
Bij een auto moet je je nooit blindstaren op de prijs. Het is slechts één aspect van het geheel. Bij een hoofdgerecht van Jonnie Boer ga je toch ook niet eindeloos doordrammen over de prijs? Maar bij de prijs van de Renault 5 Turbo 3E kunnen we er toch echt niet omheen: die is namelijk stratosferisch hoog. Maar ja, liever duur dan niet te koop, natuurlijk
Even je geheugen opfrissen: de Renault 5 Turbo 3E is het absolute topmodel van de nieuwe Renault 5-reeks. Net als bij de originele Renault 5 Turbo of de latere Clio V6 is dit eigenlijk meer een supercar in een Renault-jasje dan gewoon een snelle hatch. In technisch opzicht heeft hij dan ook weinig met een reguliere Renault 5 te maken. En dat geldt ook voor de prijs.
Wat ben je kwijt voor zo’n superdikke hatch?
We hebben genoeg om de hete brij heen gedraaid, dus hier komt het: de prijs van Renault 5 Turbo 3E is 155.000 euro. Ja, anderhalve ton voor een compacte Renault 5. Maar dan krijg je wel 540 pk en een relatief laag gewicht van 1.450 kilo. Zeker voor een elektrische auto is dat opmerkelijk licht. De meeste EV’s met vergelijkbare prestaties wegen honderden kilo’s meer.

Qua prestaties is dit de snelste Renault ooit: de sprint van 0 naar 100 km/u duurt slechts 3,5 seconden en de topsnelheid ligt op 270 km/u. Daarmee is hij sneller dan welke Mégane RS dan ook, én rapper dan de iconische Safrane Baccara Biturbo. We durven te wedden dat ‘ie ook in de bochten hilarisch zal zijn.
Wat heb je nog meer voor de prijs van de Renault 5 Turbo 3E?
Maar toch: 155.000 euro. Dat is flink wat geld, zeker als je bedenkt dat er nauwelijks BPM op zit – slechts 657 euro. De rest is allemaal Renault. Bij andere auto’s in deze prijsklasse zit er vaak tienduizenden euro’s belasting op geplakt. Je krijgt dus veel auto voor je geld. Maar… er zijn alternatieven voor dat bedrag, kijk maar:
Model | Max vermogen | Gewicht | Prijs |
Renault 5 Turbo 3E | 540 pk | 1.450 kilo | 155.000 euro |
BMW M2 Coupé H6 | 480 pk | 1.680 kilo | 132.949 euro |
Porsche Taycan GTS | 700 pk | 2.260 kilo | 155.000 euro |
Ford Mustang Dark Horse | 453 pk | 1.737 kilo | 150.200 euro |
Lotus Emira Turbo SE | 366 pk | 1.446 kilo | 155.895 euro |
Mercedes-AMG A 45 4MATIC+ | 421 pk | 1.505 kilo | 117.974 euro |
Zoals je ziet: de 5 Turbo 3E is net zo duur als een Porsche Taycan GTS met 700 pk. Ook elektrisch, maar wel flink zwaarder. Dus uiteindelijk valt de prijs van de Renault misschien nog wel mee, zeker als je hem beschouwt als exoot. Want dat is het: Renault bouwt er slechts 1.980 stuks van – een knipoog naar het introductiejaar van de originele R5 Turbo.
Lees ook: Dit merk gaat auto’s begrenzen op 110 km/u (en tegen betaling halen ze de begrenzer eraf)
Die kwam namelijk uit – jawel – 1980. Naast de looks van het exterieur, ademt het interieur ook een beetje die retro-vibe. Het is dus meer een elektrische cultauto in hot hatch-verpakking. En waarschijnlijk ook een waardevast verzamelobject. Alleen al daarom zouden wij hem aan de collectie willen toevoegen
Lees ook: Renault kijkt slim af en laat zich inspireren door Volvo’s geniaalste moment uit de geschiedenis
