
De originele SportQuattro, de uitzinnige RS 2 en meer recentelijk de alom gerespecteerde R8: wat ons betreft mag je de A1 quattro zo in dit rijtje met unieke über-Audi’s plaatsen. Als wij een stel honden zijn, is hij onze tennisbal. Wat een machtig speeltje.
De Audi A1 quattro is het resultaat van een automerk dat zegt: ‘Oké, stop met jullie gezeur, we doen het al; we gaan dat knotsgekke concept produceren.’ Want een 2,0-liter viercilinder met 256 pk en vierwielaandrijving in een Audi A1 is leuk voor een conceptcar, maar doorgaans niet levensvatbaar.
Om het gebrek aan levensvatbaarheid te compenseren, drukte Audi er een fors prijskaartje op: voor 65.000 euro kreeg je een van de 333 Audi A1 quattro’s. Elf Nederlanders mochten er eentje kopen van Pon. Achteraf gezien was het een koopje, want bij welke andere nieuwe performance-auto kun je vijf jaar rijplezier beleven en slechts 5.000 euro afschrijven?
De vraagprijs van deze tweedehands Audi A1 quattro is namelijk 59.990 euro. Daarvoor moest de eigenaar wel spaarzaam met de kilometers omgaan: de teller leest 18.202 kilometer af. Benieuwd hoe het is om in een A1 in 5,7 seconden naar de 100 km/u te schieten? Ga dan even naar Uithoorn.
Meer van TopGear


Waarom je deze twee betaalbare en populaire Audi’s volgend jaar niet meer kunt kopen

Mensen stapten ongedeerd uit deze Audi A1

Audi denkt aan nieuwe Audi A2 en elektrische R8

Abt Audi A1 1of1: 400+ pk

De Abt Audi A1 doet 240 pk

Is de nieuwe Audi A5 Avant de moeite waard om er een SUV voor te laten staan? (review)

Je verwacht het niet, maar deze bijna nieuwe Audi A8 (met W12) is nu ineens een heel verstandige aankoop

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

Dit is de nieuwe auto van Koning Willem-Alexander (en die is bijzonderder dan het lijkt)

De nieuwe Lancia Ypsilon HF met 280 pk is goedkoper dan verwacht – dit kost ie

Autofabrikant roept tienduizenden Nederlanders op ‘onmiddellijk te stoppen met rijden’ in deze modellen

Volkswagen overweegt auto van formaatje Polo, maar dan met 400 pk (met hulp van een bekende)

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Peugeot brengt GTi terug met deze kleine 208 met maar liefst 280 pk (en serieuze hardware)

Is zo’n vlugge Ford Fiesta ST na 13 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Er is één (prijzige) optie die je altijd bij BMW moet bestellen, want het maakt je auto veel meer waard

Is de nieuwe Audi A5 Avant de moeite waard om er een SUV voor te laten staan? (review)

Humor: Deze dikke BMW heeft eigenlijk een piepklein motortje

Mercedes komt toch weer met een gloednieuwe V8-motor (en die gaat nooit meer uit productie)

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Deze auto moet 20 miljoen opbrengen, maar heeft verweerde koplampen, is dat erg?

Sportieve Abarth met 185 pk kost verrassend weinig (en de Fiat-versie is nog goedkoper)

Elektrische auto’s maken de passagiers ziek, terwijl jij als bestuurder niets merkt

In deze gemeentes krijg je vanaf nu een boete als je met de verkeerde auto een zero-emissiezone in rijdt
