Na meer dan twintig jaar dagdromen over een retrobusje met verschillende concepten en studiemodellen, kun je nu eindelijk naar de dealer hobbelen om je order voor een Volkswagen ID. Buzz te plaatsen. En omdat de doelgroep voor dit verstandige vervoersmiddel niet het type is dat een blanco cheque achterlaat, is vandaag gelijk ook de Nederlandse prijs voor de Volkswagen ID. Buzz bekendgemaakt.
De volledig elektrische Volkswagen ID. Buzz komt als personenbusje en als een bedrijfsbusje met de naam Cargo. Ondernemers hebben een iets gunstigere belastingregeling en die betalen minimaal 46.200 euro voor de Cargo. Particulieren betalen minimaal 55.000 euro voor de Volkswagen ID. Buzz met vijf zitplaatsen. De exacte prijs op de euro precies volgt nog. Het bankje voorin de Cargo (zodat er drie mensen voorin kunnen zitten) is niet leverbaar in de personenversie.
Zoals bij de meeste ID-modellen start de verkoop met de dikker uitgeruste ‘1st’-uitvoeringen. Voor 69.990 euro haal je een 1st met 20-inch velgen, verwarmbare voorstoelen, een dashboard met mooiere bekleding en zaken als een achteruitrijcamera, adaptive cruisecontrol en led-matrixkoplampen. De allerdikste 1st Max kost 74.590 euro en voegt elektrisch verstelbare stoelen, 21-inch velgen, een groter navigatiescherm en nog meer assistentsystemen toe.
Specificaties Volkswagen ID. Buzz
De ID. Buzz komt altijd met een 77-kWh batterij. De personenversie rijdt hiermee 413 kilometer op één lading en de Cargo rijdt 424 kilometer. In een halfuurtje kun je met een snelheid van 170 kW de batterij naar 80 procent opladen. De Cargo slokt twee europallets op en je kunt een aanhanger met een gewicht tot 1.000 kilo trekken.
Of toch de VW Multivan T7?
Wil je wel elektrisch rijden, maar is het hele gedoe met laadpalen en actieradius nog iets te spannend? Dan heeft Volkswagen ook nog de Multivan T7. Dit is ook een personenbusje, maar dan met een plug-in hybride aandrijflijn. De vanafprijs van de Multivan is nagenoeg hetzelfde. Deze plug-in hybride is momenteel al leverbaar als zevenzitter, terwijl de zevenpersoonsversie van de ID. Buzz later komt.
Kees Timmerman heeft op 25 mei 2022 geschreven:
Dat valt niet tegen. Als deze net zo fijn in gebruik is als een ID.4 dan zou dit wel eens een succesnummer kunnen worden.