Over auto’s kopen en verkopen staat het hele internet vol. Dan gaat het bijna altijd om het technische of financiële aspect. Logisch, want dat is voor veel mensen belangrijk. Bij TopGear houden we net een beetje meer van auto’s (denken wij) en zijn sentimenteel genoeg om te bekennen dat we ook een emotionele band met een auto hebben. Dus rees bij ons de vraag: welke auto had jij nooit moeten wegdoen?
Auto’s zijn net kinderen. Met de ene auto heb je wat meer dan met de ander. O, wacht, dat kun je niet zeggen. Het gaat er vooral om dat je met een auto een band kan opbouwen zoals met sommige mensen. Na verloop van tijd krijgt een auto karakter, en je raakt eraan gehecht. Aan de andere kant is het ook. Een verzameling staal, plastic en rubber die onderhoud en veel geld kost. Veel geld.
Mantel der liefde
Dus het is altijd een afwijking of je door blijft rijden of de auto een schop geeft. Maar ja, als je gehecht bent aan een auto, kun je het een en ander bedekken met de mantel der liefde. Of de familiesituatie verandert, waardoor de auto niet meer aan je wensen voldoet. Onze vraag aan jullie: welke auto had je nooit weg moeten doen? Welke auto is degene ’that got away’?
Om zelf af te trappen: in principe heb ik spijt van alle auto’s die weg zijn gegaan. Als geld geen issue was, stonden er nu vijftien betaalbare diesel-stationwagons voor de deur. Degene die het grootste gat heeft achtergelaten is een BMW 325d. Een relatief bescheiden auto die middels wat upgrades en retrofitting helemaal naar wens was. Dankzij Johan van Vught, de paardenfluisteraar uit Marum, leverde die auto meer dan 320 pk en 650 Nm.
Welke auto had jij nooit moeten wegdoen?
Het belangrijkste was echter de besturing: een E91-generatie 3-serie heeft een veel prettiger stuurinstallatie dan alles wat daarna kwam. Het was zo’n auto waarmee je 1.500 kilometer naar je vakantieadres reed, maar waar je ook, eenmaal op locatie, plezier had op bochtige bergwegen. Op de Autobahn haalde je 270 km/u, op de A12 haalde je 1 op 17. Een enorm breed repertoire aan talenten. Helaas was de auto nét iets te klein om als eerste auto te dienen, maar eigenlijk had ie nooit weg mogen gaan.
Dus dan horen we het nu graag van jullie: welke auto had jij nooit weg mogen doen? En waarom niet? Laat het weten in de comments!
Jan heeft op 9 november 2024 geschreven:
Porsche 964 Turbo S Leightbau 1992. Zwart exterieur, paars interieur! 381 luchtgekoelde paardjes op 1290 kg. 18” driedelige speedline wielen, Carbon kofferbakdeksel, aluminium deuren, Carbon motorkap met een echte spoiler! De laatste der Mohikanen. 80 van geproduceerd! Bizarre auto voor z’n tijd en nu helemaal! Destijds “te betalen” maar anno nu “priceless”. Liefhebbers hoef ik niets uit te leggen…
Pim heeft op 6 november 2024 geschreven:
Ik had als eerste auto een Peugeot 205 rallye 1.3. Wist ik veel wat ik had. Was gewoon een stoere auto met 2x dubbele weber carburateur en pipercros luchtfilter. Trok bij het stoplicht in 2,1 sec naar de 100 en daarmee menig porsche het snotje. Dikke vleugel ober de achterruit en wielkast verbreders en van die witte stalen velgjes! Zo veel lol heb ik gehad met dat apparaatje.
Had em nooit weg moeten doen, nooit meer zo’n auto.tegen gekomen, baal nu nog steeds als een stekker (25 jaar later) en als ik nu kijk naar de waarde zou hij 22.000 euro waard zijn. Ik had em gekocht voor 500 gulden..
Heerlijk autootje die me veel geleerd heeft over autotechniek en onderhoud.
Gigi 52 heeft op 5 november 2024 geschreven:
Er zijn twee (sorry) auto’s waar ik lang spijt van gehad heb: mijn 2e auto, een VW Kever 1300 S met 1600cc motor. Dit was in 1973 een speciale serie als afscheid van de Kever en dit model had, naast de 1.6 motor, ook nog sportvelgen, mistlampen vooraan, de olifantenpoten-achterlichten, bekleed dashbord en zwart fluwelen interieur.
De andere auto die ik met pijn in het hart ingeleverd heb, was een Renault 21 2.1 turbo-diesel. Niet alleen reed-ie sportief, maar ik had bredere lichtmetalen velgen en zijskirts laten aanbrengen. Bovendien was-ie in een fantastisch mooie donkerblauwe metaalkleur gespoten.
Ik zou eens een lijstje moeten opstellen van al mijn auto’s die ik gehad heb en waarmee ik meer dan 2.5 miljoen km ongevalvrij gereden heb, van Amsterdam tot Napels en van Wenen tot Biaritz.
Mino heeft op 5 november 2024 geschreven:
Alfa 75 turbo, wat een bak was dat zeg, 155 pk, maar leken er wel 200, 135 km/h in de 2!!! Dat was echt heerlijk
Dutchdriftking heeft op 5 november 2024 geschreven:
@Jan-Willem Eysink: Je F11 moet toch een hoop pijn verzachten. We missen de garage updates nog altijd!
Jan-Willem Eysink heeft op 5 november 2024 geschreven:
Hallo Jaap! Oh, zeker, de F11 is een geweldige auto. Het is alleen dat die E91 bijna perfect was als daily én funmobiel. Overigens kan het ook zijn dat je het mooi gaat romantiseren. Ik zou er eigenlijk weer een rondje in moeten rijden om een goed vergelijk te kunnen maken. Ruimte, comfort en luxe (wat de F11 meer heeft dan de E91) wennen snel natuurlijk 😉
bermtoerist heeft op 5 november 2024 geschreven:
Hear hear!
klaas heeft op 4 november 2024 geschreven:
De eerste Seat Toledo TDI met rode I wat was dat een geweldige auto alles erop en eraan zeer snel zeer zuinig
alleen zeer onbetrouwbaar 3 x turbo kapot om de 10000 km ondanks dat is dit de auto waar ik het meeste van genoten heb bij het rijden na 300000Km auto verkocht
Harry heeft op 4 november 2024 geschreven:
Mercedes 190d – 72 pk – 4 versn. – bj. 1986 – kleur rood – gekocht in 1998, km.std. 87.000 – verkocht 2012, km.std 504.000.
In het begin veel toeren bij 120 km p/u en veel lawaai door o.a, toeren en resonantie. Na een paar mnd. een TWEIMASSEN SCHWUNGRAD gekocht (vliegwiel bestaan uit twee delen met veren er tussen) in Duitsland op een sloperij, en een 5 bak. Daarmee ging het al een stuk beter. Daarna nog een andere achteras geplaatst met een iets grotere overbreng verhouding en de Mercedes reed als een 500s. Geen trillingen en 700 toeren minder bij 120 km p/u. De 5e versnelling was een echte overdrive dus minder kracht. Tijdens vakantie naar Spanje met de caravan erachter van 850kg, -dus in 4e versnelling-, liep hij nog veel rustiger dan met het oude vliegwiel. Ik gebruikte hem iedere dag voor woon werk verkeer. Hij was door de aanpassingen ook extreem zuinig (1:20) en heb er ook nooit grote kosten mee gehad, op de aanpassingen na en een spuit beur, ,omdat de rode kleur dof werd, samen ong. 1000 gld. Zomer of Winter altijd starten. In 2012 verkocht voor 2500 euro. Hij loop nu ergens in Africa.
Leo hermans heeft op 4 november 2024 geschreven:
Olsmobiel 4cilinder
Wouter heeft op 3 november 2024 geschreven:
Mijn zilvergrijze Golf 1 Gti 1.6 uit 1982. Ik was de 2e eigenaar, gekocht in 1987…
Bermtoerist heeft op 3 november 2024 geschreven:
Mijn eerste auto: Een Alfa Romeo 156 1.8 in azzurro nuvola met pindakaas leer.
Het ergst mis ik m als ik in ons huidige rijdende witgoed een bochtig weggetje tegenkom.
Hij was uit november 2002, met het nieuwe interieur maar nog de neus zoals ie bedoeld is.
Heeft me een flinke duit aan onderhoud gekost. Maar als je ermee reed was je dat zo vergeten.
Maar geen isofix…
Coen heeft op 4 november 2024 geschreven:
Mijn 2 peugeot’s 205 1.9 GTI ,ZL83GG,RPJS42
En Clio Williams GJVN69
Bmw 524 td PJ58JK.
Mark heeft op 3 november 2024 geschreven:
Nissan 200SX, kreeg helaas het welbekende probleem met drijfstanglagers. Ik kon het toen met mijn 22 jaar allemaal niet betalen na het net kopen van een huis. Eeuwig zonde
Edwin heeft op 3 november 2024 geschreven:
Volvo v70 D5 uit 2006, praktische auto, taaie krachtige diesel
Enorm spijt dat deze weg is
Patche 69 heeft op 5 november 2024 geschreven:
Mijn Ford Sierra Cosworth, super auto, comfortabel en sportief te gelijkertijd.
Zwart met zwart leder.
Nooit gedacht dat die nu zoveel waard zou zijn.
Rick heeft op 3 november 2024 geschreven:
Ik heb een paar jaar geleden mijn rechts gestuurde skyline r33 gtr verkocht nadat een of andere dronken toeter mn linker deur naar de kl*te heeft gereden
Guido Herwig heeft op 3 november 2024 geschreven:
Mijn Mercury Grand Marquis uit 1996. Heerlijke auto. V8, achterwielaandrijving, automaat met stuurkolombediening, doorlopende voorbank, moderne veiligheid van airbags en abs, zeer betrouwbare techniek, uitermate comfortabel. Zeer relaxed cruisen. Ik heb de auto van 2013 tot 2016 als dagelijkse auto gebruikt.
Toon heeft op 3 november 2024 geschreven:
Mijn V70 D5. Vol opties heerlijk rijdend. Ideaal voor lange ritten naar het buitenland maar ook fijn voor de lokale ritjes. De versnellingsbak gaf de geest. En daarvoor een mooie rode Saab 900 Turbo.
Beide waren echt droomauto s.
Reinoud heeft op 3 november 2024 geschreven:
Mijn Mercedes 230e (W123) uit 1983. Die auto reed zo lekker en zweefde bijna als je tussen de 80 en 110 km/u reed. Ook had die heel veel ruimte voor en achterin. De stoelen waren geveerd met pocketvering en de auto had een lekker groot stuur. Ook was deze verbazingwekkend zuinig voor een auto uit die tijd van dat formaat, ongeveer 1:13. De kleur was ook bijzonder: petrol grün.
X heeft op 3 november 2024 geschreven:
Zozo… ben ik de enige die auto’s oprijd tot ze total zijn?
Frank heeft op 3 november 2024 geschreven:
Mijn 100 NX.
Was een leuke auto.
Roelof heeft op 4 november 2024 geschreven:
Ik heb een Citroën Dyane 6 gehad. Deze reed voortreffelijk en was lekker zuinig. En ook heb ik een Peugeot 309 Profil gehad. Ook deze reed zeer goed en was ook erg zuinig. Beide auto’s waren rood.
Tvg heeft op 3 november 2024 geschreven:
Honda integra type r
Ongeluk mee gehad en niet laten maken.
Alfaguy heeft op 3 november 2024 geschreven:
M’n Alfa 159 SW 1.9 JTDm. Geen raszuivere strepentrekker, maar vlot genoeg en wat een fijne wagen. Prachtig om te zien, reed heerlijk (vooral na een Squadra kuurtje) en op een hoop gezeik met de EGR na, weinig problemen mee gehad. Er kwamen met 17 jaar en 4 ton op de teller kosten aan en dat durfde ik niet meer aan.
TripleBee heeft op 2 november 2024 geschreven:
Mijn eerste auto. VW Golf II CL 1.6 benzine. Maar toen geen plaats en tijd om hem bij te houden. De vraagprijs vandaag voor een in goeie staat is om van te huilen. Als ik ooit op een Golf Country stuit, koop ik hem.
Wijsneus heeft op 4 november 2024 geschreven:
https://www.autowereld.nl/volkswagen/golf/1-8-cl-40248902/details.html
En nog 1.
Wijsneus heeft op 4 november 2024 geschreven:
https://www.autotrack.nl/a/volkswagen-golf-benzine-1992-56061704
Geen dank.
Olaf heeft op 2 november 2024 geschreven:
Niet mijn auto’s, maar mijn moeders 205 GTI 1.9 met scherpe nokkenas en Sebring van voor tot achter (zonder kat) had ik gewoon moeten overkopen. Maar ook de 306 cabrio met 2.0 achtklepper die daarna kwam had ik niet moeten laten lopen…
Erik heeft op 3 november 2024 geschreven:
Ik leef met je mee Olaf.
Ik had mijn eerste auto, 106 XSi ook nooit weg moeten doen. Nog méér aan gehecht dan aan mijn GTi.
Jasper heeft op 2 november 2024 geschreven:
Mijn eerste auto: een 1981 Mitsubishi Galant 2.0 Turbo
Wat heb ik genoten van alle kilometers die ik ermee heb gereden.
Karel Baas heeft op 2 november 2024 geschreven:
Jaguar xj-sc 1987 targa. Beste auto ooit gehad, nog te vinden op autoweek op de rollenbank.
Kut heeft op 2 november 2024 geschreven:
850 T5r stage 3, 900 Turbo 16 S stage 2, WRX STI stage 3
maurice heeft op 2 november 2024 geschreven:
ik had een toyota-yaris-uit/van 2002, met 99.000-km, heb hem toen ingeruild voor een yaris-uit 2006, slechte-keus, veel, ellende, en problemen, met die auto-toen.
Sabrerator heeft op 2 november 2024 geschreven:
Tot nu toe nog niet een. Ik heb een paar erg fijne wagens gehad, o.a. een Volvo Amazone.
Goede herinneringen heb ik aan mijn Citroën C5 phase 2, 2.2HDI Exclusive, zwart met crème leer. Heerlijke wagen.
Ik ben bang dat al mijn huidige wagens toekomstige “die had ik nooit weg moeten doen” exemplaren zijn.
Twee ervan hoeven ook niet weg, dat zijn de hobby-auto’s. Een 2001 MGF en een 2000 Rover 200 BRM. Maar de innig geliefde Jaguar S-Type 2.7d zou wel eens in 2025 het veld moeten ruimen. Dat is mijn dagelijkse, voor werk ingezette, auto en als het aantal steden waar je minimaal een diesel met Euro5 moet hebben toeneemt, wordt dit steeds lastiger. Inmiddels staan er bijna 320.000km op, waarvan ik er zelf 225.000 van gereden heb. De fijnste wagen die ik ooit heb gehad, en de mooiste. De dag dat die weg zal gaan, zal een droevige dag zijn.
Ik zeg altijd: het zijn niet mijn kinderen, maar wel mijn huisdieren.
Eric vd Oudenalder heeft op 2 november 2024 geschreven:
Lancia Delta HF Turbo. Eén vd 130 stuks gemaakt met dubbele Dell Orto carburateurs. Daarna kwam injectie blok en ander dashboard display. Geen led balkjes meer. Ricardo stoelen met Alcantara stof. 1600 cc- 130 PK op voorwielen. Waanzinnige wegligging.
franswes heeft op 2 november 2024 geschreven:
mijn Toyota Corolla Sportswagon model 1977 – 1979 in metallic blue , brede alu velgen , houten sportstuur . . kortom dreamcar uit 1989 , dus gekocht als occasion , maar toen kwam er een baby en heb ik hem om moeten ruilen voor een Opel caravan omdat de buggy er niet in kon . . .
Dutchie71 heeft op 2 november 2024 geschreven:
Meerdere: mijn 86er Chevrolet Century (Venezuela import, Buick-rebadge), mijn verlengde 70er Plymouth Fury III, mijn 81er Mercedes 380 SEL, mijn 81er BMW 323i E21, mijn 82er VW T3 diesel camper, mijn 95er W124 300 diesel. Zal nog wel wat vergeten zijn, heb honderden auto’s gehad…
Fomo heeft op 2 november 2024 geschreven:
Jaguar E type; Lexus GS 430; Citroën SM; Mustang 289 cabrio 1966; Citroën DS chapron cabrio; Citroën DS; 505 Turbo; 280SL; de lijst is lang
Martin heeft op 2 november 2024 geschreven:
Er was altijd wel een goede reden om de auto’s weg te doen. Ik liep vollesig leeg op m’n Jeep Cherokee 4.0 LTD en ben jankend naar huis gereden in z’n zielloze vervanger.
Een beetje hetzelfde gold voor m’n BMW 645 ci cabrio en als ik m’n 17 jaar oude 740i rijdend had willen houden had daar minimaal 10 mille in gestopt moeten worden, 15 om ‘m weer tip top te krijgen. De N62 is een prachtige motor, maar jemig, wat kan er veel aan stuk.
Dat zijn wel de auto’s die ik mis.
Andere auto’s die heerlijk reden maar me toch iets minder deden waren een Chrysler Stratus 2.5LE, een E39 530i en een E91 325i (sorry).
Ik heb nu een F36 440i uit 2019 en ik hoop dat ik die kan aanhouden tot het een klassieker is.
Maup heeft op 2 november 2024 geschreven:
Alfa 159 1.9jtd 16v. Mooi, goede wegligging comfortabel zuinig probleemloos en leuk om te rijden. 10 jaar gelden weggedaan en nog vaak aan gedacht. De pijn is verzacht door een giulia voor de deur te zetten. 2.0t met 320pk.
KJ heeft op 2 november 2024 geschreven:
Clio V6 phase 1!! Gekocht voor €15.000 en voor dezelfde prijs ook weer van de hand gedaan..
Nu met pijn in m’n buik af en toe nog de foto’s aan het bekijken.
Werner heeft op 2 november 2024 geschreven:
Mijn Alfa Romeo 159 Sw,prachtig design, perfecte bouwkwaliteit,nooit problemen
Maup heeft op 2 november 2024 geschreven:
Kan ik mij veel bij voorstellen
Dave heeft op 2 november 2024 geschreven:
Uiteindelijk moeten ze allemaal weg en zijn bijna alle auto’s waar wij gewone mensen het mee moeten doen vervangbaar.
Dus ook geen spijt van het wegdoen; het was er het moment voor.
Maar kijk nog altijd met liefde terug op mijn Fiat X1/9 en Abarth 500 Esseesse.
Joep heeft op 2 november 2024 geschreven:
Mijn mosgroene Lancia Delta 1.9td uit 1996. Heerlijke stoelen, goeie wegligging, lekker als de turbo erin vloog, top tegen de 200 maar gewoon lekker gaan. Door de brede wielkasten en HF grille, regelmatig aangezien voor een echte. Glimlach op mijn gezicht.
Bjorn heeft op 2 november 2024 geschreven:
Mijn Subaru Impreza WRX met Groep N-mapping! Fantastische wagen, fantastisch geluid, fantastische wegligging en fantastische styling…
Rob. heeft op 2 november 2024 geschreven:
Ford Capri 2Liter. S. V 6 1977.
Prachtige auto, maar door roest 1n 1985 vervangen door een Escort 1.6.
Rob.
Aswin heeft op 2 november 2024 geschreven:
Rs 2000