
Natuurlijk, het moest een SUV zijn. Alles is tegenwoordig een SUV – al noemt BMW het in dit geval een SAV (Sports Activity Vehicle). Goed, beetje flauw om BMW af te vangen, want de rest van de merken doen het ook. De BMW iX3 is een belangrijke auto voor het merk. Het is de eerste volledig elektrische SUV en de auto zet een flinke stap als je het vergelijkt met de i3 en de i8. Handig: in 34 minuten kan ie voor 80 procent worden opgeladen.
Specificaties en actieradius BMW iX3
Om te beginnen is de BMW iX3 best pittig. De 0-100-tijd is klaar in 6,8 seconden, waarmee ie ongeveer zo snel is als een hete hatchback van wat jaartjes terug. De topsnelheid is begrensd op 180 km/u, dus je kunt een Volvo precies bijhouden. De batterij van 188 cellen meet 80 kWh, wat neerkomt op 74 kWh netto capaciteit. Volgens de WLTP-cyclus komt de BMW 459 kilometer op één acculading. Het vermogen is 286 pk en 400 Nm.
De BMW iX3 is zoals je kunt zien gebaseerd op de reguliere X3, maar dan met enkele aanpassingen. Zo zijn de nieren groter, maar voor een flink deel afgedicht. Er zijn blauwe accenten en optioneel monteert BMW een setje velgen dat de luchtweerstand met 5 procent laat afnemen, goed voor zo’n 10 extra kilometer actieradius. Het zwaartepunt ligt door de accu’s 7,5 centimeter lager.
Prijs BMW iX3
De prijs van de BMW iX3 is 71.000 euro. Bij het Ionity-netwerk kunnen bestuurders laden voor 29 cent per kWh. De energie van het terugwinnen is uiteraard gratis, en daar krijg je zelf een speciaal geluidje bij via de speakers. De extra rijgeluiden zijn een samenwerking van Hans Zimmer en de sound designer van BMW, Renzo Vitale. We hopen dat je het kunt uitschakelen. Bij wie daar plek voor heeft, zorgt BMW dat er een BMW Wallbox Essential of een Eneco Wallbox wordt opgehangen.
Meer van TopGear


Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

BMW geeft een wel heel vreemde keuze voor de volgende M3 (maar hij wordt wel mooier)

BMW zegt zescilinder vaarwel voor de snelste M2, krijgt dit jaar al een viercilinder

Als je vandaag in de BMW M3 (E30) rijdt, valt ie dan tegen of maakt ie de verwachtingen waar?

Is de driecilinder wel voldoende in de BMW 220 Gran Coupé? (review)

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Met deze eenvoudige methode heeft jouw Tesla Model Y 100 pk meer

Dit is de goedkoopste Porsche van dit moment – moet je zoiets willen? (review)

Maakt deze nieuwe uitvinding van Subaru de fietshelm overbodig?

De Mazda EZ-60 moet de Tesla Model Y van zijn troon gaan stoten

Deze Brabus met 647 pk is de dikste, grootste, zwaarste en snelste Smart ooit

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

Mag de Nissan Ariya Nismo de legendarische Nismo-badge dragen? (review)

Gaat die Alpine A390 een beetje dwars met twee motoren op de achteras? (review)

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Zo bizar veel Tesla’s worden gevandaliseerd – en daar verdient Elon Musk erg goed aan

Volkswagen gaat dit niet al te populaire model nog een keer opfrissen (zodat je hem nu wel koopt)

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Het gaat niet goed met Volkswagen want ze verkopen juist te veel elektrische auto’s

Volkswagen viert de 50e verjaardag van de Polo maar maakt daarbij een foutje

Het lijkt erop dat er straks Chinese auto’s uit de Duitse fabrieken van Volkswagen komen

De stijlvolste Audi RS 6 had een foute eigenaar en kan nu van jou zijn (voor weinig?)

De olieprijs daalt enorm, maar waarom merk ik daar aan de pomp niets van?

Met deze eenvoudige methode heeft jouw Tesla Model Y 100 pk meer

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Is dit het begin van het einde voor de trajectcontroles in België?

Vanaf vandaag mag je geen Peugeot of Opel meer kopen in Nederland
