
De originele SportQuattro, de uitzinnige RS 2 en meer recentelijk de alom gerespecteerde R8: wat ons betreft mag je de A1 quattro zo in dit rijtje met unieke über-Audi’s plaatsen. Als wij een stel honden zijn, is hij onze tennisbal. Wat een machtig speeltje.
De Audi A1 quattro is het resultaat van een automerk dat zegt: ‘Oké, stop met jullie gezeur, we doen het al; we gaan dat knotsgekke concept produceren.’ Want een 2,0-liter viercilinder met 256 pk en vierwielaandrijving in een Audi A1 is leuk voor een conceptcar, maar doorgaans niet levensvatbaar.
Om het gebrek aan levensvatbaarheid te compenseren, drukte Audi er een fors prijskaartje op: voor 65.000 euro kreeg je een van de 333 Audi A1 quattro’s. Elf Nederlanders mochten er eentje kopen van Pon. Achteraf gezien was het een koopje, want bij welke andere nieuwe performance-auto kun je vijf jaar rijplezier beleven en slechts 5.000 euro afschrijven?
De vraagprijs van deze tweedehands Audi A1 quattro is namelijk 59.990 euro. Daarvoor moest de eigenaar wel spaarzaam met de kilometers omgaan: de teller leest 18.202 kilometer af. Benieuwd hoe het is om in een A1 in 5,7 seconden naar de 100 km/u te schieten? Ga dan even naar Uithoorn.
Meer van TopGear


Waarom je deze twee betaalbare en populaire Audi’s volgend jaar niet meer kunt kopen

Mensen stapten ongedeerd uit deze Audi A1

Audi denkt aan nieuwe Audi A2 en elektrische R8

Abt Audi A1 1of1: 400+ pk

De Abt Audi A1 doet 240 pk

Dit lijkt misschien op een neppe RS 4, maar hij is echt door Audi gebouwd (en kost een stuk minder)

Is de nieuwe Audi A5 Avant de moeite waard om er een SUV voor te laten staan? (review)

Je verwacht het niet, maar deze bijna nieuwe Audi A8 (met W12) is nu ineens een heel verstandige aankoop

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

De leukste betaalbare elektrische auto van het moment is voor 555 euro nog leuker

Bij deze auto was de driedeurs zwaarder dan de vijfdeurs – dit is waarom

Renault 4 E-Tech Electric 150 pk Comfort Range Iconic (review)

In E10-benzine zit nog te weinig ethanol voor deze bijzondere Peugeot 208

Toyota houdt vast aan waterstof, komt nu ook met rallyauto met verbrandingsmotor

Deze Fiat 500 kun je eindelijk wel betalen (en er komt nog een goedkope versie aan)

In deze populairste elektrische Volkswagen gaan de buren denken dat je gewoon een benzinemotor hebt

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

Dit is de dikste BMW M5 Touring: 810 pk, maar dan wel met drie jaar garantie

Als je de komende jaren nog een diesel wil rijden, hebben we (heel) goed nieuws

De 911 Club Coupé is niet eens de duurste 911, maar toch kun je hem niet kopen

Is zo’n sportieve Volkswagen Scirocco na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De Skoda Enyaq Cargo is de perfecte tweezitter voor de Nederlandse binnensteden

De leukste betaalbare elektrische auto van het moment is voor 555 euro nog leuker

Kabinet wil tenaamstellingsbelasting heffen op elke auto die op naam wordt gezet

Als jij je boetes niet op tijd betaalt, krijg je in deze Nederlandse stad in wielklem

In deze populairste elektrische Volkswagen gaan de buren denken dat je gewoon een benzinemotor hebt
