Het is grappig hoe mensen op vliegvakantie het met maximaal 25 kilo aan bagage redden, maar dat mensen met een camper al snel aan de 500 kilo zitten. Want ja, als je toch de ruimte hebt, dan neem je ook nog een extra blok kaas mee, twee fietsen, gereedschapskoffer, tafels, stoelen en een halve bibliotheek. Je zit al snel op het maximale gewicht van de camper. Voor veel vakantiegangers die met de camper op reis gaan, zou 750 kilo extra waarschijnlijk heel welkom zijn. En dat kan nu.

Sinds 1 juli is er wat veranderd als het gaat om de gewichten van busjes en campers. Voorheen mochten ze inclusief belading niet meer dan 3.500 kilo wegen als je ze met een normaal B-rijbewijs wilde besturen, maar nu mogen ze 750 kilo meer wegen. Tenminste, als ze op een alternatieve brandstof lopen. Dit kan volledig elektrisch zijn, maar ook CNG of LPG. Een volledig elektrische camper weegt sowieso al meer, dus de winst is minimaal, maar met CNG of LPG kan het interessant zijn.

Camper van 4.250 kilo niet voor reislustige mensen

Dat klinkt heel interessant, maar eigenlijk valt het tegen. Sowieso moet je een camper hebben die op kenteken dan 4.250 kilo mag wegen, anders ben je alsnog in overtreding. Of je moet de camper laten omkeuren bij de RDW. In theorie zou je dan ook een tachograaf moeten hebben als je van plan bent om verder te rijden dan 100 kilometer. Er is een vrijstelling voor elektrische busjes. Maar deze tachograafplicht geldt als het goed is niet voor campers.

De regels gelden nog niet in het buitenland

In Nederland mag je nu dus met je normale rijbewijs met 4.250 kilo onderweg zijn (als er een alternatieve aandrijflijn aanwezig is), maar in het buitenland gelden nog de oude regels. De EU is aan het kijken naar een adoptie van ‘onze’ regeltjes, maar voor nu is voor het Europese B-rijbewijs de oude 3.500 kilo nog altijd de norm. Zodra je de grens oversteekt, heb je dus kans dat je in overtreding bent. Dus: de nieuwe regels zijn in potentie leuk voor in de toekomst, maar nu nog even niet.

Een woordvoerder van Zero-Emissie Stadslogistiek bevestigt dat de regels voor nu niet zo interessant zijn voor vakantiegangers: ‘Het klopt dat de nieuwe regels voor de camperaars nog niet interessant zijn, want in het buitenland gelden vooralsnog andere regels.’ Misschien in de toekomst, dus.

32 reacties op “Deze nieuwe wetswijziging lijkt heel goed nieuws voor campers, maar er is een addertje”

  1. Ik heb een Ford Transit 170 pk automaat Chausson 758 van 2019. Juist even in de papieren gekeken, toegelaten MTM ( maximaal toegelaten massa) 4250 kg. Dus deze camper is hier volledig op voorzien op dit gewicht, zowel qua pk’s als remmen (!!) Euro 6 B is ook ok !
    Tot op heden rijd ik voor ik vertrek even langs een weegbrug, en het lukt steeds om onder de 3,5 ton te blijven.

    • Hoop dat je een vrachtwagen rijbewijs hebt. Het is niet weegbrug maar kenteken gewicht wat telt voor legaal (verzekerd) rijden……

    • Kijk even hier:
      https://www.evofenedex.nl/kennis/vervoer/vervoerswetgeving/rijbewijzen, en scroll naar beneden.
      Volgens mij heb jij een C of C1 rijbewijs nodig. Het gaat niet om het werkelijke gewicht, maar om de TTM.

      Ook mensen met een hybride die met caravan rijden, moet kijken naar de TTM van beide. Kom je boven de 3500kg, dan mag je een E rijbewijs of B-plus /code 96 gaan halen. En dan mag je in Frankrijk max 90 op de tolweg.

      Ik zie heel vaak Nederlandse busjes met zware dubbelassige caravans met 130km/h voorbij scheuren in Frankrijk. Die zitten zeker boven de 3500kg. Als je daarmee een aanrijding veroorzaakt, denk ik niet dat de verzekering uitkeert.
      Succes met uitzoeken.

  2. De komende 25 jaar zal full elektrisch allen voor de happy few blijven en voor een camper inderdaad een onzinnige aandrijflijn. En diesel is nu al schoner dan benzine!
    Vliegen wordt steeds duurder 👍 en de trein onbetaalbaar 👺 dus lekker op vakantie blijven gaan met de eigen fossiele brandstof voiture / camper.
    En ja als we in NL straks de km heffing gaan krijgen zal dat ook betekenen dat de buitenlander (eindelijk 💪) ook tol zal moeten betalen 😁.
    Alles komt uiteindelijk goed, alleen nu nog niet.

  3. Diesel euro 6 is schoner als euro, de regering is maar op 1 ding uit. Plukken wat je plukken kan. Wij gaan emigreren het is mooi geweest

    • Je kon toch al geen Nederlands, dus kan je ook maar beter weggaan. Dááááááag!!!

      Maar dan niet over een jaartje huilend terugkomen omdat het in het buitenland toch niet zo goed is als hier (want dat is de realiteit), OK?

        • Wat een kulantwoord, en slechte inhoudelijke repliek.

          En ja, ik vind wegenbelasting nu inderdaad dieseltje onnodig pesten. Maar volgens mij waren laatste kabinetten die hierover gaan rechts georiënteerd…

          Maar van mij mag je prima emigreren, maar kijk dan vorral naar totaalplaatje. In veel landen betaal je weinig belasting maar zijn de voorzieningen daar ook naar

          • Volgens de kies wijzer wel maar die moeten ze toch evn updaten dan kom je tocht op links uit.

  4. Europese regelgeving is al wel in voege voor zwaar vrachtverkeer met alternatieve aandrijving, hierbij is het extra gewicht dat geteld mag worden beperkt tot de extra massa van deze aandrijving, met een maximum van 1000kg (alle alternatieve aandrijvingen) of 2000kg (enkel puur EV); als dit inderdaad ook uitgebreid wordt voor campers en bestelwagens zou dit willen zeggen dat je nooit meer kan laden, enkel dat je minder of geen laadvermogen kwijtspeelt omwille van je aandrijving

    • Ik snap sowieso niet echt wat je met alternatieve brandstof moet in een camper.
      Elektrisch? Ja zou wat kunnen zijn maar ook dan gaat je actieradius vrij rap door het putje met een paar klimmen op je route. Diesel is nog steeds the way to go. En een aantal vakanties met een Ducato camper van net onder de 3200 kilo, denk ik ook.. Waarom extra gewicht meenemen? Na heuveltje op, heb je ook heuveltje af en in oa Portugal, in het donker en de zeikende regen, vond ik dat best wel spannend, Ducato wilde liever naar beneden dan ik. Mijn idee, houdt het ten allertijde licht en compact. Vergeet je aardappels en 3 weken kleding.. Het is zinloos. Draag je je kleding een dagje extra, even een emmertje was en drogen in de zon. Scheelt kilo’s bagage.

  5. Hoezo 1 Europa. Ieder land heeft of bedenkt eigen verkeers regels, tol badges, vignetten, milieu zones en verkeers borden. Waarom in Nederland wel 4250 kg met een B rijbewijs alleen voor alteratieve aandrijving van campers en niet voor bestaande brandstoffen. Maximaal 4250 kg elektrisch is net zo zwaar als 4250 kg op diesel dus qua veiligheid en gewicht wat je bestuurd. Daar zit volgens mij geen verschil in. Dit is weer puur dwingen om op elektrich rijden over te stappen. Als deze regel pas over jaren EU breed gedragen wordt, gaat niemand in Nederland zo’n dure aanschaf van een nieuwe elektrische camper doen wetende dat je er eigenlijk alleen in Nederland legaal mee kan reizen.

    • Zo vermoeiend. Als een regel door de EU bedacht is, dan is alles de schuld van ‘Brussel’ en als iets niet uit de EU komt, omdat alle landen het zelf willen bepalen, dan ligt het aan de EU omdat het overal verschillend is. Het is ook nooit goed…

      • En dan wel gezamelijk 800 miljard investeren in defensie. Daar moeten we wel eenheid zijn. Vertouwen in Europa heb ik niet meer. Later ze eens beginnen met 1 vignet voor alle eurolanden.

        • lekker belangrijk joh zo’n vignet. ben blij dat ze aan onze veiligheid denken ipv aan de ketting te hangen bij TRUMP of nog erger dat POETIN die vriend van laffe geert ons aanvalt

    • Je draait de boel om, want waar het om gaat is dat een elektrisch aangedreven busje (of camper) puur vanwege zijn accupakket een stuk zwaarder is dan een vergelijkbaar ICE-aangedreven voertuig en alleen al daardoor binnen het maximum van 3500kg netto minder laadvermogen overhoudt. Die verruiming met 750 kg is bedoeld ter compensatie daarvan.
      Die oorspronkelijke 3500kg grens heeft overigens weinig te maken met eventuele (on)veiligheid – die is er ooit gekomen om een onderscheid te maken tussen de B- en C-categorieėn. Je moet nu eenmaal érgens een grens trekken en die is destijds betrekkelijk willekeurig getrokken, maar inmiddels door het toenemende leeggewicht van modernere voertuigen achterhaald aan het raken.

      • Dat mag dan zo zijn maar dat verandert niks aan de veiligheid. 4250 is 4250 , ongeacht de aandrijving. Er is geen enkele reden waarom zwaardere campers op diesel dan niet bestuurd zouden mogen worden met B rijbewijs. Het gaat alleen om de drang tot elektrisch rijden. Daarbij zijn er nauwelijks zwaardere campers te verkrijgen op elektrisch.

  6. We zitten toch in de EU.? Laten ze in Brussel nu eens zien wat ze waard zijn en die regel voor alle Europese landen laten gelden. Er was al lang binnen de EU sprake van verhoging van gewicht voor het B-rijbewijs. Ineens loopt Nederland voorop.

  7. Beetje jammer dat die maatpakken in den Haag nu een half nieuw NL regeltje gaan invoeren ( dat denk ik ook maar zo sneuvelt bij een rechter waarna ook dieselrijders die extra kilo’s mogen besturen)
    En dat alles terwijl er al besloten is over de nieuwste E.U. rijbewijs richtlijn met dezelfde regeltjes wat betreft gewicht alleen dan ook geldig voor o.a. (diesel) campers.
    Gevalletje beste leerling van de klas maar altijd achter de feiten aan lopen.

Laat een antwoord achter aan Robbert Reactie annuleren

(verplicht)