Als een olifant in 8 seconden naar de 100 km/u kan sprinten, is dat opmerkelijker wanneer een cheeta dat dit. Of een Jaguar. In dit geval hebben we de Range Rover Sport SV Edition Two voor je, uit de stal van het concern Jaguar Land Rover. We kunnen er heel erg kort over zijn, maar het is simpelweg de dikste en snelste Range Rover Sport van het moment.

Er was al een SV en SV Edition One. Vanwege het grote succes (denken wij) is er nu dus een Edition Two. Mocht je houden van donkergroene Range Rovers met crème bekleding en een lier op de voorzijde, dan moet je elders kijken. Je kunt de Range Rover Sport Edition Two krijgen in vier kleur: Blue Nebula Matte (matblauw), Ligurian Black Gloss (hoogglans zwart), Marl Grey Gloss (hoogglans grijs) of Sunrise Copper Satin (het haar van Mick Hucknall).

Range Rover Sport SV Edition Two

Qua interieur kun je kiezen uit chique Windsor-leder, maar is er ook de mogelijkheid om te opteren voor ‘innovatief textiel’. Dat klinkt gewoon als stoffen bekleding. Op zich is het met de temperaturen die we nu in Nederland ervaren niet onprettig om op stof te zitten. Ook tof zijn de standaard SV-kuipstoelen die je eerder in een Jaguar F-Type Project 7 verwacht dan in een Range Rover Sport.

Motor van de Range Rover Sport SV Edition Two

Qua techniek stelt de Range Rover Sport SV Edition Two niet teleur. Onder de immense motorkap huist de N63B44TU3-motor van BMW. Dat is een 4,4-liter biturbo-V8 die in dit geval 635 pk en 750 Nm levert. Dat laatste kan tijdens een overboost-functie tijdelijk verhoogd worden naar 800 middels de 48-volt generator. Van 0-100 km/u knallen is in 3,9 seconden gedaan en de topsnelheid bedraagt 290 km/u. Laat dat laatste maar even op je inwerken.

Wat kost de Edition Two?

Temeer omdat deze mastodont 2.460 kg weegt. Het is alleen niet duidelijk of dat met of zonder de koolstofvezel velgen is. Deze verlagen het onafgeveerde gewicht enorm. Ook is het mogelijk om koolstofkeramische remschijven te bestellen, evenals een koolstofvezel motorkap. De Range Rover Sport SV Edition Two kost 286.683 euro en dat is nog voordat je opties gaat aanvinken. Een BMW X5 M Competition is er vanaf 237.418,50 euro.

De Porsche Cayenne GTS (de Turbo is er vooralsnog alleen E-Hybrid) kost precies 230.000 euro. De Range Rover Sport SV heeft meer vermogen, een (veel) hogere topsnelheid en omvangrijke standaarduitrusting. Eigenlijk moet je het meer zien als een gunstig alternatief op een Aston Martin DBX of Ferrari Purosangue. In dat opzicht valt die 286.683 euro ineens heel erg mee.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)