‘Mijn ogen, mijn ogen!’, mag gerust geroepen worden. Want zelfs Wim-Lex vindt deze Range Rover Sport SVR té oranje. Deze lak valt vooral in de spraak bij mensen met een bijpassende huidskleur. Het uiterlijk is de schuld van tuners als Kahn en Startech. Land Rover zag grote zakken geld naar de verbouwers gaan voor extra vulgariteit. dus besloot de SVO-afdeling het zelf maar te doen. Het zal je goed doen om te horen dat het naakte koolstofvezel een optie is en Land Rover ook subtielere kleuren aanbiedt. Aan het scandaleuze uitlaatgeluid kun je helaas (laten we onszelf niet voor de gek houden: gelukkig) niets veranderen. Voor het gevoel brult de Range Rover Sport SVR zelfs harder dan de F-Type SVR (en dat wil wat zeggen). Elke verandering in de stand van het gaspedaal ziet de Range als excuus om te pruttelen en te ploffen. Wij klagen niet.
Zelfs in het grijs met de kleinste wielen die je kunt kiezen, zal de Range Rover Sport SVR nooit een subtiele verschijning zijn. En niemand zal je ooit vrijwillig voorrang geven; afgunst is niet optioneel.

Wat is er nieuw aan de Range Rover Sport SVR?

Nieuwe koplampen en nieuwe bumpers slagen erin de Range moderner te doen ogen dan zijn voorganger. Vanbinnen krijg je nu het Touch Pro Duo-scherm uit de Velar, met twee schermen en twee draaiknoppen. De supercharger perst nu 575 pk uit de 5,0-liter V8 (+ 25 pk). In 4,5 seconden schiet de zonnebank-ramp vanuit stilstand naar de 100 km/u. De topsnelheid is een fatsoenlijke 280 km/u.

Hoe rijdt de Range Rover Sport SVR dan?

Zelfs in de meest hardcore Range Rover met de stugste vering, krachtigste motor en grootste wielen, neem je automatisch de relaxte rijpositie aan die in elke Range lijkt voorgeschreven. Met je elleboog op de armsteun en de handen losjes op het stuur. En in de comfortabele modus accommodeert de SVR je nonchalante zitpositie uitstekend. De stoelen (die dertig kilo lichter zijn dan de normale stoelen) zitten plezierig.

En als je gasgeeft?

Volgens Land Rover focusten de ingenieurs zich vooral op het verminderen van de mate waarin de neus duikt bij remmen en omhoog komt bij accelereren. Minder slagschipperig, dus. Ook moet de Range Rover Sport SVR dankzij opnieuw geprogrammeerde dempers directer insturen, meer grip in de bocht hebben en zijn bodyroll beter onder controle hebben.

Werkt dat?

De ophanging stuitert lichtjes, maar het onderstel houdt de enorme massa goed in het gareel. De Range Rover Sport SVR is verrassend wendbaar voor iets van zijn formaat en oprecht leuk om door de bocht heen te stoeien. En dat geLUID (ja, LUID). De V8 produceert een van de beste geluiden van dit moment.
En nog indrukwekkender: de appetijt van de Range Rover Sport SVR voor zand, blubber en andere offroad-snacks nam niet af. Zelfs op zomerbanden en velgen met een eigen dampkring, gaat de SVR overal waar de normale ook gaat. Net als de snelheid en de uitstekende wegligging een uitmuntende eigenschap die de beoogde doelgroep nooit gaat gebruiken. Zonde.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)