
Volvo was lange tijd het merk dat maar weinig fout kon doen. Je hoorde weinig slechte verhalen over de kwaliteit, het design was (oké: is) top en slimme marketeers hadden het zo voor elkaar dat je gelijk dacht aan veiligheid als je de merknaam Volvo hoorde. Maar tegenwoordig lijkt het merk een beetje de weg kwijt: de nieuwe auto’s hebben de nodige probleempjes met de software. Dat blijkt uit dit dringende advies om een update uit te voeren: anders kunnen de remmen weigeren.
De Amerikaanse NHTSA zegt dat auto’s van 2020 tot en met 2025 spoedig geüpdatet moeten worden. Het gaat hier om vrijwel alle modellen die een elektromotor hebben, dus plug-in hybrides en volledig elektrische auto’s. Het gaat om de XC40, XC60, XC90, V60, S60, V90, S90 en de C40. Na de update (die je gewoon thuis kunt doen), moet alles weer goed gaan. Of eigenlijk goed stoppen. Volgens Automotive Management zouden 3.542 auto’s in Nederland getroffen zijn door het euvel.
Het gaat mis bij regeneratief remmen
Deze (semi-)elektrische Volvo’s gebruiken de elektromotor om af te remmen, want dan laden ze de batterij op. Daar gaat het blijkbaar fout; het systeem raakt in de war en het systeem remt dan helemaal niet meer. Je ziet dit gebeuren in de video onderaan deze pagina. Volvo adviseert om het regeneratieve remmen uit te zetten tot de update is uitgevoerd.
Je moet dus de B-modus niet gebruiken en het ‘one-pedal driving’ uitzetten. De NHTSA schrijft: ‘Als een voertuig zich in een van deze modi bevindt en minimaal 1 minuut en 40 seconden bergafwaarts rijdt zonder dat het rempedaal wordt ingedrukt, is het mogelijk dat de remmen hun remvermogen verliezen.’ De oplossing is simpel: de update kun je draadloos uitvoeren. Lukt het niet, kun je even langs de dealer rijden; die wil je vast helpen.
Bij de Enyaq (en dus ook de ID4 en soortgenoten) zal je dit ook tegenkomen, alleen niet al binnen 1,5 minuten. Het verhaal is dat als je langere tijd afdaalt en afremt op de motor, dan wordt deze warm. Om het te warm worden te voorkomen, stopt op een gegeven moment het regeneratief remmen. Je schrikt je inderdaad dood als dat opeens niet meer werkt en je over moet schakelen op het gewone rempedaal. En als je ook nog eens weet dat op de remmerij van deze familie bespaart is vanwege gewichtsbesparing met in het achterhoofd dat je voornamelijk op de motor zou moeten kunnen remmen, dan kom je bedrogen uit met deze door accu’s gevulde kolos. En dat gebeurt niet in Nederland gelukkig, maar wel bijvoorbeeld vanuit Gerlos onderweg naar het dal beneden.
Mooi actueel artikel wel.
19 juni kreeg ik al een melding via de app dat we de one pedal drive niet meer moesten gebruiken.
21 juni volgde de update.
Inmiddels al de nieuwe update binnen maar ik heb er ook niets van gemerkt… Volgens mij speelde dit al ruim een maand geleden.
Welke update nummer gaat hier om? Heb ook een XC60 plug in hybride uit 2022 maar ik heb geen update hiervoor gehad.
Onze V60 draait AAOS en heeft nu versie 3.6.4.
Hadden ze in 2022 al AAOS of was het nog Sensus?
Als het de XC40 treft, zou het ook de Lynk&Co 01 moeten treffen. Deze auto’s zijn technisch namelijk identiek
Lynk& co gebruikt een ander besturingssysteem en Andere software dus vallen er buiten
Op de kop koffie
Ik zou willen dat ze de remlichten laten branden als je afremt op de elektro motor. Degene achter je ziet namelijk minder snel dat je aan het remmen bent. Tegenwoordig moet je nóg meer opletten als je achter een (deels) elektrische auto rijd.
Ik denk dat bij elke elektrische auto de remlichten aangaan als je afremt op de elektromotor, dat is in ieder geval toch zo bij mijn Dacia Spring.
Is bij Volvo ook het geval, remlichten gaan aan bij regeneratief remmen.
Sterker nog, voor zover ik weet is dat verplicht.
Automonteur hier. Dat is inderdaad vanaf een bepaalde lage vertragingswaarde de norm.
In principe met vertragen met regen gaan ze aan.
Dat gebeurd inderdaad, persoonlijk vind ik heel erg vervelend, want het is een vertraging die iets harder is dan deceleren en als achterligger denk ik vaak dat iemand werkelijk gaat remmen of remt. Ze gaan vaak ook aan, uit, aan en uit……
Remlichten gaan idd niet altijd aan, maar pas bij een bepaalde vertraging (afhankelijk van de snelheid). Over het algemeen komt het neer (als het goed is) met een benzine auto waarvan het gas losgelaten wordt en op de motor afremt.