Problemen voor EV: accijnzen en nieuwe techniek

Hoe gaat de overheid accijnsverlies bij elektrische auto's compenseren?

Polestar 1
Polestar 1

De totale kosten van een elektrische auto zullen binnenkort even hoog zijn als die van een traditionele auto: duurder in de aanschaf, goedkoper in het gebruik. Maar de actieradius zal nog altijd een stukje beperkter zijn, en het opladen minder snel. En dus gaan mensen op zoek naar revolutionaire oplossingen.

Er wordt de laatste tijd veel gesproken over solid-state accu’s. Geen wonder. In tegenstelling tot de lithium-ion accu’s van nu zit er geen vloeistof in. Omdat ze eenvoudiger in elkaar zitten, kunnen ze een stuk goedkoper worden, en ze hebben geen vloeistofkoeling nodig. Ze zouden ook een langere levensduur moeten hebben en niet-ontvlambaar zijn. En waarschijnlijk zijn ze ook veel sneller op te laden – als je althans een laadstation kunt vinden dat meer levert dan 350 kW, op dit moment de top.

Dit is allemaal geen auto-rijdt-op-kraanwater-onzin. Het is in een laboratorium getest. Dyson is voor zijn nieuwe auto uitgegaan van deze technologie. Toyota is er volop mee bezig. Caterpillar heeft onlangs in Fisker geïnvesteerd, volgens het bedrijf vanwege de solid-state technologie van Fisker. Het gerenommeerde Zwitserse Fraunhofer Institut is met een belangrijk project bezig, onder andere in samenwerking met de universiteit van Cambridge.

De nieuwe accu’s komen niet direct

Maar ook al komen ze tot een goed resultaat, dan nog zal de industrie deze nieuwe accu’s niet meteen gaan toepassen. Betrekkelijk kort geleden hebben bedrijven grote investeringen gedaan in fabrieken voor de productie van de huidige generatie accu’s. Die doen ze niet zomaar weer dicht – de kosten ervoor moeten over de komende decennia worden verdeeld.

Behalve Tesla’s Gigafactory staan de meeste van die fabrieken in Azië. Fraunhofer stelt dat als Europa vooroploopt met solid-state en hier begint te produceren, het voor ons continent een belangrijke strategische overwinning zou zijn. Ondertussen zijn er nog altijd te weinig oplaadpunten en moeten mensen ervoor in de rij staan.

opladen via het wegdek

En als we die nu eens helemaal omzeilden? Plaats charge-pads onder het wegdek. Niet alleen maar bij parkeerplaatsen of stoplichten, maar onder de weg zelf, zodat auto’s tijdens het rijden opladen. Het is onlangs gedemonstreerd door Renault met Qualcomm. De auto maakt contact met en haalt ­vervolgens energie uit de spoelen, die steeds op korte afstand van elkaar zijn aangebracht.

Maar het lijkt een waanzinnige oplossing, die binnenkort zal worden verdrongen door nieuwe ontwikkelingen. Het project werd opgezet toen accu’s met een grote actieradius nog peperduur waren. Opladen tijdens het rijden leek een goede manier om elektrische auto’s met een kleine accu een groter bereik te geven.

Maar inmiddels zijn de accu’s beter geworden, kan het opladen sneller – en als de solid-state onderzoekers hun werk goed doen, gaat dat allemaal nóg beter worden. Heeft iemand dan nog zin om alle wegen op te breken om er spoelen onder aan te brengen? Lijkt ons niet. Oh ja, en iemand maakte ons onlangs duidelijk dat spoelen warm worden en dat dieren er dus graag op gaan liggen. Dat wordt een slachting op het asfalt.

en de accijnzen?

Na deze elektro-vragen kunnen we optimistisch zijn over de kwestie of overstappen op elektrische auto’s duurzaam en betaalbaar kan. Klein probleem: de overheid bekostigt van alles met de benzineaccijns, de schatkist kan niet zonder. En de belasting op stroom kan ook niet zomaar worden verhoogd.

Dat hoeft ook niet. Bijna alle elektrische auto’s zijn connected. Er valt na te gaan waar ze zich bevinden en waar ze stroom hebben geladen, en hoeveel. Dat kunnen ze ook melden. Dus zou je een elektrische auto automatisch tolgeld kunnen laten betalen, of een hogere belasting toepassen op de energie die hij gebruikt dan op de stroom waarop het straalkacheltje van je oma werkt. En het zou nog altijd goedkoper zijn dan benzine.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws