Fijn dat iedereen van over de hele wereld spullen in huis kan halen zonder maar een stap te hoeven zetten, maar het zorgt wel voor weer een sector met een personeelstekort. En je kunt moeilijk robotpakketbezorgers gaan inzetten, toch? Volkswagen denkt hier anders over en werkt aan een autonome ID. Buzz die ingezet kan worden om in zijn eentje pakketten af te leveren.

Volkswagen is sinds 2021 bezig met het zelfrijdende elektrische busje. Voor de software, hardware en digitale kaarten krijgen ze hulp van techbedrijf Mobileye. Het extra pakket op de autonome ID. Buzz bestaat uit twee computers, dertien camera’s, negen lidar- en vijf radarsensoren. Ieder apart systeem kan een 360-graden beeld van het busje monitoren. De apparatuur is online verbonden en houdt de verkeerssituatie in de omgeving in de gaten. Op deze manier zou de VW nu al zelfstandig kunnen rijden in een afgebakend gebied.

De zelfrijdende ID. Buzz als pakketbezorger

Het doel van het automerk is om de autonome Volkswagen ID. Buzz ergens in 2026 te gaan verkopen. Gedoodverfde klanten zijn bedrijven in de mobiliteits- en transportindustrie. Denk hierbij aan taxibedrijven, maar dus ook aan pakketbezorgers. Hierover zegt Volkswagen: ‘Autonoom transport biedt een mogelijke oplossing voor de tekorten door de leveringscapaciteit op lange termijn zeker te stellen.’ We vragen ons alleen nog af wie dan je breekbare pakketje over je schutting smijt of een ‘we hebben u gemist’-briefje in de bus doet terwijl je gewoon thuis bent.

Maar ook taxichauffeurs moeten dus op hun baan letten. ‘In de toekomst kunnen autonome voertuigen zelfstandig naar bepaalde laadstations of naar klantadressen rijden’, denkt Volkswagen. Je zou dan dus bij het instappen een gewenste locatie kunnen aangeven, waarna de VW zelf naar de eindbestemming rijdt en waar nodig een laadpaal opzoekt voor een pitstop. In sommige steden in de VS kun je al iets dergelijks meemaken.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)