Wat een paar kleine modificaties aan een auto wel niet kunnen doen voor de uitstraling. Natuurlijk is alles smaakgebonden, maar als je een paar simpele dingen als wielen en rijhoogte aanpast, kan een auto al totaal anders tonen. Van een matige auto kan het ineens een geslaagde auto worden. Maar wat als het model al tof is, zoals bij de Renault 4? Nou, dan wordt het dus nog beter, getuige de Renault 4 Savane 4×4.

Waar Renault de ‘5’, al dan niet samen met de Alpine A290, een sportiever randje heeft, is de Renault 4 Savane 4×4 juist wat ruiger. Dat is niet helemaal vreemd, want ook de originele Renault 5 was juist een auto die op onverhard uit de voeten kon. Sterker nog, aan de start van de Rallye van Monte Carlo verscheen de Renault 5 Super Rallye in 1962 en 1963. De naam ‘Savane’ is ook niet nieuw voor de Renault 4, want die kon je van 1986 tot 1992 (!) bij de dealer bestellen.

Voor het eerst vierwielaandrijving

Maar hoe zit het dan met dit model? Nou, daar kunnen we wat over vertellen. De Savane heeft namelijk vierwielaandrijving, terwijl de Renault 4 EV (en de originele R4 ook trouwens) altijd voorwielaandrijving heeft. Nu is dat bij de EV ietsje makkelijker. Het betekent namelijk dat er een elektromotor op de voor- en achteras is. Renault zegt niet hoeveel ‘cheveaux’ de motoren samen leveren. Maar dat zal gezien de extra motor meer dan 150 pk zijn (wat de sterkste 4 tot nu toe levert).

Renault 4 Savane 4x4 Concept Jade Green groen (2025) zijkant recht achter water

Het gaat vooral om het uiterlijk. Die kleur ‘Vert Jade’ staat geweldig, zeker in combinatie met de zwarte bumpers en wielkasten. Die wielkasten lijken ietsje groter, wellicht om zo plaats te bieden aan de iets grotere wielen. Er zitten namelijk 225/55 18 banden om de stalen velgen. Jazeker, de Renault 4 Savane 4×4 heeft steelies, een van de tofste wielsoorten, zeker onder een (relatief) betaalbare auto.

Komt de Renault 4 Savane 4×4 dan ook op de markt?

Ook staat de R4 ietsje hoger op zijn wielen, ongeveer 1,5 centimeter. De spoorbreedte nam met een hele centimeter toe. Dat zijn niet enorme wijzigingen en dat is eigenlijk heel erg goed nieuws. Ten eerste ziet het er al geweldig uit op deze wijze. Misschien wel belangrijker: kleine wijzigingen betekent dat de productiekansen veel groter zijn. Het is niet de eerste keer dat Renault aan het spelen is met de gedachte van een offroad-versie van de Renault 4, getuige de 4EVER Concept.

Lees ook: De Renault 4 maakt een bijzondere comeback

De Renault 4 Savane 4×4 maakt zijn debuut op het Roland Garros-tennistoernooi. Jarenlang sponsorde Peugeot dat evenement, maar nu doet Renault het. Of en wanneer de auto in productie gaat, is niet bekend. Maar dit zit er dermate ‘productierijp’ uit dat we er niet raar van op kijken als halverwege de zomer het model officieel onthuld wordt.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *