
Na een absentie van 28 jaar is de Renault 5 bijna terug. Wie een kleine aanbetaling deed, mag nu de configurator induiken. Vanaf 31 mei mag de rest van Nederland een Renault 5 samenstellen. En dit betekent ook dat we de definitieve prijs van de elektrische Renault 5 weten. Dat is in eerste instantie niet het afgesproken bedrag van 25.000 euro.
Wie een van de eerste Renault 5’s wil hebben, moet gaan voor de versie met een 52-kWh batterij. De accu zorgt voor een actieradius van 410 kilometer en de elektromotor produceert 150 pk. Er zijn twee uitvoeringen – de Techno en de Iconic Cinq – met dezelfde specificaties.
Wat is de prijs van de Renault 5 in Nederland?
De eerste prijzen van de Renault 5 beginnen in Nederland bij 32.990 euro voor de Techno De duurdere Iconic Cinq-uitvoering kost minimaal 34.490 euro. Koop het autootje dit jaar nog en je krijgt 2.950 euro subsidie. Wanneer de Nederlandse leveringen beginnen, vertelt Renault niet.
Wanneer komt de Renault 5 van 25.000 euro?
Pas in 2025 kun je de de prijzen beginnen bij 24.990 euro. Zoals de plannen er nu voorstaan, stopt de SEPP-regeling in 2025 en krijg je dus geen korting van de overheid. De goedkopere EV heeft een kleinere 40-kWh batterij die zorgt voor 300 kilometer aan rijbereik. De allergoedkoopste Renault 5 krijgt een 95 pk sterke elektromotor, maar er komt ook een versie met 120 pk. Hoe duur die gaat zijn, is nog onbekend.
Tegen die tijd kun je trouwens ook de Roland-Garros-uitvoering kopen. Deze versie heeft een 52-kWh accu, wat logo’s van het tennistoernooi en details in een dakpannenkleur, wat een referentie is naar de ondergrond waarop gespeeld wordt in Parijs. De prijs van de tennisuitvoering is niet bekend.
Meer van TopGear


Elektrische Renault 5 is aanzienlijk goedkoper dan de elektrische Renault 5

Is de hype rondom de Renault 5 terecht of stelt ie teleur? (review)

De Renault 5 Turbo is de krachtigste auto van het merk ooit (en jij kunt ‘m straks gewoon kopen)

Bij deze tuner kun je je Suzuki Jimny laten ombouwen tot Lancia Delta or Renault 5

Rijden met de originele Renault 5: een eerbetoon aan een icoon

Deze auto heeft een van de slechtste reputaties ooit, maar is juist onverwoestbaar

De toffe Renault 4 is nog toffer geworden, met steelies uiteraard

Dit is (vreemd genoeg) de nieuwste brandweerauto van Nederland

Renault pakt het laatste materiaal waar je aan zou denken om leer van te maken

Dit merk gaat auto’s begrenzen op 110 km/u (en tegen betaling halen ze de begrenzer eraf)

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

Zie jij (zonder te spieken) welke Franse auto deze nieuwe Nissan Micra eigenlijk is?

De nieuwe Fiat Grande Panda is er nu ook met benzinemotor én als ruige 4×4

De 600e is de krachtigste en verstandigste Abarth ooit, maar er ontbreekt iets (review)

De toffe Renault 4 is nog toffer geworden, met steelies uiteraard

De bestverkochte moderne Ford gaat terugkeren (maar niet iedereen zal blij zijn)

Audi overwoog ooit om de minst betrouwbare motor ooit te gebruiken (en dat was geen dom idee)

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

Deze auto heeft een van de slechtste reputaties ooit, maar is juist onverwoestbaar

De toffe Renault 4 is nog toffer geworden, met steelies uiteraard

Gaat die Alpine A390 een beetje dwars met twee motoren op de achteras? (review)

Volkswagen komt weer met een goedkope auto – dit is de (waardige) opvolger van de Up

Deze auto met Lamborghini-koplampen is een van de goedkoopste auto’s van Nederland

Als je met een elektrische auto langzamer optrekt dan een vrachtwagen, moet je je rijbewijs inleveren

Volkswagen gooit namenstrategie flink om: zo gaan de auto’s voortaan (niet) heten

De 600e is de krachtigste en verstandigste Abarth ooit, maar er ontbreekt iets (review)

ANWB waarschuwt dat je laadbeurt in het buitenland ineens 480 euro kan kosten als je niet oplet

Volkswagen leende een ‘eng’ trucje van 500 jaar geleden voor de koplampen van deze goedkope VW

In Duitsland waarschuwen ze voor ‘nieuwe boetemethode’ (en dat is voor Nederland best grappig)

Huis te duur? Blijkbaar kun je langs de snelweg gratis wonen in Nederland

Deze oersaaie (en spotgoedkope) Passat heeft stiekem een van de coolste Volkswagen-motoren ooit

De overheid zoekt 24.000 (!) nieuwe auto’s, waaronder misschien weer Porsches
