
Wat een paar kleine modificaties aan een auto wel niet kunnen doen voor de uitstraling. Natuurlijk is alles smaakgebonden, maar als je een paar simpele dingen als wielen en rijhoogte aanpast, kan een auto al totaal anders tonen. Van een matige auto kan het ineens een geslaagde auto worden. Maar wat als het model al tof is, zoals bij de Renault 4? Nou, dan wordt het dus nog beter, getuige de Renault 4 Savane 4×4.
Waar Renault de ‘5’, al dan niet samen met de Alpine A290, een sportiever randje heeft, is de Renault 4 Savane 4×4 juist wat ruiger. Dat is niet helemaal vreemd, want ook de originele Renault 5 was juist een auto die op onverhard uit de voeten kon. Sterker nog, aan de start van de Rallye van Monte Carlo verscheen de Renault 5 Super Rallye in 1962 en 1963. De naam ‘Savane’ is ook niet nieuw voor de Renault 4, want die kon je van 1986 tot 1992 (!) bij de dealer bestellen.
Voor het eerst vierwielaandrijving
Maar hoe zit het dan met dit model? Nou, daar kunnen we wat over vertellen. De Savane heeft namelijk vierwielaandrijving, terwijl de Renault 4 EV (en de originele R4 ook trouwens) altijd voorwielaandrijving heeft. Nu is dat bij de EV ietsje makkelijker. Het betekent namelijk dat er een elektromotor op de voor- en achteras is. Renault zegt niet hoeveel ‘cheveaux’ de motoren samen leveren. Maar dat zal gezien de extra motor meer dan 150 pk zijn (wat de sterkste 4 tot nu toe levert).

Het gaat vooral om het uiterlijk. Die kleur ‘Vert Jade’ staat geweldig, zeker in combinatie met de zwarte bumpers en wielkasten. Die wielkasten lijken ietsje groter, wellicht om zo plaats te bieden aan de iets grotere wielen. Er zitten namelijk 225/55 18 banden om de stalen velgen. Jazeker, de Renault 4 Savane 4×4 heeft steelies, een van de tofste wielsoorten, zeker onder een (relatief) betaalbare auto.
Komt de Renault 4 Savane 4×4 dan ook op de markt?
Ook staat de R4 ietsje hoger op zijn wielen, ongeveer 1,5 centimeter. De spoorbreedte nam met een hele centimeter toe. Dat zijn niet enorme wijzigingen en dat is eigenlijk heel erg goed nieuws. Ten eerste ziet het er al geweldig uit op deze wijze. Misschien wel belangrijker: kleine wijzigingen betekent dat de productiekansen veel groter zijn. Het is niet de eerste keer dat Renault aan het spelen is met de gedachte van een offroad-versie van de Renault 4, getuige de 4EVER Concept.
Lees ook: De Renault 4 maakt een bijzondere comeback
De Renault 4 Savane 4×4 maakt zijn debuut op het Roland Garros-tennistoernooi. Jarenlang sponsorde Peugeot dat evenement, maar nu doet Renault het. Of en wanneer de auto in productie gaat, is niet bekend. Maar dit zit er dermate ‘productierijp’ uit dat we er niet raar van op kijken als halverwege de zomer het model officieel onthuld wordt.
Zowel de oorspronkelijke R4 als de R6 kenden een 4×4 uitvoering onder naam Sinpar evenals de de Rodeo en de Plain-air versies van Renault. Dus helemaal nieuw is dit niet.
Deze nieuwe Savane heeft alleen een gelijk lijkend smoeltje. Verdere gelijkenissen zijn heel ver weg.
Ziet er mooi uit. Toch vind je k dat ze de plank mis slaan veel te groot om het oude viertje terug te laten komen. Het oude viertje was een no nonsens autootje. Niet alles is terug te halen. Gewoon lekker inje geheugen houden hoe leuk het vroeger was. Michel
Ooit een R4 gehad en stiekem was het eingelijk wel een van de tofste auto’s die ik ooit heb gehad. En ik heb onderhand een behoorlijk aantal auto’s gehad van Franse Japanse Italiaanse Duitse en zelfs Russische afkomst.
Dit model lijkt er in de verte wel wat op maar ik denk niet dat het net zo’n toffe auto zal zijn alleen al vanwege zijn prijs.
Als Renault hem kan leveren onder de 25mille met goede actieradius kan het wel een succes worden mits ze er een oerbetrouwbare van weten te maken.
Deze R4 lijkt totaal niet op z’n voorganger. Destijds was die ouwe 4 m’n leukste model, tot de vw golf op de markt kwam. Alhoewel ik toch voor n Datsun Cherry 100A ben gegaan.
Idd de oude Renault 4 is niet te herhalen in wat voor vorm ook.
Toendertijd kon ik kiezen uit de Renault 4 e/o de z.g. lelijke eend van Citroën welk is geworden. Die keuze uit genoemde 2 zullen velen hebben gemaakt toendertijd.
Maar toch proberen op de oude 4 en zijn goede prestaties te vergelijken gaat totaal niet op.
De enige auto die ik in mijn leven nieuw heb gekocht in 1975 was Renault 4 mijn vrouw vond toen jubileum uitvoering doorslaggevend qua kleur ( ik niet) maar een geweldige auto was het wel kon er van alles in kwijt Deze nieuwe elektrische heeft geen enkele over een komst. Geef het gewoon een andere naam het heeft niets meer van de charme van toen en de slimme eenvoud van die tijd.