Door de daling van de prijs van de Tesla Model 3 valt die auto nu binnen het Nederlandse SEPP (Subsidieregeling Elektrische Personenauto’s Particulieren). Daardoor zijn er nu nieuwe concurrenten voor de Model 3. Een gedurfde strategie waar andere automerken wisselend op reageren. Renault-baas Luca de Meo laat duidelijk weten dat hij geen voorstander is van de prijsverlaging.
‘Ik hoop dat ze [Tesla] doorgaan met verlagen tot nul, maar wij zullen doorgaan met het beschermen van de waarde van onze elektrische auto’s’, zegt De Meo tegenover Financial Times. De topman van Renault denkt dat Tesla zichzelf en andere bouwers van elektrische auto’s in de vingers snijdt: ‘Wanneer je dit doet, vernietig je zeker de waarde voor de klant.’
Waarom is Renault tegen de prijsdaling van Tesla?
Renault heeft volgens hem ‘het potentieel om een anticyclische speler te worden’. Daarmee bedoelt hij dat er in goede tijden buffers worden opgebouwd die het merk in mindere tijd kan aanboren. Dat wil Renault volgens FT doen met hogere prijzen. Dat kan verklaren waarom De Meo tegen de prijsdaling van Tesla is. Wanneer de auto’s van Musk goedkoper worden, lijken de elektrische Renault’s nog duurder.
De Renault-baas vertelt dit bij de presentatie van de jaarcijfers van Renault. Uit die cijfers blijkt dat Renault beter presteerde in 2022 dan vooraf gedacht. De Meo is daar uiteraard blij mee: ‘Nu zijn we uit de crisiskamer en back in the game. We zijn nu klaar om te racen. De fundamenten zijn grondig schoongemaakt en er is nu geen weg meer terug.’
Ondanks een positief 2022 blijft De Meo voorzichtig. Toen hij in 2020 bij het bedrijf kwam, was de situatie volgens hem ‘hopeloos’. Daarnaast heeft Renault ‘nog steeds last van een relatief uitdagende omgeving’ volgens de grote baas. Hij doelt daarmee op het tekort aan chips, hogere kosten en transportproblemen. Eens zien of de prijzen van Renault’s ook echt gaan stijgen.
Clarkson heeft op 18 februari 2023 geschreven:
Daar heb je die Tesla troll weer met zijn lappen nep info. Hoeveel krijg je betaald om die leugens steeds te plaatsen?
Etienne heeft op 20 februari 2023 geschreven:
Als de helft van alle reacties van 1 persoon is, weet je zeker dat die teveel moeite doet om zijn gelijk te willen halen. En dus inhoudelijk niet serieus te nemen is. #trol
Maarten heeft op 20 februari 2023 geschreven:
Waar staan precies de leugens Clarkson?
Ben je te lui om even te googlen naar “Tesla stock”. Dan zie je binnen 5 seconden dat wat ik zeg gewoon klopt.
@Maarten heeft op 18 februari 2023 geschreven:
Hoe noem je zoiets? Een obsessieve storing? Een Musk-fetisj? Get a life.
Maarten heeft op 20 februari 2023 geschreven:
“Een obsessieve storing? Een Musk-fetisj? Get a life.”.
Ik denk juist dat mensen die onder elk nieuwbericht ongefundeerde oneliners blijven plaatsen een obsessieve storing hebben.
Waarom begin je steeds over Musk? We hebben het over Tesla.
Wat ook een zwaktebod is? Inhoudelijk tekort komen voor een discussie en dan op de man gaan spelen. Zeer triest en kinderachtig.
The Informer heeft op 18 februari 2023 geschreven:
This is Tesla’s end game. The bubble has burst and they know it. The stock value has plummeted.
Maarten heeft op 18 februari 2023 geschreven:
And then it went up by almost 100% in 6 weeks.
Turned out that the FUD driven by Musk not being able to focuss in Tesla anymore, was unjust.
Investors rushed to buy stocks Tesla in Jan as soon as they were presented by Tesla’s 2022 figures. The figures are best in class. Insane growth, insane profit margings, insane demand and production scaling.
Not my opinion btw, let the stock price do the talking.
So ‘the informer’, do you feel you are ‘informed’ now?
Diego heeft op 17 februari 2023 geschreven:
We weten allemaal dit is een kat in het nauw tesla verkocht niet meer en moest wel ze zijn ingehaald
Maarten heeft op 18 februari 2023 geschreven:
Diego, ik heb je meermaals laten zien dat Tesla jaar op jaar 40/50% groei laat zien. (In aantallen, omzet EN winstgevendheid).
Ook in 2020, ook in 2021, ook in 2022 en zo zal het ook weer zijn in 2023.
Soms lijkt het wel of ik een gebroken plaat hoor draaien…. Echt hoe slecht sommigen simpele informatie tot zich kunnen nemen.
Tesla stond jaren lang aan de rand van de afgrond. Ze hadden geen schaalvoordeel en konden gewoon geen winst draaien.
Nu schaalvoordeel is bereikt, heeft Tesla de prijzen weer teruggebracht rond de 2020 niveau’s. Omdat het in 2021 en 2022 de prijzen een aantal maal moest verhogen wegens inflatie. Deze prijsverhogingen zijn dus gewoon teruggedraaid.
Dus is echt geen moeilijke materie om tot je te nemen.
Als andere fabrikanten niet mee kunnen gaan in deze prijsverlaging is dat omdat ze dan geen gezonde winstmarge meer kunnen draaien. Logisch dat sommigen niet mee gaan.maar dat zal betekenen dat ze veel marktaandeel gaan verliezen.
Tesla heeft in 2022 veel hogere winstmarges gerealiseerd dan de rest en zag dus dat de prijzen lager kunnen. Immers kosten fabrieken geld dus beter zet je deze voor 100% in en niet voor 80%>
Meer verkopen met mindere winstmarge, kan uiteindelijk meer geld opleveren dan minder verkopen met een excessieve winstmarge.
Bovendien is de missie van Tesla ook gewoon zo snel mogelijk mensen aan de EV krijgen, dus als ze harder kunnen concurreren met de rest, houden ze potentieel ICE verkopen tegen ten gunste van EV’s.
Niet voor niets is het aandeel Tesla in dit jaar bijna 100% gestegen, dit als resultaat van de 2022 cijfers en de verwachting van 2023.
Gelukkig ook maar want in 2022 crashte het aandeel omdat investeerders dachten dat Tesla minder goed zou presteren omdat Musk ‘afgeleid’ was door Twitter.
Nu blijkt wel dat Tesla Musk niet meer nodig heeft zoals dat het geval was rond de introductie van de model 3. Tesla is inmiddels een reus en walst over alles en iedereen heen.