We leven in een tijd van alternatieve waarheden. Elke week komt er wel weer een onderzoekje voorbij dat precies de mening van een groepering bevestigt. Of tegenspreekt. Uiteindelijk komt er uit het onderzoek een conclusie en daar maakt de media weer een mooie kop van. Omdat niet alle info in de kop past, typen we er graag een artikeltje onder. Dat is precies wat we hier doen, want er is een onderzoek geweest dat aantoont dat remstof schadelijker kan zijn dan de uitstoot van een diesel.

Het is een conclusie van de Universiteit van Southampton. Die deden onderzoek naar de gezondheid van de longen met het inademen van diverse soorten remstof. Als je remt, gaat het remblokje tegen de remschijf. Dit veroorzaakt wrijving en als je maar hard genoeg drukt, kun je vertragen of stilstaan. Hoe harder je met remmen, hoe meer wrijving je moet creëren. En bij het opwekken van die wrijving, komt remstof vrij in de lucht.

Ironisch: met name remstof van organisch materiaal is slecht

Vervolgens ademen de mensen dat weer in, wat dus heel erg ongezond is. Dermate ongezond dat de uitstoot van een diesel gezonder is. Er werden vier soorten remblokken getest. Slechts een type daarvan was qua uitstoot erg slecht: de remblokken van organisch materiaal bleken het meeste uit te stoten. Dit type komt erg vaak voor, want ze zijn vrij goedkoop en gaan lang mee. Maar mede dankzij de hoge temperaturen komen er schadelijke stoffen vrij.

Skoda Enyiaq iV RS Race (2024) wit remschijf hier komt dus ook remstof vanaf

We moeten er wel een paar dingen bij aantekenen. Ten eerste heeft een diesel natuurlijk ook gewoon remmen en stoot een diesel dus naast stikstof, ook CO₂ en remstof uit. In het onderzoek concludeert men dat elektrische auto’s op de motor afremmen om zo weer energie op te slaan in de accu, die je later weer kunt gebruiken. Wel geeft het onderzoek aan dat dat teniet wordt gedaan vanwege het veel hogere gewicht van een EV.

EV’s doen doorgaans lang met een setje remschijven en blokken.

We zijn wel benieuwd in hoeverre dat laatste echt waar is. Of waar de uitspraak op is gebaseerd. Ja, als een EV niet op de motor afremt, moeten de schijven veel werk verrichten. Over het algemeen ligt de gemiddelde levensduur van een set remschijven en blokken veel hoger bij een elektrische auto. Ook is het belangrijk om te weten waar het meeste remstof wordt uitgestoten. In steden (veel optrekken, afremmen) zou het verschil groter kunnen zijn.

Lees ook: Wanneer moet je remschijven en remblokken vervangen? En wat kost het?

Kortom, zoals wel vaker met een onderzoek: het levert meer vragen op, dan dat het beantwoordt. Ondanks dat er nu nog geen regelgeving is omtrent remstof, gaat dat wel gebeuren. Binnenkort treedt de Euro 7-emissienorm in werking. Daarbij wordt er ook rekening gehouden met de uitstoot van de remmen. We zijn benieuwd of ze in Den Haag hier net zo fanatiek op gaan belasten als op CO2-uitstoot.

5 reacties op “Remstof van autoremmen is schadelijker dan dieseluitstoot, hoe komt dat eigenlijk?”

  1. Wel op vakantie het vliegtuig pakken want ja we strijden voor een mooie utopia wereld en keuren alles van wat een ander doet af mbt rijden op dinosap, de kachel hoger als 18 graden en ga zo maar door met betutelen maar als we recht op vakantie hebben willen we wel vliegen want ja das wat anders.
    Hypocriet!

  2. Het verbaast mij keer op keer dat men denkt dat CO2 een giftig gas is. Ja, het is een broeikasgas, maar doet niet veel meer boven de 200 ppm op dat gebied. H2O daarentegen, is ordes dominanter. Maar goed, daar kan je geen belasting over heffen. Voor de rest prima en beknopt artikel.

    • CO2 is niet giftig maar heeft als broeikasgas enorm schadelijke gevolgen voor de opwarming van de planeet. De laatste 70 jaar is de hoeveelheid in de atmosfeer door het dak gegaan als gevolg van menselijk handelen.

      Mensen die dit met de kennis van vandaag de dag nog ontkennen, zouden zich moeten laten nakijken.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *