Nog heel even geduld, we gaan straks weer verder met onze reguliere programmering over dingen met V12-motoren en overdreven uitlaten. Eerst nog even deze interessante passage uit de Miljoenennota. Iets wat buiten de autokringen ongetwijfeld al jaren bekend was, maar we houden ons niet dagelijks bezig met vrachtwagens. Blijkbaar komt rekeningrijden in Nederland al veel eerder dan 2030, zij het voor vrachtwagens. Bijzonder: ook buitenlandse vrachtwagens moeten gaan betalen.

In de Miljoenennota staat: ‘De start van de vrachtwagenheffing is gepland in 2026. Met de invoering van de vrachtwagenheffing gaan binnenlandse en buitenlandse vrachtwagens per gereden kilometer betalen voor het gebruik van de Nederlandse autosnelwegen en een aantal andere wegen.’ Volgend jaar gaat de RDW de invoering van een systeem voorbereiden.

Rekeningrijden voor vrachtwagens gaat met een kastje

Er zijn talloze manieren om kilometers bij te houden, maar voor vrachtwagens heeft de overheid gekozen voor een ‘kastje’. In de nota staat: ‘Dienstaanbieders worden in staat gesteld om, ruim voor de start van de heffing, met houders van een vrachtwagen een overeenkomst te sluiten en hen te voorzien van boordapparatuur.’ Het spul moet dus nog worden ingebouwd. We zijn benieuwd wie op gaat draaien voor de kosten.

Hoe duur wordt kilometerheffing voor vrachtwagens?

Over kosten gesproken, exacte bedragen weten we nog niet. In de Miljoenennota staat: ‘Dit houdt in dat de tariefhoogte afhankelijk wordt van de CO2-emissie van de vrachtwagen. Tot slot worden in 2025 voorbereidingen getroffen om, tegelijk met de start van de vrachtwagenheffing, de motorrijtuigenbelasting voor vrachtwagens te verlagen en het heffen van het Eurovignet te beëindigen.’

Lees ook: Gaan we toch niet rekeningrijden met personenauto’s in 2030?

Er vallen dus wel weer kosten weg voor vrachtwagens én er is een motivatie om schonere vrachtwagens te rijden. Het geld wat binnenkomt van de kilometerheffing gaat naar een goed doel: ‘De netto-opbrengsten van de heffing worden ingezet voor verduurzaming en innovatie van de vervoerssector.’ Een schonere buitenlucht, daar worden we allemaal blij van toch?

12 reacties op “Rekeningrijden wordt al in 2026 ingevoerd in Nederland, maar dan alleen voor vrachtwagens”

  1. Jep kijk maar naar België… waar ik woon… trekker aanhanger… 19cent/km…Wallonië 23 cent… bakwagen 10 ton laadvermogen…16 cent… 15 ton laadvermogen… ook 16 cent…
    Elke dag staat er rond de 50€ op onze taximeter…. bovendien moeten we ook nog een stukje verkeersbelasting betalen ( voor de enkele wegen waar geen km heffing is)

  2. Alles wordt dus nog duurder. Van a tot z, aangezien vrachtwagens alles vervoeren. Inflatie schiet omhoog vanaf volgend jaar al. Lijkt wel of ze bewust hard bezig zijn om het land naar klote te helpen. Snap er niets meer van.

  3. Wanneer gaat de overheid km heffing invoeren voor de vliegtuigen boven Nederland?
    Dat geld voor die boeren moet er toch komen, laat ze het halen waar het echt zit.

    • Jij hebt blijkbaar geen enkel idee wat er gaat gebeuren, maar ik zal het je in het kort vertellen. Die buitenlandse vrachtwagens gaan hun extra kosten gewoon doorberekenen aan jou als eind afnemer. Aangezien ze er allemaal voor gaan betalen, is er geen concurrentie, dus jij gaat hetzelfde product straks voor meer kopen. Snap je het nu? Inkomsten voor overheid, uitgaven voor jou als consument.

      • Nee hoor ik zie dat heel anders. Eindelijk is er eerlijke concurrentie voor de Nederlandse vervoerders die wel belasting betalen ten opzichte van alle witte kentekenplaten die geen belasting betalen hier.

        Jij wíl het anders zien en dat zegt meer over jouw negatieve insteek dan over de realiteit.

  4. Ik weet wel wie er op mag draaien voor de kosten, de vervoerder! Klanten willen daar niks voor betalen, de kilometerheffing doorbelasten wordt al een serieuze uitdaging want we willen niks extra’s betalen voor onze spulletjes en eten.

    • En waarvan gaat de vervoerder dat betalen dan??
      Of denk jij dat die gouden bergen verdienen??
      Wordt, en gaat, gewoon doorberekend worden.
      Dus wordt inderdaad alles wat we kopen duurder.

      • Voor goede doel jaja lik met reet ga gewoon na buiten land weg geld
        Staken moeten de Nederlanders
        Als we zo door gaan gaat nederland toch kapot niet alleen voor dit ook voor je pensioen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *