Permanente vierwielaandrijving, een flinke bult vermogen en geen enkele vorm van elektrificatie. We hielden ons hart al vast voor de prijs van de Toyota GR Yaris, de grootste kleine verrassing van dit jaar. En zoals verwacht lijdt het kleine feestbeest aan het WRC-syndroom: een verdubbeling van de prijs door de hoge uitstoot. Voor de Subaru WRX was deze aandoening terminaal. Vandaag geeft Toyota een voorzichtige eerste prijsindicatie af voor de Yaris.
De rallyauto met APK moet ongeveer 60.000 euro gaan kosten. Een groot deel daarvan gaat naar de Nederlandse schatkist, want in Duitsland kost ie slechts 33.200 euro. De officiële vanafprijs nog voor de tweede helft van dit jaar, maar je kunt de auto nu alvast reserveren. Nederland krijgt slechts een beperkt aantal van de totale productie van 25.000 stuks. Standaard krijg je de Premium-uitvoering met 18-inch velgen, een head-up display, JBL-audio, sportstoelen en een koolstofvezel dak.
Is de prijs van de Toyota GR Yaris te hoog?
Het is be-la-che-lijk veel geld voor een Toyota Yaris, maar niet voor een auto met deze specificaties. Een BMW M135i met 306 pk en een 0-100-tijd van 4,8 seconden kost je minimaal 61.000 euro. Een Audi TT (245 pk, 5,9 seconden) kost je 57.380 euro. Een Honda Civic Type R (320 pk, 5,8 seconden) kost je minimaal 62.000 euro. Het beste valt de prijs van de Toyota GR Yaris te vergelijken met de Audi A1 Quattro (want ook klein, 4WD en veel vermogen), die kostte nieuw 65.000 euro.
Definitieve specificaties van de Toyota GR Yaris
Nog een keertje dan, omdat zaken als de 0-100-tijd nu helemaal definitief zijn. In 5,2 seconden sprint de Toyota GR Yaris van 0 naar 100 km/u. De topsnelheid is 230 kilometer per uur. De prestaties dankt de Yaris aan 261 pk, 360 Nm en permanente vierwielaandrijving. Het vermogen komt uit de 1,6-liter turbomotor, een van de krachtigste driecilinders ooit gemaakt. Schakelen gaat altijd via een handgeschakelde zesbak. Het totale gewicht is 1.280 kilo. Wij willen er wel eentje.
Reacties