Het zou toch gek zijn als Verstappen halverwege de race een stopteken krijgt, even moet blazen en daarna een waarschuwing krijgt voor weinig profiel op de banden. Raceauto’s voldoen vanuit de FIA aan een hoop eisen, maar aan de regeltjes voor de openbare weg hoeven ze niet te voldoen. Op rallyauto’s na dan, want die moeten vaak tussen de proeven door de openbare weg op.

De Bowler Defender waar we pas mee reden, daar kun je gewoon boodschappen mee gaan doen. Als je dan met een rallyauto op de openbare weg rijdt, dan kun je er maar beter voor zorgen dat je aan alle regeltjes houdt, want je valt nogal op. Dat geldt al helemaal als je te maken hebt met de Duitse politie, zo ondervonden vier coureurs aan den lijve, zo meldt Autosport.com.

Gesjoemel met het kenteken

Vorige week vond de Central European Rally plaats. Toen de coureurs met hun rallyauto’s van Tsjechië naar Duitsland reden, stond de Duitse politie de deelnemers bij de grens op te wachten voor een controle. Bij vier auto’s – drie Skoda Fabia’s en één Citroën C3 – waren er problemen met het kenteken. De vier auto’s mochten het land niet binnenrijden – en werden zo gediskwalificeerd van het kampioenschap.

De Duitse politie zag dat een van de auto’s met een exportkenteken reed uit de plaats Forchheim, maar volgens de kentekenpapieren stond de auto geregistreerd in Hildesheim. Ook was de exportplaat verlopen. Het lijkt erop dat het team zomaar wat platen op de auto heeft geschroefd. De organisatie van de rally laat weten dat auto’s met de nummers 37, 40, 51 en 77 niet meer mee mochten doen.

Vaker bijzondere dingen

De kentekens van rallyauto’s leveren wel vaker grappige taferelen op. Zo moeten bijvoorbeeld ook de auto’s van de Dakar Rally een setje platen hebben. Zo was de oude Dakar-buggy van de gebroeders Coronel op kenteken een Suzuki Swift 1.3 uit de jaren negentig. Ook kun je met een beetje geluk de rallyauto’s op de openbare weg spotten bij een evenement.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)