Flitsmeister werkt net iets te goed, zo is de Nederlandse politie van mening. En misschien is dat wel zo, want volgens politiecommissaris Egbert-Jan van Hasselt vallen er nog te veel verkeersdoden door hardrijders en verkeershufters. In een gesprek met de tegen De Telegraaf vertelt hij over het nieuwste middel tegen hardrijders. In januari stipten we de nieuwe vorm van rijdende controles al aan, en nu hebben we iets meer details. Vanaf volgend jaar wil de politie aan de slag met zogenoemde radarauto’s. Deze rijdende eenheid meet snelheden, maar houdt geen auto’s staande. De boete komt direct naar het adres waar de auto geregistreerd staat.
‘We gaan met onopvallende politieauto’s al rijdend de snelheid van automobilisten meten. We hebben daar een succesvolle test mee gehouden en hopen in 2022 vijftig tot honderd van zulke radarauto’s in te zetten die op een gevaarlijk traject al rijdend snelheidscontroles kunnen uitvoeren. We pakken daarmee ook beter de snelheidsovertredingen. Wegpiraten hoeven we niet aan te houden; die krijgen net als met flitscamera’s en trajectcontrole netjes de boete op hun deurmat in huis’, zegt Egbert-Jan tegen De Telegraaf. Deze radarauto’s kunnen letterlijk elk merk en model zijn, er werd zelfs gesproken over een ‘oud Fiatje Panda’ om in te zetten als radarauto.
Hardrijders pakken met een radarauto is niet de enige nieuwe methode om de wegen veiliger te maken. Egbert-Jan spreekt in hetzelfde artikel over de monocam, een camera die smartphone-gebruikers in het verkeer betrapt. Die camera zet de politie bovenop een viaduct boven een snelweg, bijvoorbeeld. Ook testte de politie met een variant die in een skikoffer of hoog in een camper gemonteerd zit. Volgend jaar moet je dus goed blijven opletten voor bijna elk soort voertuig. Of nog makkelijker: gewoon je telefoon wegstoppen en je enigszins aan de snelheid houden. Of niet miepen en de extra snelheidsbelasting betalen.
Remy Joosten heeft op 2 september 2020 geschreven:
Dit slaat als een lul op een drumstel. Wie heeft het over roken in dit onderwerp
Saskia heeft op 2 september 2020 geschreven:
Dit gaat niet volgend jaar in, maar in 2022…
Chris Jansen heeft op 2 september 2020 geschreven:
Remy onbenul: Het gaat om het aantal doden terug te brengen volgens de politie. Dan merk ik op dat minstens 20.000 doden door roken per jaar heel wat meer is dan de circa 700 verkeersdoden (waarvan “slechts” ca. 100 op de snelweg) per jaar, Waarom een heksenjacht op de automobilist als je vrijwel niets aan het eerstgenoemde doet. Dat is dweilen met de kraan open.
Kees heeft op 19 september 2020 geschreven:
Het gaat om de slachtoffers die omkomen omdat een ander te snel rijdt, zij hebben namelijk geen keuze (wat je als roker of een wegpiraat wel hebt) 😉
Niels heeft op 29 augustus 2020 geschreven:
Telefoon moet je sowieso niet gebruiken in de auto!
Chris Jansen heeft op 28 augustus 2020 geschreven:
Weer een eenzijdige heksenjacht op automobilisten, terwijl er ondertussen 30 maal zoveel mensen per jaar in NL overlijden door roken dan door het totale verkeer (overigens hebben veel fietsers dodelijke ongelukken, waar helemaal geen auto bij betrokken is). Waarom is roken dan nog steeds toegestaan?
De politici laten zich blijkbaar steeds weer opnieuw omkopen door de tabaksmaffia, die al meer doden hebben veroorzaakt dan alle oorlogen bij elkaar.. Het is het grootste schandaal ooit.
Hans Banus heeft op 28 augustus 2020 geschreven:
Ow ow,.. jammer dat dit niet gaat werken. Net als de politie OCR kentekenherkenning heeft, kan dit ook gewoon via de camera op een mobiele telefoon.
Zodra Flitsmeister dit in zijn app aanpast en langzamerhand de kentekens van deze flitsauto’s toe worden gevoegd kan iedereen met een mobiele telefoon achter zijn voorruit kentekens gaan scannen van medeweggebruikers. Bij een match van een flitsauto geeft de app een alert uit aan iedereen die in de buurt rijdt. Probleem opgelost en 10 miljoen ontwikkelgeld in de prullenbak. #flitsmeister #topgear
Tinus heeft op 29 augustus 2020 geschreven:
Wauw domste idee van de dag, en jij denkt dat dat mag? Kentekens opslaan kan al niet ivm met privacywetgeving
R.G. heeft op 14 september 2020 geschreven:
Kenteken is simpelweg een combinatie van letters/cijfers dat verwijst naar een voertuig. Volgens mij is dat gewoon openbaar. Daarnaast worden er geen persoonsgegevens aan gelinkt. Zoals ik het programma zou maken herkent die alleen de flitsauto’s en gaat die niet alle kentekens opslaan (dat zou naast onnodig zijn, ook simpelweg veel data kosten). En voilá, voor alles een oplossing!
frederik heeft op 28 augustus 2020 geschreven:
en zo moet dat, het blijft kat en muis met als doel ……. de staatskas spekken