Range Rover Fifty komt in een oplage van 1.970 stuks

Dit zijn de bijzondere prestaties van de alleskunner

Foto('s): Land RoverRange Rover Fifty
Foto('s): Land RoverRange Rover 1970
Foto('s): Land RoverRange Rover Fifty
Foto('s): Land RoverRange Rover Fifty
Foto('s): Land Roverinterieur Range Rover Fifty
Foto('s): Land Roverinterieur Range Rover Fifty
Foto('s): Land Roverinterieur Range Rover Fifty
Foto('s): Land Rover22-inch velgen Range Rover Fifty
Foto('s): Land RoverRange Rover 1970
Range Rover Fifty
Range Rover 1970
Range Rover Fifty
Range Rover Fifty
interieur Range Rover Fifty
interieur Range Rover Fifty
interieur Range Rover Fifty
22-inch velgen Range Rover Fifty
Range Rover 1970

Vandaag 50 jaar geleden, op 17 juni, veranderde de wereld. De eerbiedwaardige Range Rover – waarschijnlijk de eerste luxe SUV ter wereld – viert zijn vijftig jarige bestaan, precies een halve eeuw nadat de originele tweedeurs verscheen. Land Rover viert de verjaardag op traditionele wijze, met een gelimiteerd model. Deze Range Rover Fifty rolt 1.970 keer van de fabrieksband en is gebaseerd op de al niet karige Autobiography.

De Range Rover Fifty komt in twee lengtes; de normale en de lange wielbasis. De speciale 22-inch velgen zijn standaard, net als de vele Fifty-badges. Klanten mogen kiezen uit dieselmotoren, benzinemotoren en plug-in hybride-aandrijflijnen. De kleuren zijn het bijzonderst aan de Fifty. De Range komt in vier doorsnee kleuren (‘Carpathian Grey’, ‘Rosello Red’, ‘Aruba’, en ‘Santorini Black’) en een zeer beperkt aantal in een van de drie oorspronkelijke kleuren uit 1970 (‘Davos White’, ‘Bahama Gold’ en ‘Tuscan Blue’).

De geschiedenis van de Range in het kort

De ontwikkeling van de Range Rover begon in de jaren zestig. De eerste 26 prototypes droegen de ‘Velar’-badge om hun ware identiteit te maskeren. Pas in 2017 kwam er een echte Velar op de markt. In 1970, na de lancering, was de Range Rover de eerste auto die in het Louvre in Parijs stond. In 1972 was het de eerste auto die de volledige lengte van het Amerikaanse continent reed, inclusief het beruchte en onbegaanbare moerasland Darién.

In 1977 overwon de Range Rover de 30.000+ kilometer lange London-Sydney Marathon en in 1979 won de auto de eerste Dakar. Pas in 1981 kwam Land Rover met een vierdeurs, en niet veel later kwamen luxe opties als een automaat. De diesel kwam in 1986 en in 1987 ging de Range naar Amerika. De tweede generatie verscheen pas in 1994, maar het origineel bleef nog in productie tot 1996. De derde generatie maakte zijn intrede in 2001. Volgens Land Rover leenden de ontwerpers inspiratie van een Riva-speedboot voor het ontwerp.

De Range Rover Sport verscheen in 2005 en de Evoque in 2010. Het huidige model komt alweer uit 2012. De eerste hybride-Range verscheen in 2013 en om de techniek te bewijzen, maakte Land Rover een roadtrip van Solihull naar Mumbai van 16.000 kilometer, met daarin een offroad-rijtest van het Himalayagebergte. Het huidige model is al bijna acht jaar oud, dus een nieuwe generatie zal niet al te lang op zich laten wachten.

Reacties
  1. Wouter zegt op 18 juni 2020 om 09:07:

    Dikke bakke a sbe3

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken