Slechts één keer paar jaar maken we een hoop ophef over een vierwieler met 8 hele paardenkrachten. Wanneer de Gouden Koets (oké, de Glazen Koets, in dit uitzonderlijke geval – de Gouden staat immers in de garage), met zijn acht paarden de derde dinsdag van de september van stal gehaald wordt, biedt de minister van Financiën de Miljoenennota en Rijksbegroting 2018 aan het parlement aan.
Wat staat er dit jaar in voor de autoliefhebber? Wees gerust: er verandert weinig. Dit jaar is de Autobrief II in werking betreden. Hierin staan de autobelastingen van 2017 tot en met 2020 beschreven. En die worden niet zomaar omgegooid. Hierin werd het aantal bijtellingscategorieën teruggebracht naar twee: 4 procent voor EV en de rest 22 procent.
Verhoging BTW
Je hebt wellicht iets gehoord over de verhoging van de btw. Dit gaat over het vervallen van het lagere btw-tarief van 6 procent. Autoprijzen ondervinden hier geen last van: je betaalt al 21 procent belasting.
Ook geen investering
Volgens de Mobiliteitsalliantie (een samenwerking tussen 23 partijen, zoals de ANWB, de RAI Vereniging en de Bovag) moet er meer geld naar mobiliteit. ‘Het demissionair kabinet zegt nu dus niets over extra, benodigde financiële middelen om Nederland bereikbaar te houden in de toekomst. De Mobiliteitsalliantie benadrukt dat een nieuw kabinet wel structureel extra geld beschikbaar moet maken voor investeringen in (duurzame) mobiliteit, ten minste 1 miljard euro extra is per jaar is nodig om Nederland bereikbaar, economisch aantrekkelijk en leefbaar te houden.’
Reacties