Dat het chiptekort rare dingen doet met de automarkt, dat is inmiddels wel bekend. Mensen hebben geen zin om maanden te wachten op een nieuwe auto, en halen liever bij de occasiondealer om de hoek een gebruikt modelletje. De prijzen voor tweedehands auto’s stijgen tot recordhoogtes door de toegenomen vraag, maar opvallend is dat de prijzen van oudere auto’s het hardst stijgen. Mocht je nog je huidige auto willen verkopen om een nieuwer exemplaar op de kop te tikken,dan kon dit weleens het moment zijn.
Automotive Online dook in de cijfers van de Autodata Occasion Index (AOX). Sinds de index in 2011 in het leven werd geroepen, waren de prijzen voor tweedehandsauto’s nog nooit zo hoog. Bijzonder is dat de prijzen van oudere auto’s het hardst stijgen. Het indexcijfer voor auto’s van 0 tot 4 jaar stond vorig jaar op 92,61. Nu staat het cijfer op 99,60 – ongeveer zo hoog als in 2011. Het indexcijfer van 4 tot 8 jaar groeide in een jaar tijd met 10 punten naar 118,2. De auto’s van 8 tot 12 jaar staan nu op 136,11, waar het een jaar geleden nog 123,65 was.
Diesels stijgen ook hard
Volgens de index ligt de waarde ten opzichte van 2011 van auto’s op gas het hoogst met 123,87 punten. De hardste stijger van het afgelopen jaar is opvallend genoeg de diesel, die van 90,89 punten naar 104,66 punten gaat. De gemiddelde prijs van een occasion is volgens Autoscout24 nu geen 20.234 euro meer, maar 20.467 euro.
Peter heeft op 3 november 2021 geschreven:
Ook in de VK zijn de prijzen van occasions van tussen de drie en vijf jaar oud gemiddeld met 35% gestegen het afgelopen jaar, aldus de Britse publieke omroep.
Pieter heeft op 2 november 2021 geschreven:
Dat is toch een mooie leeftijd, redelijk modern, en nog een prima aanbod van niet downsize motoren.