Renault Alpine: wedergeboorte

Mogen we van jullie allemaal even een dikke driewerf ‘Hoera!’ horen? Dank jullie wel. Want kijk en wees blij: dit is de Renault Alpine A110-50. En wat ís ie cool!

De concept car is gemaakt om het vijftigjarig jubileum van een van de meest legendarische (zoniet dé meest legendarische) auto’s die de Fransen ooit op de markt brachten, luister bij te zetten. Begin jaren zestig was je immers pas echt helemaal ‘le binque’ als je een Alpine A110 reed. Behalve bijzonder fraai was de Alpine ook snel en succesvol: men reed (en won) er menig rally mee, met die van Monte Carlo in 1971 als glinsterend hoogtepunt.

Vijftig jaar oud dus inmiddels, wat reden is voor een feestje dat voorafgaand aan de F1-Grand Prix van Monaco aanstaand weekend wordt gevierd – daar wordt deze A110-50 officieel onthuld.

Meer goed nieuws: sturen met deze concept kan (het is geen lege huls ofzo) en moet ook al een heus feestje zijn, want de technische basis wordt gevormd door de Mégane Trophy. Dat houdt dus in dat de aandrijving eens een keer niet bestaat uit een elektrische stofzuigermotor met kapsones, maar door een 3,5-liter V6 van 400 pk.
 
Optisch heeft de A110-50 natuurlijk het nodige weg van het origineel, maar ook van de Dézir, het spectaculaire showmodel waarmee onze landgenoot Laurens van den Acker twee jaar terug zijn debuut maakte bij zijn nieuwe werkgever Renault. De A110-50 is weliswaar gemaakt door twee anderen (Axel Breun en Yann Jarsalle), maar je kunt aan alles zien dat ze goed naar de Grote Meester gekeken hebben.

Productiekansen? Al sla je ons dood. Maar wat zou dat gaaf zijn. Als we nou eens met zijn allen heel hard naar Renault roepen dat dit apparaat er MOET en ZAL komen – dat zou vast helpen. Iedereen klaar? Oké, gaan we. Drie, twee, één:

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken