De laatste maanden is Land Rover druk in de weer geweest met een allesverpletterend snelle topversie van de Range Rover Sport. Het resultaat, nu zonder rare stickers, zie je hier. Maak kennis met de Range Rover Sport SVR, de rapste productie-Land Rover ooit.

Hoe rap precies? Nou, hier heb je een paar cijfertjes: 550 pk, 680 Nm en een topsnelheid van 260 km/u. En zoals tegenwoordig helemaal hip is, mocht de vlotte kolos zijn kunstje bewijzen op de Nürburgring, waarna James May een lichte rolberoerte ten deel viel. De SVR rondde de Groene Hel in 8 minuten en 14 seconden, zoals je hier kon zien.

Onder de motorkap van de SVR vinden we Jaguars heerlijke 5,0-liter aluminium V8 uit de F-type R, die 40 pk meer te geven heeft dan in wat voorheen de snelste Range Rover Sport was, de V8 Supercharged. Tevens is de ophanging verstevigd en is de torque vectoring herzien om de beschikbare grip nog beter te benutten.

Het geweld bereikt alle vier de wielen via een ZF achttraps automaat die maar liefst 50 procent sneller schakelt dan voorheen (en tussengas geeft bij het terugschakelen). Voor de nodig begeleidende herrie zorgt een actief two-stage uitlaatsysteem, dat bij hogere toerentallen goed zou moeten zijn voor een race-achtige soundtrack. Verder is er een nieuwe voorbumper, nieuwe aluminium spatborden, veel SVR-logo's, een spoiler, vier uitlaatpijpjes en optionele 22-inch velgen (standaard 21 inch). Voor de remmen zorgde Brembo, die vóór klauwen met zes zuigers monteerde. Er zijn zes carrosseriekleuren, waaronder het schitterende Estoril Blue op de foto's.

Wat deze snelle brok super-SUV mag kosten? Dat is nog niet bekend, maar in Engeland komt de prijs op zo'n 117.000 euro, oftewel ruim 15.000 euro meer dan een standaard RR Sport V8 Supercharged.

Reacties