Je kon erop wachten. Na andere mastodonten als de BMW X5 en alle versies van de Volvo XC90 is nu ook de Range Rover Sport met viercilinder geschopt. De nieuwe SD4 komt in de plaats van de instap-zescilinder, de TDV6.

Het betreft de 2,0-liter Ingenium diesel die we al kennen uit Jaguars en kleinere Land Rovers. Dankzij twee turbo’s produceert de motor 240 pk en 500 Nm, goed voor een acceleratie van 0-100 km/u in 8 seconden en een topsnelheid van 205 km/u. Maar wie in deze auto geïnteresseerd is, zal het vooral te doen zijn om het verbruik. Dat bedraagt 6,2 l/100 km; de CO2-uitstoot is 164 g/km. Het scheelt om en nabij de 10 procent met zijn voorganger.

Willen we wel een Range Rover Sport met viercilinder?

Sommige mensen vast wel; de cijfers zijn lang niet gek. Maar het geluid dat gepaard gaat met een viercilinder diesel die zich nogal moet inspannen, is niet erg Range Roverig. Laten we hopen dat Land Rover de geluidsisolatie heeft aangedikt. Of op de een of andere manier de tractorfactor van het geluid heeft teruggedrongen. Interessant is de prijs: de Range Rover Sport met viercilinder begint in Nederland bij 83.364 euro. Dat is toch mooi 9.000 euro lager dan de vorige instapversie. Uiteraard kun je ook nog steeds opteren voor de SDV6 (306 pk), SDV8 (339 pk), een 5,0-liter supercharged V8 (510 pk) en de 550 pk sterke SVR.

Op uiterlijk gebied veranderde er niet veel voor modeljaar 2017 van de Range Rover Sport. Wel krijgen inzittenden eindelijk de beschikking over het nieuwe InControl Touch Pro-infotainmentsysteem, waardoor eigenlijk alles er meteen beter uitziet en moderner aanvoelt. Ook nieuw zijn enkele elektronische hulpsysteempjes, zoals advanced tow assist (voor achteruitrijden met aanhangers), een soort launchcontrol voor op ondergronden met weinig grip en een autonome noodremfunctie.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)