Een allerhardnekkigst gerucht blijft maar willen dat Renault achter de schermen druk bezig is met een revival van het Vijfje.
Wie ‘Vijfje?’ vraagt, is duidelijk te jong om zich te herinneren dat de Renault 5 bij zijn introductie in 1972 zo’n beetje het coolste was aan deze kant van een koud blikje Coca-Cola op een snikhete zomerdag. Hij was zo’n beetje het eerste in alles: de eerste supermini, de eerste hot hatch (de Alpine), de eerste écht hete hatch (een 5 GT Turbo draaide rondjes om een Golf GTI) en een bloedhete streetlegal rallyauto met middenmotor in de vorm van de 5 Turbo (het blauwe monster op de foto’s. Het zou ons niet verbazen als uiteindelijk blijkt dat de Renault 5 ooit twee stenen tegen elkaar heeft geslagen en zo het vuur uitvond. Renault zelf was terecht enorm content met de 5, getuige (koos-/reclame-/type)namen als ‘SuperCinq’, ‘SuperCar’ en ‘Le Car’.
Dingen die Renault nu met geen mogelijkheid kan zeggen van de instappers van het merk, Twingo en Clio. En nu toch iedereen gezellig aan het downsizen is, waarom zou je het vuurtje dan niet eens oppoken met een spectaculaire revival? De geruchten bestaan al sinds de 5 werd opgedoekt in 1996. Leuk is echter dat Steve Norman, de hoogste communicatiemeneer van Renault, nu eens niet in een ontkenningsstuip schiet als we hem erover spreken.
‘Het zou een totaal ander soort auto moeten worden – meer dan een Twingo, maar onder een Clio. De oorspronkelijke 5 was een statement, de nieuwe zou dat ook moeten doen. En hoewel de sfeer, gedachte en impact hetzelfde zou moeten zijn, moet het absoluut geen retro-auto worden.’
Ofwel: waar de Twingo bedoeld was om het Renault-publiek te verjongen, is hij daar niet in geslaagd. Een eventuele nieuwe 5 zou dat kunstje wel moeten flikken, zoals de Fiat 500 en Mini gedaan hebben, maar dan zonder retrogedoe. Trouwens, nu we toch bezig zijn over Renault: de wat oubollige Modus gaat er binnenkort uit en wordt vervangen door ‘iets met wat meer glamour’ en de nieuwe Clio, die deze zomer komt, gaat ‘nieuwe maatstaven zetten op het gebied van design en innovatie’. En dat nog afgezien van de Twizy die eraan komt, met nog het een en ander op elektriek gebied.
Allemaal prima, maar wat denken jullie? Zou het een goed idee zijn, zo’n nieuwe 5? Waar zou die in moeten uitblinken om zich te onderscheiden van de Twingo en Clio aan de ene kant, en de concurrentie aan de andere?
Reacties