Deze week startte Tesla een proef waarbij elektrische auto’s van andere merken kunnen laden bij tien Supercharger-locaties in Nederland. Voorheen kon je alleen met een Tesla terecht bij de Superchargers. En dat zorgt voor wat onhandigheid voor zowel Tesla-eigenaren als rijders van vreemde merken. De laadpalen zijn heel specifiek ontworpen voor Tesla’s en zo komen auto’s van vreemde merken in de knoop.

Bij de meeste publieke laadpalen (waarmee je niet kunt snelladen) zit er alleen een stopcontact aan de paal.  Elektrische rijders moeten dan hun eigen laadkabel uit de kofferbak (of frunk) halen en deze aansluiten. Bij de Superchargers van Tesla (en bij andere snelladers) zit er al een kabel aan de paal, maar die kabel is wat aan de korte kant. Met een Tesla is dat geen probleem, want de laadklep zit altijd linksachter, dus als je achteruit inparkeert en ver genoeg naar achteren rijdt, zit je altijd goed.

De CCS-kabel bij de Superchargers is te kort

Bij auto’s waar de laadklep rechts zit, is de kabel die bij het parkeervak hoort net even te kort om langs de achterkant van de auto te reiken. Vooruit inparkeren heeft ook geen zin, want zo ver komt de kabel ook niet. Een oplossing is dan om de laadkabel rechts van de auto te pakken, maar dan pak je eigenlijk de kabel van een ander parkeervak. Hierdoor bezet de elektrisch rijders effectief twee laadplekken. De bestuurder van de Audi e-tron hieronder pakte het nog wat rigoureuzer aan.

Een kleine nuance is uiteraard dat er in het geval van de Audi-rijder meer dan genoeg plek was om hem zo gemakzuchtig te parkeren. Dus hoewel elektrische auto’s met de laadlep rechts (en een CCS-aansluiting) technisch gezien kunnen laden, kunnen ze geen elektriciteit tappen zonder iemand te blokkeren. Een oplossing zou zijn om een tweede CCS-kabel te installeren op de Superchargers of om verlengsnoeren aan te bieden.

Welke vreemde merken hebben hier last van?

Tesla-rijder Fabian Laasch maakte een overzichtje op Twitter met welke auto’s de kabel rechts hebben zitten. De Hyundai Ioniq5, Ford Mustang Mach E, Volkswagen ID.3 (en alle auto’s op hetzelfde platform) en de BMW iX3 zouden een laadpunt blokkeren. Of ze moeten zoals hierboven de stoep op. De Porsche Taycan, Honda E, Polestar 2 en Opel Corsa-e zouden zonder problemen moeten kunnen laden op dit moment.

Reacties

  • Rob heeft op 8 november 2021 geschreven:

    Oef beter inlezen dan ga je niet zo af.

    Reageer
  • Robin heeft op 7 november 2021 geschreven:

    Hoor ik daar ook mensen ‘hoera’ roepen? Wat super dat Tesla nu een test doet om zijn zelf opgezette en gefinancierde infrastructuur beschikbaar te stellen voor andere merken. Misschien is het een optie om de volgende audi’s en volkswagens ook met een laadpoort links achter uit te rusten. Groeten van een tesla rijder

    • Kleine correctie heeft op 8 november 2021 geschreven:

      Zoals bij alles Tesla is dit natuurlijk niet zelf gefinancierd. Alles wat Tesla gebouwd heeft is op basis van het piramide spel van Musk. De fanboys die in de hype trappen betalen dit.

      • Archon heeft op 1 december 2021 geschreven:

        En de aarde is plat xD

        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • John heeft op 6 november 2021 geschreven:

    Ik rijd Tesla S,ik baal dat ze nu ook andere merken toelaten.het is normaal al druk genoeg met alle andere Tesla rijders.nu moeten we in de rij gaan staan.pffff.

    • Jack heeft op 7 november 2021 geschreven:

      Typische reactie van een arrogante Tesla rijder. Denk dat heel de wereld hem toebehoord. Alleen IKKE en de rest kan stikken.

      Reageer
    Reageer
  • Tesla Ed heeft op 6 november 2021 geschreven:

    Plaats er gewoon een stopcontact op de paal kunnen alle andere auto’s hun eigen kabel gebruiken.

    • Achmed heeft op 6 november 2021 geschreven:

      Of koop gewoon wahed benzine wagen, V6, V8, V10, V12, W16 al die dingen je weet toch? Elektrisch is voor stofzuigers a sbe33

      Reageer
    • E-tron Sportback S heeft op 6 november 2021 geschreven:

      Dat kan natuurlijk niet. Je spreekt over snelladen, dan is de kabel vele malen dikker. Ook een ‘verlengkabel’ waar in het artikel over wordt gesproken is niet mogelijk denk ik met zoveel spanning. Dat is vragen om ongelukken. Tesla kondigde even geleden al aan dat men gefaseerd alle palen zou willen aanpassen. Dit is slechts een pilot om te testen wat er dan aangepast zou moeten worden.

      • oxcaK heeft op 7 november 2021 geschreven:

        Een verlengkabel is makkelijk haalbaar, op de binnenvaart als we aan de walstroom moeten gebruiken we af en toe ook verlengkabels als 1 kabel niet lang genoeg is. Als je gewoon goede kabels hebt om te verlengen is er niks aan de hand, gebruik je goedkope verlengkabels dan is er een kleine kans dat uw verlengkabeltje vastgesmolten raakt. Veel sucse in dat geval haha

        • Rob heeft op 8 november 2021 geschreven:

          Oef beter inlezen dan ga je niet zo af.

          Reageer
        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • ARvanHAS heeft op 5 november 2021 geschreven:

    Alle CCS en CHAdeMO snelladers hebben een vaste kabel, niet alleen die van Tesla. En vaak zijn ook die te kort om aan de “verkeerde” te kunnen insteken. Maar je hebt ze met een kabel links en met een kabel rechts, of aan 2 zijden een vak. Misschien handig om zelf eerst eens een keer met een ev te rijden voor je een artikel erover schrijft?
    Overigens kunnen MG’s ook laden aangezien het laadpunt aan de voorkant in het midden zit.

    Reageer
  • Tja heeft op 5 november 2021 geschreven:

    Typisch Musk. Allemaal uitspraken om de beurskoers te beïnvloeden en zelden zit er iets achter. Pure manipulatie voor persoonlijk gewin. Net als zijn pump & dump met crypto’s.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear