Op de redactie kennen we iemand die met een tankpas in zijn binnenzak, een leaseauto onder zijn kont en Flitsmeister op de telefoon met ‘een iets meer dan gepast tempo’ door Nederland rijdt. Laten we hem Henk noemen, want Peter wil liever niet herkend worden. En Henk mag één keer per jaar van de vrouw met zijn hobbyauto naar de Nürburgring. En als hij dan over de grens met Duitsland is? Dan gaat ie netjes 100 rijden – want anders kost het hem teveel benzine. En dat brengt ons bij dit onderwerp.

Want hoe hard rij jij meestal op de Duitse Autobahn? Er zijn plekken waar je zo hard mag rijden als je kunt (en nog veel meer plekken waar je dat niet redt), maar doe je dat dan ook? Berichten over de Duitse snelweg worden hier altijd gretig gelezen, maar hoe vertaalt zich dat dan in het echt? Maken Nederlanders echt gebruik van de mogelijkheden die er zijn in Duitsland? Overigens zegt Henk zich niet te herkennen in het geschetste beeld en de ontstane ophef.

Niet iedereen hoeft 300+ te rijden

We kunnen ons zo voorstellen dat je wat harder rijdt als je in je eentje zit. Bijvoorbeeld omdat je partner het – heel terecht – niet zo relaxed vindt. Of omdat je elkaar niet kunt verstaan als je 200+ rijdt. Of misschien merk je dat jouw motor het fijnste loopt bij de 150 km/u. Het zou zomaar kunnen dat je het prachtig vindt dat het mag, maar dat jij liever met 100 op de rechterrijstrook toekijkt omdat je het maar zonde vindt van de brandstof. Of van je actieradius.

Je kunt onder dit bericht – maar ook in de reacties op Facebook – ons laten weten hoe hard jij rijdt op de Autobahn. En of dat nog afhangt met welke auto je bent en met wie je bent. De leukste reacties nemen we mee in een vervolgartikeltje. Oh, en hou het een beetje netjes en een beetje on-topic: dit is geen podium voor je politieke standpunten. We hebben het gewoon over een beetje doorrijden – of niet.

Reacties

  • Sponsor nr1 heeft op 1 september 2024 geschreven:

    Hangt ervan af hoe ver het is naar de volgende pomp.
    Als ik 3 liter per minuut verstook moet hij binnen 20 minuten te bereiken zijn, anders gaat het iets rustiger, dan kan ik 2 uur voort.

    Reageer
  • Wesley v. heeft op 1 september 2024 geschreven:

    Ik kom uit belgië en tik graag wel eens de begrenzer aan, dit is 255km/u met een bmw 535d f10. Moest hij sneller kunnen zou ik het ook wel doen hoor, haha. Denk dat ik niet de enige ben die dat zou doen moest de mogelijkheid er zijn. Toch? Maar dit hoeft natuurlijk niet continu te zijn, ik hou hel wel graag rond 220-230km/u dit voelt voor mij wel comfortabel. Voor die keer dat het dan is kan zonder de schrik op boetes ga je die kans toch niet laten schieten? Gas erop en genieten!

    Reageer
  • M heeft op 1 september 2024 geschreven:

    Ik woon op 10 min. Afstand van de Duitse grens.
    Dus op gepaste tijden, tik ik met mijn Mercedes E350 258 op de teller aan in de begrenzer.

    Reageer
  • Hans W heeft op 1 september 2024 geschreven:

    Als er geen Baustellen zijn (en die kom je regelmatig tegen in Duitsland) rijd ik gemiddeld 160 km/u.
    Zodra het even kan wil ik toch even 236 km/u aantikken want dat is de top van mijn BMW g20.
    De A30 van Osnabrück richting Hengelo leent zich uitstekend daarvoor …

    Reageer
  • André heeft op 31 augustus 2024 geschreven:

    Mercedes Benz S500 als het verkeer het toelaat ff de 254 aantikken maar over het algemeen 180 en je kunt elkaar nog prima verstaan maar het blijft opletten.

    Reageer
  • Roland heeft op 31 augustus 2024 geschreven:

    Zodra het kan rond 170-180 km/h. Ik ben vooral op mijn hoede als ik Nederlanders inhaal, die komen vaak zonder te kijken naar links. Duitsers kennen het klappen van de zweep wel.

    Reageer
  • Wim S. heeft op 31 augustus 2024 geschreven:

    Ik moet van Kaunas, Litouwen via Polen en Duitsland naar Leiden, ik houd als snelheid 120 a 125 km/u aan. Dan haal ik net aan de 1:20 van mijn Niro.

    Reageer
  • Bert de Jong heeft op 31 augustus 2024 geschreven:

    1 keer 185 in mijn Micra, nooit meer 😂
    Maar anders 140-150 best wel lekker relaxt

    Reageer
  • WD heeft op 31 augustus 2024 geschreven:

    Zondag naar het werk en vrijdag terug en altijd in de nacht plankgas 200+

    Reageer
  • Roman heeft op 31 augustus 2024 geschreven:

    Regelmatig rij ik in Duitsland. Ik rij meestal 150-160. Vind ik het fijnste en niet te veel lawaai. Nederland begrijp ik niet. Alle wegen zijn gebouwd voor 130km/h, maar je magaar 100 rijden. Je betaalt het hoogste wegenbelasting, duurste brandstof maar je mag niet eens 120 rijden over dag.

    • Bart heeft op 31 augustus 2024 geschreven:

      Ik ben vorige week nog Stuttgart op en af gereden. Met 150 -160 merk ik dat ik toch wel één van de snellere chauffeurs ben. Op heel het traject waren er maar een handvol die beduidend sneller reden dan 160. Of dat was toch mijn ervaring op die weekdag met een gemiddelde drukte.

      Reageer
    Reageer
  • Patrick heeft op 31 augustus 2024 geschreven:

    Ga elke maand vanuit regio Rotterdam naar Duitsland voor shag en paar keer op vakantie geweest daar, maar zodra ik de grens over ben gaat het gas erop, rijd zoveel relaxter daar. Zeker als het al donker is zonder die voorbij razende lantaarnpalen.

    Reageer
  • Laurenz heeft op 31 augustus 2024 geschreven:

    Ik GA altijd vol op het gas als ik naar keulen rijd en als je de max haalt is dat genoeg toch xp

    Reageer
  • JeeWee heeft op 31 augustus 2024 geschreven:

    Voor mij is 130 gemiddeld. Stukken waarvan ik weet dat het over het algemeen rustig is ga ik wel eens harder. Je gaat toch niet racen op stukken waar Jan en alleman op de weg zit. Van 80 jarige, tot mensen die net twee weken hun rijbewijs hebben, of niet Duitsers die nooit een AUTOBAHN gezien hebben. Duitse autobahn is prachtig, moet ook zo blijven. Bij tijd en wijle rijden er teveel mensen met weinig ervaring op de weg en daar moet je rekening mee houden.

    • JeeBee heeft op 31 augustus 2024 geschreven:

      Rij regelmatig in Duitsland. Hoe verder naar het oosten hoe meer ruimte om door te rijden. Als er echt goed ruimte is duw ik door tot 200, maar dat komt niet zo vaak voor. Komt omdat ik serieus goed afstand wil houden en ook erg rekening hou met verkeer op andere rijstroken. Meestal komt het erop neer dat 160 de kruissnelheid is. Bij die snelheid is het verbruik van mijn auto ook nog meer dan acceptabel.
      Er wordt hier in veel reacties gezegd dat Duitsers in het algemeen beter rijden. Ben ik het mee eens, maar als ze in Nederland rijden is dat een stuk minder. Ze passen hun snelheid dan aan, maar houden veel te weinig rechts.

      Reageer
    Reageer
  • Rob heeft op 31 augustus 2024 geschreven:

    Eigenlijk zo hard als de lepel het gieten kan en veilig verantwoord is. Verder is het aantal bumperklevers voor me ook bepalend hoe hard het kan.
    Maar eigenlijk is dit toch hét unieke sellingpoint van Duitsland? Waar hebben we ze nog anders voor nodig?

    Reageer
  • Carlo heeft op 31 augustus 2024 geschreven:

    Ik rij voor mijn werk minimaal 2 tot 3 keer over de Duitse autobaan. Dan moet ik bijvoorbeeld naar München Stuttgart of Berlijn. Ik rijd in een getunede Audi A6 3.0 TDI. Met aangepaste remmen. Ik rijd meestal rond de 160/170 km/h Want dat vind ik de fijnste snelheid waarbij je ook nog een redelijk brandstofverbruik hebt Maar soms rijd ik ook Over de 250 km/h. Vooral het laatste stuk tussen over Oberhausen en Arnhem

    Reageer
  • Mark heeft op 31 augustus 2024 geschreven:

    Laatst nog 297 aangetikt met de begrenzer eraf bij mn Audi s6 tdi quattro

    Reageer
  • Björn heeft op 31 augustus 2024 geschreven:

    Voor mijn werk ben ik al een aantal keer in Duitsland geweest en dat was, waar het mocht, plankgas met het werkbusje. 150 op de teller en 140 op de gps😂 Privé nog maar 1 keer in Duitsland geweest en dat was 208 op de teller en 198 op de gps.

    Reageer
  • Martin heeft op 31 augustus 2024 geschreven:

    Op de plekken waar het mag en kan tussen de 160 en 220. M’n auto rijdt dan nog comfortabel op koppel.
    Ik vind het ook veel leuker om te proberen om 80 tot 100 te rijden op een bergweggetje waar dat mag, maar dat niet vreselijk realistisch is.

    • Jcv heeft op 31 augustus 2024 geschreven:

      Is het niet slimmer om voorzichtig te rijden?

      • Burak heeft op 31 augustus 2024 geschreven:

        Lekker doorduwen naar 160+ rijdt superfijn en vlot.

        Reageer
      • Martin heeft op 31 augustus 2024 geschreven:

        Het toverwoord is hier ‘proberen’ @jvc.

        Ik schrijf nergens dat ik onveilig rij, dus ik begrijp je belerende reactie niet echt.

        Reageer
      • Steven heeft op 31 augustus 2024 geschreven:

        Tussen de 180 en 230. Harder loopt het verbruik te hard op. Die 20 per uur extra verlies ik dan door sneller te moeten tanken.
        Vooral trager bij het inhalen van tragere voertuigen. Een vrachtwagen met een auto achter vlam je niet tegen 200 voorbij want de kans is groot dat deze naar links komt en je snelheid niet kan inschatten in de spiegel.

        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • Preim heeft op 31 augustus 2024 geschreven:

    Gewoon 130 en als je inhaalt net even sneller. Hoef je niet erop te letten dat je dan te hard gaat. Dat is wel relaxed. In mijn jonge jaren met een hot hatch uiteraard de grenzen opgezocht. Wel heel veel van geleerd waar ik nu ik niet meer zo snel rijd nog steeds heel veel aan heb.

    Reageer
  • Alexander heeft op 31 augustus 2024 geschreven:

    Tja waar er beperkingen zijn houd ik mij er zoveel mogelijk wel aan maar als dat niet het geval is en het kan dan ga ik vaak zo hard als mogelijk en vaak is dat 200+ maar sterk afhankelijk van wat verantwoord is.

    • RonnieR heeft op 31 augustus 2024 geschreven:

      224 km/uur nog geen top. Audi A3 limousine 1.4 TFSI COD

      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear