten te houden. Vind dat veel minder stresserend en ook nog eens veiliger.
Dat klopt, ls je Duitsland binnen rijdt zie je de maximale snelheid aangeven voor de autobaan met 130. Duitse rechtzaak van 1991 heeft uitspraak gedaan, dat men zelf verantwoordelijk is bij een ongeval boven 130kmh, tenzij bewezen kan worden dat het ongeval ook gebeurd zou zijn bij minder dan 130. Veel succes daarmee want dat is vaak discutabel. Afgezien daarvan, ondanks dat je auto in NL elke jaar naar de apk moet, (in Duitsland elke 2 btw) kan er altijd wat stuk gaan, ook dan wederom, bij een hogere snelheid van 130kmh ben je de pineut want, onwetendheid beschermt niet van consequenties, aldus Duitse wet. Jouw auto dus jouw verantwoordelijkheid om te weten of je auto in orde is, word er dan gezegd. Zelfs op de Duitse landwegen, waar je 100 mag, rij ik liever 80, ten eerste je tegenligger rijdt meestal harder dan 100 en ik wil er niet aan denken, wat er gebeurd als ik met mijn snelheid van 80, tegen iets wat 100 of meer rijdt gebeurd (sommige auto’s kom je met 180 gewoon niet levend uit)
100
180-200
mijn snelheid is max 130km
Paulus ik rijdt met onze huyndai I 10 nline tussen 100 en 190 km pé uur
200 meestal
Als het kan max van de auto, 270
Meestal tussen de 100 en 120, vaak minder als de rechter twee rijstroken leeg blijven en je niet rechts in wilt halen. Heel soms kan je lekker wat harder rijden maar dan houdt het bij 160-180 wel op ivm veiligheid, remweg blijf ik dan belangrijker vinden dan topsnelheid, zowel met auto, camper of motorfiets.
De Picanto kan 160 dus 160 als het kan. Meeste gevallen 140.
Gewoon tussen 120 en 130 voor mij hard genoeg.ook op de stukken waar het harder mag en kan. Ik rij een saab 9.7X een fijne maar dorstige auto.. dus meerdere redenen om het wat rustig aan te doen
100
Ik rij 3 x in de week en al een jaar of 30 van zwolle naar berlin, met een RS7
Op de A31, A30. En A2 meestal zo snel als mogelijk. C.a 300+ maar dat is alleen mogelijk tussen 20.00 en 05.00 uur
Normalerwijze rond de 130 a 140 km/h al naar gelang verkeersbeeld, lekker ontspannen met cruise control.
Hier en daar harder tot ongeveer 190km/h.
In het verleden op lange ritten met de motor ook wel 240km/h.
Ik woon hier nu 15 jaar en je went eraan.
Ook houdt je meer rekening met de van tijd tot tijd hoge snelheidsverschillen .
Helaas zijn er ook landgenoten hier onderweg met auto’s met veel vermogen en zelf met weinig verkeersinzicht en nog minder verstand, hetgeen tot nogal zware ongevallen leidt.
Ohhhhhh 300 +, nou nou sweet dreams
Rij jij al 30 jaar in een RS7, die nog maar een jaar of 10 verkrijgbaar is?
Ik rij ook een RS7 maar je schrijft alsof je zonder enige moeite 300+ rijdt.
Je rijdt er regelmatig, dat scheelt een hoop denk ik, maar ik wordt boven de 260 wel nerveus. Zeker ’s nachts slecht zicht, onoverzichtelijke bochten enz.
Rechtere stukken doortrekken tot 260 280 gaat nog wel, maar zodra het zicht iets minder wordt of ik de lijn van de weg niet meer goed kan bepalen ga ik heel snel terug in snelheid. Boven de 260 vind ik hem ook licht aanvullen, wat zweverig!
Navigatie scherm aan werkt fijn voor het verloop van de bochten, maar weglopende bochten én geen achterlichten van andere auto’s zien maakt mij zenuwachtig. Geen last van René? Ben ik gewoon een bangepoepert? Of waardeer ik het leven meer dan vroeger?
Kom net uit Duitsland. Wel wonderlijk om daar 200 te kunnen rijden. Zeker in het westen onmogelijk. Bovendien heb ik in een week tijd maar 1 Duitser gezien die misschien net boven de 160 reed. I
plankgas 343 km/u doe ik zondag voor dat ik naar mis ga!
daar ga ik mijn zonden op biechten
Ik rij een Elektrische Corsa. Helaas heeft deze een limiter van 150km/u. Maar dat is misschien maar goed ook, want met 150km/h gaat de accu maar de helft zo lang mee als wanneer ik 100km/u rij. Maar vaak kan ik het niet helpen, ik rij nou eenmaal snel.. Of het nu hier in NL is of in DE op de Autobahn.
265km/h
Vroeger toen ik nog in NL woonde ging het gas er altijd flink op. Met mijn toenmalige Citroën CX GTI Turbo altijd minimaal 180.
Nu woon ik al 20 jaar in Duitsland en ook 20 ouder en 2 kinderen. Dan ga je anders rijden merk ik….. veel relaxter.
Dus nu rond de 140 km/h gemiddeld en in een gekke bui 190 (veel harder gaat de Corolla niet) Mijn Audi A4 cabrio kan veel harder maar in een cabrio macht das kein Spaß 🙂
Vind dat hardrijden leuk is maar met al die Baustellen en snelheidsbeperkingen het heel onrustig rijdt en gevoeld weinig sneller is.
180 op de cruise, vlot genoeg, niet te hoog in de touren. En het brandstofverbruik blijft ook nog enigszins binnen de perken.
E60 545i
Richting Oostenrijk op vakantie gemiddeld 140 kmh in een gekke bui 200+
Gemiddeld 140km/h? Dat betekent dat je in Duitsland volgas rijdt, want Nederland doet dat echt tekort (natuurlijk afhankelijk van waar je vandaan komt). 😂🤣
Maar alle gekheid daargelaten, dat wat het mogelijk is, is 140-150 een goed vol te houden tempo.
Ik heb een Skoda Fabia. Als het rustig is rij ik rustig 180 (duurt wel ff voor ie die snelheid heeft. ) maar ik pas mijn snelheid aan aan het verkeersbeeld. Als het druk is ga ik niet harder dan 130 want je weet nooit wat er gebeurt. Ik heb al eens een auto met 200+ de lucht in zien gaan en die landing was niet best. Maar midden in de nacht op de A445 kun je bijvoorbeeld prima doorrijden. (Daarbij zijn de plaatsen waar je echt door mag gassen beperkt.)
Meestal, wanneer het veilig is, dan rijden we 180-200 gemiddeld. Maar het blijft goed uitkijken voor mensen die iets weer traag rijden op het linker baanvak of snellere wagens langs achter.
Wanneer ik geen passagiers heb durf ik wel even 250+ te rijden, maar dat is even tof en daarna weer naar een 200 afzakken want dan is de auto zuinig op verbruik.
Meestal 160/180 km/h. Harder rijden is niet zo ontspannen ik heb een relatief lichte auto en met meer dan 200 km/h gaat ze een beetje over de weg dansen. En het brandstofverbruik neemt natuurlijk behoorlijk toe.
Ga elk jaar op vakantie door Duitsland en voorheen met mijn 5 series (6 cilinders) altijd de CC op 180 a 200. Nu met de tesla 115 a 120 omdat je anders langer aan het laden bent.
Normaal gesproken rij ik niet boven de 180 km/h, maar probeer ik me aan te passen aan het overige verkeer. En heb ik de weg voor mezelf dan hangt het tussen de 130 en 150.
Hard rijden is iets maar doorrijden dat is nog wat anders. Ooit reed ik een Audi 80 met 90pk. Ik reed eens in 1 uur 178km, dat is pas opschieten. Of die keer dat we enorm vast hadden gezeten op de 8, maar bij Karlsruhe een lege 5 troffen. 3:15u later incl 1x tanken in Utrecht, wie doet je dat na?
Met de camper gister 110-130
Met de RS7 meestal rond de 220/240, dat is prima comfortabel en ontspannen cruisen in comfort stand mits het een rustig verkeersbeeld is, bij de ruime wegdelen en het fijnere wegdek. Ik rij graag vroeg in de ochtend of in de avond.
’s nachts vind ik sommige stukken onverantwoord onoverzichtelijk en rij ik een stuk lekkerder met 160/170. Dan is het ook ontspannen rijden en hou ik het langer vol.
Is het de ouderdom dat ik ’s nachts sturen zwaarder begin te vinden en minder hard durf? Mijn ogen zijn perfect maar ik merk dat ik het minder goed zie hoe de weg doorloopt en angst het overneemt.
Ben net 40, maar merk een verschil met vroeger! Ik rij ook minder door Duitsland tegenwoordig, dus gewenning of ontwenning wellicht?
Woon en werk in Duitsland.
Dus dagelijks de 238kmh aan tikken (golf diesel ) om vervolgens weer in de ankers te gaan. Als er er een auto met gele plaat een vrachtwagen inhaalt met 110 kmh.
Gek wordt je er van
Die Luxemburgers ook altijd!
Ja en ze kijken slecht of geen spiegels, en verdommen richting aan te geven ( ergenis nr1)
Onbeperkt snelheid was prima in 80/90er jaren, nu anno 2024 met enorme drukte, baustellen etc etc. Is het totasl niet meer van deze tijd, 140 op de cruise gaat prima en scheelt nagenoeg niets in tijd
Betekent niet dat je zomaar naar links moet gaan.
Ik rij doorgaans 150-210kmh in mn 2009 Seat Leon 1.4tsi
Op de lange afstanden onderweg naar vakantie bestemmingen, dan rij ik meestal zo’n 160 à 180 km/h. Alles daarboven vind mijn vriendin niet meer prettig. Soms kortstondig nog wat harder tot +- 220 km/h als ze slaapt.
Ik woon vlakbij de grens en ga nog wel eens alleen een rondje rijden. Dan vind ik het wel leuk om de top snelheid te behalen van 250 km/h.
Tot een jaar of 15 geleden vond ik het heerlijk rijden op de Duitse Autobahn, lekker 180 tot 200 km per uur scheuren! Maar de laatste jaren is de Duitse Autobahn een grote bouwput geworden! Echt veel te veel Baustellen om nog door te kunnen rijden over grote afstanden! Wordt tijd dat ze eens wat af maken voordat ze een nieuwe Baustelle openen!
Hangt ervan af hoe ver het is naar de volgende pomp.
Als ik 3 liter per minuut verstook moet hij binnen 20 minuten te bereiken zijn, anders gaat het iets rustiger, dan kan ik 2 uur voort.
Ik kom uit belgië en tik graag wel eens de begrenzer aan, dit is 255km/u met een bmw 535d f10. Moest hij sneller kunnen zou ik het ook wel doen hoor, haha. Denk dat ik niet de enige ben die dat zou doen moest de mogelijkheid er zijn. Toch? Maar dit hoeft natuurlijk niet continu te zijn, ik hou hel wel graag rond 220-230km/u dit voelt voor mij wel comfortabel. Voor die keer dat het dan is kan zonder de schrik op boetes ga je die kans toch niet laten schieten? Gas erop en genieten!
Ik woon op 10 min. Afstand van de Duitse grens.
Dus op gepaste tijden, tik ik met mijn Mercedes E350 258 op de teller aan in de begrenzer.
Ik werk in Duitsland, ongeveer 300 km van huis. Als ik ernaar tie ga meestal rond de 130 maar wanneer ik dan na 14 dagen weer huis ga zakt het gaspedaal wat verder weg.
Vaak rond de 170 à 180 waar het kan en mag.
Het snoeiharde rijden is er voor mij een beetje af.
Ik woon in Duitsland, op 4 minuten vanaf de A 31 , met mijn busje 110 , Audi A 6 130 , en de Megane Rs ,soms zo hard als dat die kan , maar 265 p/u ,geeft wel een draaikolk in de tank , na 300 kilometer is die dan leeg ,en met de ZX 12 ,300 of meer , maar prettig is dat niet .
Als er geen Baustellen zijn (en die kom je regelmatig tegen in Duitsland) rijd ik gemiddeld 160 km/u.
Zodra het even kan wil ik toch even 236 km/u aantikken want dat is de top van mijn BMW g20.
De A30 van Osnabrück richting Hengelo leent zich uitstekend daarvoor …
Mercedes Benz S500 als het verkeer het toelaat ff de 254 aantikken maar over het algemeen 180 en je kunt elkaar nog prima verstaan maar het blijft opletten.
Zodra het kan rond 170-180 km/h. Ik ben vooral op mijn hoede als ik Nederlanders inhaal, die komen vaak zonder te kijken naar links. Duitsers kennen het klappen van de zweep wel.
Ik moet van Kaunas, Litouwen via Polen en Duitsland naar Leiden, ik houd als snelheid 120 a 125 km/u aan. Dan haal ik net aan de 1:20 van mijn Niro.
Wij hebben 2E huis in Duitsland waar wij iedere week van donderdag tot zondag zijn. Donderdags heen (rond de 170/180 daar waar het kan) – zondags ochtend terug rond de 300 zowel ik als mijn vrouw. Klinkt misschien raar, maar met een alpina D5S heb je dat niet snel in de gaten. Ja de bochten worden wat scherper en moet je oppassen, verder (als je de ruimte hebt) rond het lekker door. Heenweg (Koblenz) rond de 3,5 / 4 uur, terug naar Leiden 2,5 / 3 uur.
Toen werd je wakker, o het was maar een droom.
Ik vind het heerlijk om tussen de 160 en de 180 te rijden. Dat voelt voor mij comfortabel. Ik doe dit met m’n motor een Honda cbf1000. Waar voor mij een groot verschil in zit is dat ik door het sneller rijden echt gefocust ben op het rijden. Als ik in Nederland op de snelweg 100 zit te sukkelen dan neemt dat gewoon af omdat iedereen die snelheid rijdt er een voor m’n gevoel niet zo veel gebeurd. Als je zo veel sneller te opzichte van de rest moet je wel als dan een auto naar links komt ben je gewoon de sjaak. Ik zou in Nederland niet zo snel zo hard rijden omdat de spiegels hier een stuk minder worden gebruikt.
Lang verhaal kort door sneller te rijden blijf ik langer gefocust. En ik vind het gewoon lekker om op te schieten.
1 keer 185 in mijn Micra, nooit meer 😂
Maar anders 140-150 best wel lekker relaxt
Eens hiermee, zelf een VW Uppie thuis. Een keer de teller vol aangetikt (200kmh, werkelijke snelheid 192) op een lege autobahn, maar dat is wel eng. Ik rijdt veel liever 140-160, dat vind de kleine auto een stuk fijner
Ik rij regelmatig met mijn UP! 180+ en vind hem dan toch zeer goed op de weg liggen. Ik heb ‘m daarentegen verlaagd met Eibach veren.
Zondag naar het werk en vrijdag terug en altijd in de nacht plankgas 200+
Regelmatig rij ik in Duitsland. Ik rij meestal 150-160. Vind ik het fijnste en niet te veel lawaai. Nederland begrijp ik niet. Alle wegen zijn gebouwd voor 130km/h, maar je magaar 100 rijden. Je betaalt het hoogste wegenbelasting, duurste brandstof maar je mag niet eens 120 rijden over dag.
Ik ben vorige week nog Stuttgart op en af gereden. Met 150 -160 merk ik dat ik toch wel één van de snellere chauffeurs ben. Op heel het traject waren er maar een handvol die beduidend sneller reden dan 160. Of dat was toch mijn ervaring op die weekdag met een gemiddelde drukte.
Ga elke maand vanuit regio Rotterdam naar Duitsland voor shag en paar keer op vakantie geweest daar, maar zodra ik de grens over ben gaat het gas erop, rijd zoveel relaxter daar. Zeker als het al donker is zonder die voorbij razende lantaarnpalen.
Voor Shag🤣🤣🤣🤣hahaha, die is net zo duur als in NL, je bent het verschil nl al kwijt aan autokosten
Ik GA altijd vol op het gas als ik naar keulen rijd en als je de max haalt is dat genoeg toch xp
Van/naar de wintersport meestal zo rond de 150-160 in de Skoda Octavia. Scheelt zo een uur rijden (want het kan niet overal), en is prima comfortabel, ook voor mevrouw Joozd.
Ik lees iets over ouderdom en snelheid gekoppeld aan angst. Angst is het allergrootste gevaar als je een auto bestuurd. Vrij van angst betekent ontspanning en vanuit ontspanning kan het lichaam veel aan. Andere hormoonaanmaak. Ik geef als tip .. de Da Silva methode o.a. een bekende Nederlandse voormalige autocoureur is hier ook bekend mee. Vanuit deze ontspanning al 6x naar Zuid Spanje gereden in 22 uur met hele nacht doorrijden en met 2e chauffeur waarbij ik 1800 km voor mijn rekening nam. Met betrekking tot Autobahn is het mogelijk om met deze ontspanning ’s nachts 200+ te rijden gedurende lange tijd. En dat is geen kick doch meer een spirituele ervaring waarbij het reactievermogen vele malen sneller is dan bij lichaamsspanning. Dus voor de liefhebber…lees boek Da Silva methode of volg de korte cursus. Als laatste.. rijervaring, anticiperend vermogen en goed verkeersinzicht zijn essentieel. Volg op zijn tijd trainingen, anti-slip, rijvaardigheidsdag Lelystad bijv. Snelheid met een voertuig betekent verantwoording.
Voor mij is 130 gemiddeld. Stukken waarvan ik weet dat het over het algemeen rustig is ga ik wel eens harder. Je gaat toch niet racen op stukken waar Jan en alleman op de weg zit. Van 80 jarige, tot mensen die net twee weken hun rijbewijs hebben, of niet Duitsers die nooit een AUTOBAHN gezien hebben. Duitse autobahn is prachtig, moet ook zo blijven. Bij tijd en wijle rijden er teveel mensen met weinig ervaring op de weg en daar moet je rekening mee houden.
Rij regelmatig in Duitsland. Hoe verder naar het oosten hoe meer ruimte om door te rijden. Als er echt goed ruimte is duw ik door tot 200, maar dat komt niet zo vaak voor. Komt omdat ik serieus goed afstand wil houden en ook erg rekening hou met verkeer op andere rijstroken. Meestal komt het erop neer dat 160 de kruissnelheid is. Bij die snelheid is het verbruik van mijn auto ook nog meer dan acceptabel.
Er wordt hier in veel reacties gezegd dat Duitsers in het algemeen beter rijden. Ben ik het mee eens, maar als ze in Nederland rijden is dat een stuk minder. Ze passen hun snelheid dan aan, maar houden veel te weinig rechts.
Eigenlijk zo hard als de lepel het gieten kan en veilig verantwoord is. Verder is het aantal bumperklevers voor me ook bepalend hoe hard het kan.
Maar eigenlijk is dit toch hét unieke sellingpoint van Duitsland? Waar hebben we ze nog anders voor nodig?
Ik rij voor mijn werk minimaal 2 tot 3 keer over de Duitse autobaan. Dan moet ik bijvoorbeeld naar München Stuttgart of Berlijn. Ik rijd in een getunede Audi A6 3.0 TDI. Met aangepaste remmen. Ik rijd meestal rond de 160/170 km/h Want dat vind ik de fijnste snelheid waarbij je ook nog een redelijk brandstofverbruik hebt Maar soms rijd ik ook Over de 250 km/h. Vooral het laatste stuk tussen over Oberhausen en Arnhem
Laatst nog 297 aangetikt met de begrenzer eraf bij mn Audi s6 tdi quattro
Voor mijn werk ben ik al een aantal keer in Duitsland geweest en dat was, waar het mocht, plankgas met het werkbusje. 150 op de teller en 140 op de gps😂 Privé nog maar 1 keer in Duitsland geweest en dat was 208 op de teller en 198 op de gps.
Op de plekken waar het mag en kan tussen de 160 en 220. M’n auto rijdt dan nog comfortabel op koppel.
Ik vind het ook veel leuker om te proberen om 80 tot 100 te rijden op een bergweggetje waar dat mag, maar dat niet vreselijk realistisch is.
Is het niet slimmer om voorzichtig te rijden?
Tussen de 180 en 230. Harder loopt het verbruik te hard op. Die 20 per uur extra verlies ik dan door sneller te moeten tanken.
Vooral trager bij het inhalen van tragere voertuigen. Een vrachtwagen met een auto achter vlam je niet tegen 200 voorbij want de kans is groot dat deze naar links komt en je snelheid niet kan inschatten in de spiegel.
Het toverwoord is hier ‘proberen’ @jvc.
Ik schrijf nergens dat ik onveilig rij, dus ik begrijp je belerende reactie niet echt.
Lekker doorduwen naar 160+ rijdt superfijn en vlot.
100 (ong. 107 op de klok), ik kom alleen in duitsland met vakantie… en dan hangt er een vouwwagen aan met tempo 100 keuring. Ik moet wel zeggen dat wanneer ik een vrachtwagen voorbij ga, t gas ff in trap om met de linkerstrook mee te gaan (meestal 120/130 km/u) om ander verkeer niet te veel te frustreren. Ben gisteren net terug gekomen en moet zeggen dat ik uberhaubt weinig auto’s heb gezien die harder dan 130 reden, waarschijnlijk ivm de vele baustellen
Gewoon 130 en als je inhaalt net even sneller. Hoef je niet erop te letten dat je dan te hard gaat. Dat is wel relaxed. In mijn jonge jaren met een hot hatch uiteraard de grenzen opgezocht. Wel heel veel van geleerd waar ik nu ik niet meer zo snel rijd nog steeds heel veel aan heb.
Tja waar er beperkingen zijn houd ik mij er zoveel mogelijk wel aan maar als dat niet het geval is en het kan dan ga ik vaak zo hard als mogelijk en vaak is dat 200+ maar sterk afhankelijk van wat verantwoord is.
224 km/uur nog geen top. Audi A3 limousine 1.4 TFSI COD
Helaas niet meer de auto die zo hard kon, reed met mijn ex lancer evo met bijna 500 pk toch wel 330 kmh maar nu denk ik helft, mijn auto vindt het niet echt heel leuk om erg hard te rijden.