Dit is de snelste productie-SUV die ooit barstjes in het asfalt van de Nordschleife beukte: de Range Rover SVR.
Het team van Land Rover bouwde de auto om het antwoord te vinden op één vraag: kan een Range Rover zich gedragen als een sportauto? Het is een beetje als vragen of Paleis Het Loo zich kan gedragen als Usain Bolt op de 100-meter sprint, maar het resultaat spreekt voor zich: de RR Sport SVR wist een rondje 'Ring af te leggen in een 8 minuten en 14 seconden.
Voor een grote, dikke en luxueuze Range Rover is dat echt bijzonder snel. Het is bijvoorbeeld sneller dan de oude Porsche Cayman S. Sneller dan de Lexus IS-F. Sneller dan een oude BMW M3, Jaguar XKR en nog vele, vele andere performance-machines. Het is ook – als je gelooft dat alle 'Ring-tijden onder alle omstandigheden één op één vergelijkbaar zijn (wat natuurlijk niet zo is) – slechts één seconde langzamer dan een Mercedes C 63 AMG.
De rauwe snelheid van de RR Sport SVR wordt mogelijk gemaakt door de topversie van de briljante 5,0-liter supercharged V8 die Jaguar Land Rover in veel van zijn modellen lepelt. In deze Range Rover levert de motor 550 pk, oftewel hetzelfde als in de Jaguar F-type R en XKR-S. We gokken dat ook het koppel van 680 Nm hetzelfde is.
Volgens Land Rover is de SVR niet alleen snel, maar ook scherp, met dank aan het ontwikkelingsprogramma dat de auto op de Nordschleife doorliep. Laat James May het niet horen. Overigens zegt het merk dat de terreincapaciteiten er niet op achteruit zijn gegaan (de auto kan nog steeds, net als andere RR Sports, door 85 centimeter diep water waden). Ze noemen de resultaten van hun inspanningen 'spectaculair', en hoewel de rondetijd je moeilijk anders zou kunnen doen geloven, gaan we dat in een later stadium graag nog even zelf voor je uitzoeken.
De Range Rover Sport SVR staat begin volgend jaar in de showroom. Tot die tijd kun je je vermaken met onderstaand videootje, waarin je het gebrul van de V8 kunt horen galmen tussen de heuvels van de Groene Hel.
Reacties