Natuurlijk, het moest een SUV zijn. Alles is tegenwoordig een SUV – al noemt BMW het in dit geval een SAV (Sports Activity Vehicle). Goed, beetje flauw om BMW af te vangen, want de rest van de merken doen het ook. De BMW iX3 is een belangrijke auto voor het merk. Het is de eerste volledig elektrische SUV en de auto zet een flinke stap als je het vergelijkt met de i3 en de i8. Handig: in 34 minuten kan ie voor 80 procent worden opgeladen.

Specificaties en actieradius BMW iX3

Om te beginnen is de BMW iX3 best pittig. De 0-100-tijd is klaar in 6,8 seconden, waarmee ie ongeveer zo snel is als een hete hatchback van wat jaartjes terug. De topsnelheid is begrensd op 180 km/u, dus je kunt een Volvo precies bijhouden. De batterij van 188 cellen meet 80 kWh, wat neerkomt op 74 kWh netto capaciteit. Volgens de WLTP-cyclus komt de BMW 459 kilometer op één acculading. Het vermogen is 286 pk en 400 Nm.

De BMW iX3 is zoals je kunt zien gebaseerd op de reguliere X3, maar dan met enkele aanpassingen. Zo zijn de nieren groter, maar voor een flink deel afgedicht. Er zijn blauwe accenten en optioneel monteert BMW een setje velgen dat de luchtweerstand met 5 procent laat afnemen, goed voor zo’n 10 extra kilometer actieradius. Het zwaartepunt ligt door de accu’s 7,5 centimeter lager.

Prijs BMW iX3

De prijs van de BMW iX3 is 71.000 euro. Bij het Ionity-netwerk kunnen bestuurders laden voor 29 cent per kWh. De energie van het terugwinnen is uiteraard gratis, en daar krijg je zelf een speciaal geluidje bij via de speakers. De extra rijgeluiden zijn een samenwerking van Hans Zimmer en de sound designer van BMW, Renzo Vitale. We hopen dat je het kunt uitschakelen. Bij wie daar plek voor heeft, zorgt BMW dat er een BMW Wallbox Essential of een Eneco Wallbox wordt opgehangen.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)