Wereldwijd gaan er jaarlijks vijf miljoen pick-ups over de toonbank. Niet letterlijk natuurlijk. Of misschien ook wel, wij hebben er nooit een gekocht. Anyway, hoe de aflevering plaatsvindt, is niet relevant voor Renault. Het Franse merk wil een stukje van die taart. Daarom introduceren ze de Alaskan, die wereldwijd geleverd gaat worden.

De naam Alaskan betekent in Eskimo-taal ‘groot land’ en moet associaties oproepen met ruige, ongerepte natuur. De vijf-link-achterwielophanging moet zorgen dat de Renault Alaskan elk avontuur aankan. De bodemvrijheid bedraagt 230 millimeter en de pick-up mag 3,5 ton trekken. Dieselbrommen doe je met een 2,3-liter motor met 160 of 190 pk. Schakelen doe je met een handmatige zesbak. Bij normale omstandigheden heeft de Alaskan voorwielaandrijving en op afroep springen de achterwielen bij. Een lock-stand komt van pas bij stevig offroad-werk.

Achterin de laadbak zit een handige 12-volt-aansluiting. De Alaskan heeft een dubbele cabine met vier deuren en plek voor vijf personen. Binnenin is het werkpaard net een personenauto met airco, navigatie en andere leuke opties zoals een 360-graden-camera, zo kun je precies zien waar je niet tegenaan moet rijden tijdens het offroaden. Bovendien heb je in de cabine nog eens honderdduizend opbergvakken voor al je spulletjes. Pimpen doe je met 16 tot 18 inch wielen.

Renault Alaskan komt naar Nederland

De Renault Alaskan komt dus ook naar Nederland, maar wanneer is nog niet bekend. De Colombianen zijn het eerst aan de beurt, waarna de rest van Latijns-Amerika volgt.

Renault/Dacia Duster Oroch

Tegelijkertijd stelt Renault de wereld voor aan de Duster Oroch, de pick-up-uitvoering van de Dacia Duster. Hij is helaas alleen voor Latijns-Amerika en draagt daar de Renault-badge. Logisch wel, want hij zal hier voor geen meter verkopen. Jammer, want eigenlijk is hij net iets cooler dan de Alaskan. Helaas!

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Lees meer over dacia