
Natuurlijk, het moest een SUV zijn. Alles is tegenwoordig een SUV – al noemt BMW het in dit geval een SAV (Sports Activity Vehicle). Goed, beetje flauw om BMW af te vangen, want de rest van de merken doen het ook. De BMW iX3 is een belangrijke auto voor het merk. Het is de eerste volledig elektrische SUV en de auto zet een flinke stap als je het vergelijkt met de i3 en de i8. Handig: in 34 minuten kan ie voor 80 procent worden opgeladen.
Specificaties en actieradius BMW iX3
Om te beginnen is de BMW iX3 best pittig. De 0-100-tijd is klaar in 6,8 seconden, waarmee ie ongeveer zo snel is als een hete hatchback van wat jaartjes terug. De topsnelheid is begrensd op 180 km/u, dus je kunt een Volvo precies bijhouden. De batterij van 188 cellen meet 80 kWh, wat neerkomt op 74 kWh netto capaciteit. Volgens de WLTP-cyclus komt de BMW 459 kilometer op één acculading. Het vermogen is 286 pk en 400 Nm.
De BMW iX3 is zoals je kunt zien gebaseerd op de reguliere X3, maar dan met enkele aanpassingen. Zo zijn de nieren groter, maar voor een flink deel afgedicht. Er zijn blauwe accenten en optioneel monteert BMW een setje velgen dat de luchtweerstand met 5 procent laat afnemen, goed voor zo’n 10 extra kilometer actieradius. Het zwaartepunt ligt door de accu’s 7,5 centimeter lager.
Prijs BMW iX3
De prijs van de BMW iX3 is 71.000 euro. Bij het Ionity-netwerk kunnen bestuurders laden voor 29 cent per kWh. De energie van het terugwinnen is uiteraard gratis, en daar krijg je zelf een speciaal geluidje bij via de speakers. De extra rijgeluiden zijn een samenwerking van Hans Zimmer en de sound designer van BMW, Renzo Vitale. We hopen dat je het kunt uitschakelen. Bij wie daar plek voor heeft, zorgt BMW dat er een BMW Wallbox Essential of een Eneco Wallbox wordt opgehangen.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Ook de Koninklijke Marechaussee wil overstappen op nieuwe (en snellere) BMW’s

De vorige BMW i3 vonden jullie echt heel lelijk, maar de volgende gaan jullie wél mooi vinden

Op deze manier gaat BMW rijke mensen tegemoet komen die vergeten remmen te bestellen

Waarom je voorlopig echt even niet met je BMW naar Friesland moet rijden

De BMW X5 heeft de interessantste constructie voor een reservewiel ooit

Is de Hyundai Tucson na zijn facelift nog net zo eigenzinnig? (review)

Mazda geeft toe foutjes te hebben gemaakt – rijdt de nieuwe CX-60 eindelijk wel goed? (review)

Is de Mitsubishi Outlander ook de moeite waard als je geen 0% bijtelling krijgt? (review)

De nieuwe Grandland rijdt weer als een echte Opel (review)

Is de nieuwe Volkswagen Tayron de opgerekte crossover die je moet hebben? (review)

Lynk & Co 08: 585 pk en 200 kilometer elektrisch voor 55.950 euro

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

De bijna goedkoopste EV van Nederland wordt nu ook een van de dikste

Je kunt 43.000 euro aanbetalen op een auto die al acht jaar niet geleverd wordt

Maar liefst 163.606 Nederlandse automobilisten met een EV willen terug naar benzine

Tesla-rijders zijn hun auto zat en ruilen hem in, maar hoe komt dat eigenlijk?

Een van de coolste nieuwe auto’s van de afgelopen tijd kost nu tweedehands al geen drol meer

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Hoe Mercedes er ooit (per ongeluk) voor zorgde dat Volkswagen 2 miljard euro verloor

Komt Volkswagen met een eigen (betaalbare) concurrent voor de Mercedes G-klasse?

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

Max Verstappen krijgt nu alweer een nieuwe teamgenoot: Liam Lawson mag vertrekken

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

De bijna goedkoopste EV van Nederland wordt nu ook een van de dikste
