Het is zo’n onderwerp waar je eigenlijk nooit bij stilstaat, maar wat je wel elke dag een paar keer gebruikt. We bedoelen uiteraard de remmen. Het is misschien wel het belangrijkste onderdeel van een automobiel. Ze zorgen er namelijk voor dat je tijdig stopt. In dit artikel nemen we door wat je moet weten over de remmen op jouw auto.

Een leuk weetje over de remmen is dat het een diagonaal gescheiden systeem is. Kort door de bocht betekent dat het remsysteem bestaat uit twee circuits. Linksvoor en rechts achter en linksachter en rechtsvoor. Dat is een veiligheidsfeature. Stel dat er ergens iets mis is met het remsysteem, dan werkt het andere nog wel. Dus wat je in films weleens ziet (één remleiding doorknippen zodat de auto niet remt) kan niet.

Wanneer moet ik de remblokken vervangen?

Belangrijk om te weten is dat remmen slijtageonderdelen zijn. Dit betekent dat ze met de tijd en door gebruik telkens minder goed functioneren. Dit betekent dat je de remmen geregeld moet vervangen. Dat is afhankelijk van het type auto, hoe je ermee omgaat en wat de omstandigheden zijn. Over het algemeen genomen moet je ze om de 35.000 kilometer vervangen.

Dat kan echter ook zomaar 50.000 kilometer of meer zijn, het is maar net hoe je ermee rijdt. Het is wel handig om het jaarlijks of om de 15.000 kilometer te controleren. Gelukkig hebben veel auto’s sensoren die de werking en dikte kunnen inschatten en aangeven wanneer de remblokken aan vervanging toe zijn. Dat zijn dan wel de iets nieuwere auto’s, uiteraard. Sowieso moet je ze controleren en mogelijk vervangen als je voelt dat de remwerking minder wordt.

Wat is een remschijf?

Het remblokje drukt tegen de remschijf, maar wat is een remschijf eigenlijk? Het is een schijf (ja, echt), vaak van metaal dat op de naaf zit gemonteerd, tussen het wiel en de wielnaaf. Deze schijf draait mee met het wiel. Op het moment dat je de remmen intrapt, neemt de remdruk toe, drukt de remklauw zich samen drukt de remklauw het remblokje tegen de remschijf. Dit zorgt voor enorm veel frictie, waardoor de auto zal vertragen.

Wanneer moet ik de remschijven vervangen?

Net als met het vervangen van de remblokken is het vervangen van remschijven heel erg afhankelijk van het gebruik van de auto. Wel is er een niet-wetenschappelijke stelregel. Voor elke tweede keer dat je de blokken moet vervangen, moet je de schijven vervangen. Anders gezegd: de levensduur van de remschijf is veelal twee keer zo groot als die van een remblok. Met sportievere remmensets is dit zeker niet altijd het geval en moet je de schijven en blokken tegelijkertijd wisselen.

Wat is de minimale dikte van een remschijven voor de APK?

Het opvallende is: er is geen wettelijke minimale dikte voor de remmen. Althans, niet zoals er voor banden een minimale profieldiepte geldt. De RDW stelt dat ‘remschijven geen dusdanige slijtage mogen vertonen dat er gevaar op breuk ontstaat.’ Fabrikanten geven overigens wél aan wat de minimale dikte is voor de remschijven. Je voelt overigens aan de remschijven prima aan wanneer het einde eraan komt. De remmen reageren minder fel en je moet telkens dieper trappen voor meer remkracht.

Moet ik de remklauwen ook periodiek vervangen?

Remblokken: check. Remschijven: check. Hoe zit het dan met remklauwen? Moeten die niet vervangen worden? Het antwoord daarop is simpel, nee. In principe niet. In de meeste gevallen gaan die gewoon een autoleven mee. Remmen is niet een onderdeel waar fabrikanten op bezuinigen, gelukkig. De blokken en schijven zijn slijtageonderdelen, maar de remklauwen niet. Uiteraard is het wel goed om de werking van de klauwen te controleren als de auto op leeftijd raakt of veel kilometers gelopen heeft.

Bestaan remtrommels nog?

Tegenwoordig hebben de meeste auto’s remschijven. Vroeger kwam de remtrommel nog geregeld voor. Tegenwoordig lijkt deze aan een comeback bezig te zijn. Diverse goedkope auto’s hebben remtrommels. Het gaat dan in de meeste gevallen om de achterremmen. Het nadeel van trommelremmen is dat ze relatief zwaar zijn en niet denderend presteren. Maar voor een eenvoudige, klein en lichte auto is het vaak voldoende.

Hoe zit het dan met remmen op elektrische auto’s?

In principe functioneren remmen hetzelfde, ongeacht de aandrijving. Een groot verschil met hybrides, plug-in hybrides en elektrische auto’s is dat ze regeneratief kunnen remmen. Bij het remmen komt er energie vrij en als je een geëlektrificeerde auto op de motor afremt, kun je de energie opslaan in de accu. Dit betekent dat je de remmen soms lange tijd niet zal gebruiken. Dat betekent niet dat je geen goede remmen nodig hebt op je geëlektrificeerde auto. Integendeel: die zijn vaak veel zwaarder.

Welke remmen en schijven vervangen?

De ene remschijf en remblok is de andere niet. Op de vervangingsmarkt kun je ook kiezen voor diverse kwaliteiten qua remmen. Zorg dat ze in elk geval goedgekeurd zijn voor jouw auto. Uiteraard raden we het nooit aan om te besparen op remschijven. Aan de andere kant: de sky is the limit, dus je moet wel degelijk een budget stellen voor je zelf. In sommige gevallen kun je voor auto’s complete big brake kits bestellen, zowel bij de autofabrikant in het accessoireprogramma als via aftermarket leveranciers.

Dan heb je een complete set met nieuwe blokken, schijven, klauwen en dergelijke. Deze sets zijn vaak vrij prijzig, tweeduizend tot drieduizend euro ben je zo kwijt. Voordat je die stap neemt, kun je er ook voor kiezen om de remschijven en blokken te vervangen door items die meer op prestaties zijn afgestemd. Heel kort door de bocht zijn er vier soorten ‘kwaliteiten’.

  • ‘Budget’ kwaliteit (bijvoorbeeld Febi, ABS et cetera)
  • Originele kwaliteit (OEM)
  • Premium kwaliteit (zoals Brembo)
  • Sport kwaliteit (zoals Zimmerman, Brakemax)
Ferrari 812 vs Aston Martin DBS

Wat kost het om remschijven en remblokken te vervangen?

Dat is een vraag die bijna niet te beantwoorden is, want het is heel erg afhankelijk van je auto. Voor een gemiddelde C-segment auto ben je al gauw 500 euro voor de vooras kwijt (blokken en schijven) en 350 euro voor de achteras. De vooras is bijna altijd duurder dan de achteras: de remblokken en schijven zijn namelijk vaak groter. Het is belangrijk om altijd links en rechts te vervangen.

Dus als rechtsvoor de schijf versleten is en linksvoor niet, vervang je ze alsnog alle twee. Naast de kosten voor de remschijven en remblokken heb je ook te maken met de tijd die een monteur ervoor nodig heeft, alhoewel het niet de meest arbeidsintensieve klus is.

Hoe ziet het dan met keramische remschijven?

Simpel: exact hetzelfde. In plaats van staal, zijn de remschijven keramisch. De rest van de installatie is nog altijd hetzelfde. Het voordeel van keramische remschijven is dat ze nauwelijks slijten en minder fading vertonen. Keramische schijven worden voornamelijk toegepast op dure auto’s. Een keramische remschijf kost zo 4.000 tot 8.000 euro per schijf, afhankelijk van de auto.

Overigens zie je een trend bij mensen die veel op het circuit rijden. Je zou denken dat die juist een keramische remschijf kunnen waarderen. Echter, als er een steentje tussen remschijf en remblok komt, kun je de schijf dermate beschadigen dat je ze moet vervangen (links en rechts, weet je nog?). Dat loopt dan ernstig in de papieren. Zo zie je maar weer, ook hele rijke mensen hebben zo hun problemen.

Reacties

  • TripleBee heeft op 30 november 2024 geschreven:

    Ik heb geen sportieve auto, maar toch zal ik bij de eerste vervanging van mijn voorste remblokken, tegelijkertijd ook mijn voorste remschijven vervangen. Ik denk dat dit in mijn geval het beste zal zijn na ruim 200.000km met de eerste set. En neen, ik rijd niet met een EV. Gewoon met een 2500kg zware camperbus. Ik heb wel al een volledige set blokken en schijven voor een achter liggen. TRW en ATE. Die merken worden ook door de fabrikant gemonteerd. En dit alles voor minder dan €250. Gewoon een kwestie van anticiperend rijden. En toch ben ik bijna altijd de snelste weg aan de lichten en is de maximum snelheid iets wat ik altijd zal proberen te rijden.

    • RGT8 heeft op 1 december 2024 geschreven:

      Als je veel (filevrije) snelwegkilometers maakt en niet als een zot op de voorliggers afvliegt, kun je idd lang met de remmen doorrijden. Remmen op de motor door terug te schakelen scheelt ook weer slijtage (niet overdreven terugschakelen).

      Reageer
    Reageer
  • Albert heeft op 30 november 2024 geschreven:

    Keramische remmen worden niet op het uiterlijk beoordeeld en/of kilometers, maar de schijven worden periodiek gewogen. Komt het gewicht onder het door de fabrikant opgegeven gewicht (dit staat aangegeven in grammen op de schijf) dan dient de schijf vervangen te worden.

    Reageer
  • Nico94 heeft op 30 november 2024 geschreven:

    Heel veel elektrische auto’s hebben ook gewoon trommelremmen achter omdat ze bijna alleen maar regeneratief remmen.

    Reageer
  • Martin heeft op 30 november 2024 geschreven:

    Bespaar niet op remmen, maar geef er ook niet teveel aan uit. Als je nooit op een circuit komt zijn de standaard remmen van een auto meer dan goed genoeg.
    Grotere schijven remmen niet beter, maar zijn beter in warmte afvoer waardoor ze, bij langdurige belasting, goed bij de les blijven.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)